A nagyoknál villan a plasztik
Bizalom - ez a bankkártyahasználat kulcsszava az interneten. A GKIeNET piackutató legújabb gyorsjelentése szerint a magyar vevők a netes vásárlások mindössze három százalékában alkalmaznak online fizetést vagy használnak bankkártyát. A bevált online kereskedőknél - akikben megbíznak a vásárlók - azonban már olvad a jég. A tavaly 63 milliárd forint netes forgalom nagy részét lebonyolító, a hazai online piacon réginek számító, nagyobb cégeknél ugyanis jóval nagyobb a kártyahasználók aránya.
Bár az online piactereken a vevők egymásnak közvetlenül fizetik ki a termék árát, Gerő Viktor, a Vatera.hu ügyvezető igazgatója szerint jelentősen megugrott azoknak az aránya, akik az árverési oldal szolgáltatásait bankkártyával fizetik ki. Míg tavaly júniusban még kilenc százalék körül mozgott a VPOS-terminálon keresztül történt internetes fizetések aránya, ez mára 35 százalék fölé nőtt. Jelentős növekedés figyelhető meg az online élelmiszer-kereskedő G'Robynál is. Nagy Sándor ügyvezető igazgató elmondta: cégük az elsők között, 2001-ben vezette be a bankkártyás fizetést, és az utóbbi években évente egy-egy százalékkal gyarapodott az ilyen módon fizetők aránya. Mára a magánvásárlók 15 százaléka fizet kártyával. A nagyobb értékű árut kínáló áruházaknál nagyobb a kártyás vásárlás aránya. A Praktiker webshopjában a vásárlások 12 százalékában villan a plasztik, a kártyás vásárlások aránya a netes forgalomban nagyjából megegyezik az áruházakban mért 18-20 százalékos kártyás vásárlás arányával.
A Bookline.hu-nál ellenben továbbra is az "iparági átlag" érvényesül, így a vásárlások három - értékben öt - százalékát bonyolították le kártyával. A cégnél azt is elmondták, hogy a bankkártyás vásárlások átlagos értéke átlagosan tíz százalékkal nőtt a tavalyi évhez képest.