Drága szúrások
Ahogy más országokban, úgy az Egyesült Államokban is bevált a gyógymód: egyetlen hatalmas tőkeinjekcióval serkenteni lehetett a gazdaságot, igaz, az ilyen kezelések drágák. Az amerikai kormányzat kétszer is állta a számlát, és összesen hárommilliárd dollárt szavazott meg a kúrára. Jogosságát sokan megkérdőjelezték, hatékonyságát nem. A tragacsprogram keretében 690 ezer új autó kelt el, a leadottakért összesen 2,8 milliárd dollárt kaptak a régi kocsijukat újra cserélő polgárok. Ennek különösen ők örültek, hiszen akár 4500 dollárnyi költségvetési támogatással vehettek új kocsit - meg persze azok, akik legyártották és akik eladták. A kereskedők azért még izgulnak, mert csak akkor kapják meg pénzüket a központi támogatási keretből, ha megfeleltek a program feltételeinek. Ennek mérlegelése pedig hónapokig is eltarthat, hiszen a közpénzek kifizetését szigorúan ellenőrzik.
Ami biztos, hogy az elmúlt huszonegy hónap eladási rekordja született augusztusban: 1 millió 262 ezer új autó kelt el az Egyesült Államokban, ami egy százalékkal több, mint tavaly. A 2009-re szóló éves előrejelzések 13 millió és 15,8 millió autó eladásáról szólnak. Az Egyesült Államokban az idén eladott 7,07 millió új autó mínusz 28 százalékot jelent tavalyhoz képest, darabszámra pedig 2,73 millióval kevesebb. Ráadásul augusztus végére elfogyott a keret, és egyelőre nem is ígért újabb pénzeket az amerikai elnök. Barack Obama egyébként sikeresnek ítélte a programot, melyben a takarékosabb autók voltak a legkeresettebbek, ennek köszönhetően pedig csökkent az olajfogyasztás.
A jó hírek mellé jutott egy rossz is: a magas bérköltségek miatt bezárja a General Motorsszal közösen működtetett gyárát a kaliforniai Fremontban a Toyota - jelentette be Atsushi Niim régiós alelnök -, így a japán konszern évi kétmilliós amerikai gyártókapacitása négyszázezerrel csökken. Az 1984-ben alapított New United Motor Manufacturing Inc.-nél készült az első amerikai Toyota. Idén az első nyolc hónapban 1,65 millió autót adtak el az Egyesült Államokban, ami 29 százalékkal kevesebb, mint tavaly.
Elfogyott a csodaszer
Eddig világszerte tízmilliárd eurónyi összeget költöttek a kormányok a "régi autó helyett újat" programokra, aminek meg is lett a haszna: a németeknél a válságos hónapokban is 27 százalékkal növekedtek az eladások, köszönhetően az autónkénti 2500 eurós támogatásnak. A csodaszer azonban elfogyott, a roncsprémiumra megszavazott ötmilliárd eurós kassza szeptemberben kiürült. A Német Autógyártók Szövetsége (VDA) a tavalyi 3,09 millió után 2009-ben 3,5 millió kocsi értékesítésére számít. A Francia Autógyártók Szövetségének (CCFA) adatai szerint augusztusban 110 ezer új autó kelt el az autócsere-programnak köszönhetően, ez 7 százalékos növekedés tavalyhoz képest.