Még nem villan a traffipax
A Getronics által meg nem nevezett, "érvénytelen ajánlatot benyújtó", Pintér Sándor korábbi belügyminiszter cége, a Civil Biztonsági Szolgálat Zrt. nem kívánta kommentálni sem a Getronics közleményét, sem a KD döntését. A cég illetékese lapunknak azt mondta: a KD 61 oldalas határozatát szakértőknek adták át, a további lépésekről az ő véleményük figyelembevételével döntenek majd.
A bizottság döntésének jelentőségét csökkenti a tény, hogy az ORFK időközben forráshiányra hivatkozva visszavonta a 600 automata sebességmérő szállítására és üzemeltetésére kiírt felhívását. A Népszabadság információi szerint a rendőrség és az ORFK által megbízott közbeszerzési cég illetékesei ma egyeztetnek a hogyan továbbról.
Az már biztos, hogy még egyszer az ORFK egy tételben nem rendel 600 traffipaxot. Az eredeti terv sem ez volt. A szaktárcától kapott tájékoztatás szerint három év alatt kellett volna országosan 600 automata sebességmérőt felszereltetni a Közútkezelő Kht. kezelésében lévő utakon. Senki nem tudja, ki, mikor és miért döntött úgy, hogy a 600 darabos beszerzést - ami így, ha megvalósul, a világ legnagyobb traffipaxtendere lett volna - egy év alatt lebonyolítják, és december 31-ig mind a 600 készüléket üzembe helyezik. Ennek tisztázására korábban vizsgálatot rendelt el az igazságügyi és rendészeti miniszter és az országos rendőrfőkapitány is, ám lapzártánkig sem a szaktárca, sem az ORFK nem adott választ arra a kérdésre, hogy milyen megállapításokkal zárult a vizsgálata.
A rendőrség korábban három nyertest hirdetett, mindhárom országrészen más-más kapott volna jogot a sebességmérők telepítésére és üzemeltetésére. Közülük ketten fordultak a KD-hez. A Civil azért, mert bár mindenütt a legjobb árajánlatot tette, két helyen éppen a túl alacsony ár miatt kizárták a versenyből. Ugyanakkor a harmadik régióban, ahol az előző kettőnél is alacsonyabb árajánlatot tettek, ők nyertek. A Civil szerint mindhárom helyen nekik kellett volna nyerniük, a Getronics ellenben úgy vélte, a Civil sehol sem nyerhetett volna.
Úgy tudjuk, a botrányba és jogvitákba fulladt tender után az ORFK várhatóan visszatér az eredeti menetrendhez. Az idén már legfeljebb csak kétszáz automata sebességmérő beszerzését tervezi. A kérdés inkább csak az, hogy milyen eljárás keretében választják majd ki a szállítót?