Vihetik keletre az Opel többségét

Mégiscsak áruba bocsátja európai érdekeltségeit a General Motors (GM). Az amerikai kormányzati pénzekből életben tartott detroiti konszern kész az Opel/Vauxhall többségét eladni a Magna kanadai- osztrák autóalkatrész-gyártónak, s a vele szövetkező orosz állami Szberbanknak. A végleges megállapodásra azonban még várni kell, így annak tisztázására, hogy a szakszervezetek miként működnek együtt az elkerülhetetlennek tartott és elbocsátásokkal járó költségcsökkentésekben.

A GM legfelső döntéshozó testülete majd féléves huzavona után tette le a garast az eladás mellett. Az elképzelések szerint az "új Opelban" a General Motors csak 35 százalékot tartana meg, 10 százalék az alkalmazottaké lenne, 55 százalék kerülne a Magna-Szberbankhoz. Ezzel egy nyolcvanéves frigy venne minőségileg új fordulatot, a General Motors 1929 márciusában szerezte meg az Opel többségét.

Az elmúlt hetekben úgy tűnt, hogy az Obama-adminisztráció által 50 milliárd dolláros injekcióval életben tartott óriás inkább megtartaná az Opel és Vauxhall márkákat. A mostani döntésben valószínűleg szerepet játszott, hogy a GM-nek legalább hatmilliárd eurót kellene költenie európai érdekeltségei szanálására, ennyi pénze viszont nincs.

A Magnával és a mögötte álló Szberbankkal kötendő üzlet egyik feltétele, hogy a német kormány által biztosítandó, összesen 4,5 milliárd eurós hitelgaranciát nem lehet oroszországi beruházásokra fordítani. A Magna alapvetően a posztszovjet térségben szeretné felfuttatni a körbe zárt villámos márkát. A tervekben évi egymillió Opel eladása szerepel a kelet-európai piacokon. Német szempontból fontos, hogy a Magna mind a négy németországi üzemet megtartaná, a létszámleépítések az itt foglalkoztatott több mint 25 ezer dolgozót érintenék. Európai szinten a Magna 11 ezer állást szüntetne meg, a többi között bezárná az antwerpeni üzemet.

Angela Merkel (CDU) német kancellár üdvözölte a detroiti döntést, a feltételeket tárgyalásra alkalmasnak nevezte. Berlinben a nagykoalíció pártjai érezhetően fellélegezhettek, 17 nappal a Bundestag-választás előtt a CDU-nak és az SPD-nek sem hiányzott volna az Opel bedőlése. Roland Koch (CDU), a rüsselsheimi Opel-központnak otthont adó Hessen tartomány kormányfője jelezte, hogy a 4,5 milliárd eurós garanciából 1,5 milliárdot készek átvállalni.

A Magna részéről visszafogottan reagáltak a General Motors bejelentésére. John Smith, a GM főtárgyalója a Magna-Szberbank duót a legjobb megoldásnak nevezte, hozzátéve, a beszerzés, illetve a technológia, a gyártási know-how és a szabványok vonatkozásában még jó pár megállapodást kell kötni.

Keletre tartanak az Opelesek
Workers of the afternoon shift arrive at the Opel plant of Antwerp September 10, 2009. General Motors is prepared to sell its European carmaker Opel to Canada's Magna, two people familiar with the negotiations told Reuters on Thursday. REUTERS/Sebastien Pirlet (BELGIUM TRANSPORT EMPLOYMENT BUSINESS)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.