A zöldkártyához nem kell az autó

Egy környezetvédelmi vizsgálattal foglalkozó műhely nemrég gond nélkül zöldkártyát adott egy olyan autónak, amely a vizsgálat idején éppen Milánó felé száguldott. Az ilyen esetek miatt módosítaná januártól a Nemzeti Közlekedési Hatóság a zöldkártyakiadás rendszerét.

A zöldkártyát, azaz a gépjárművek "környezetvédelmi megfelelőségét" igazoló dokumentumot azért találták ki, hogy ne közlekedjenek rosszul beállított, a levegőbe a megengedett káros anyag sokszorosát kibocsátó gépjárművek. Ez az elv. Ami pedig a gyakorlatot illeti: az utakon egymást érik a füstölő, rosszul beállított autók, és nincs ember és hatóság, aki vagy amely kitilthatná őket a forgalomból. A Nemzeti Közlekedési Hatóságnak legalábbis nincs adata arról, hogy magas károsanyag-kibocsátás miatt valaha is kitiltottak volna egyetlen autót is a forgalomból. Nincs olyan jogszabály ugyanis, ami előírná, hogy a megengedettnél több káros anyagot kibocsátó autókat a vizsgaállomás jelzése alapján ki kell vonni a forgalomból

A jelenlegi rendszer senkinek sem jó. Az autós nem tudja, mi szükség van a környezetvédelmi ellenőrzésre, amikor az utak tele vannak fekete füstöt okádó buszokkal, teher- és személyautókkal. Ráadásul átverik. Ugyanazért a vizsgálatért az egyik helyen ezresekkel többet kell fizetni, mint a másikon. A vonatkozó rendelet ugyanis még szakmérnöki diplomával is nehezen értelmezhető. Mert honnan is tudná egy egyszerű autótulajdonos, hogy az egyik motor vizsgálatához miért jó a szokványos fordulatszámmérő, a másikhoz pedig miért kell speciális. Különösen, hogy a rendeletből csak az nem derül ki, hogy pontosan mitől is speciális egy fordulatszámmérő. Pedig más az autós által fizetendő díj, ha az egyik vagy a másik eszközzel mérik a motor fordulatszámát. Az ilyen és hasonló jogi slendriánságok láttán az embereknek az a gyanúja támad, mintha a zöldkártya-kibocsátók maguknak írták volna a rendeletet.

Egyes helyeken környezetvédelmi vizsgálathoz autó sem szükséges. A közlekedési hatóság ellenőrei az elmúlt hónapokban tucatszám foglaltak le olyan "műmotorokat", amelyek bármelyik teher- vagy személygépkocsi motorjának az előírt károsanyag-kibocsátását képesek szimulálni. Nemrég egy ilyen műmotor segítségével kapott forgalmi engedélyt egy olyan autó is, amely a környezetvédelmi megfelelőségi vizsgálat idején állítólag bizonyíthatóan Milánó felé száguldott.

A törvénytisztelő, autóját minden kötelező vizsgára időben felkészítő, s az előírt díjakat fillérre kifizető autós most azt hiszi, a műmotorhasználaton tetten ért állomásokat a hatóság azonnal bezárja. Ez tévedés. A ma hatályos rendelet szerint egy éven belül háromszor kell tetten érni ilyen vagy ehhez fogható "csaláson", s akkor is csak legfeljebb hat hónapra függeszthető fel az állomás működési engedélye.

A fentiekhez hasonló viszszásságok és jogi kiskapuk miatt jelenleg senki nem tudja megmondani, ténylegesen mekkora terhelést jelent a gépjárműforgalom a környezetre. Felbecsülni sem lehet, hány autó kapott zöldkártyát Magyarországon úgy, hogy ténylegesen nem is vizsgálták a károsanyag-kibocsátását.

Ezen a gyakorlaton változtatna januártól a Nemzeti Közlekedési Hatóság az egyablakos műszaki vizsgarendszer bevezetésével. Ennek lényege, hogy egyszerre végeznék el az autók műszaki, közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi vizsgálatát. (Az átmeneti időszakban az autók esedékes műszaki vizsgájáig az azt megelőzően lejáró zöldkártyát érvényesnek tekintenék.)

A hatóság azt is lehetővé tenné, hogy az autós ne a műszaki vizsgán, hanem egy máshol, máskor elvégzendő külön vizsgálat keretében szerezze meg a zöldkártyát. De csak azok a műhelyek adhatnának ki igazolásokat, amelyek megfelelnek a hatóság előírásainak. Például, olyan zárt technológiai rendszert üzemeltetnek, melyben elképzelhetetlen a vizsgálat az autó ottléte nélkül. Az új rendelet tervezete a szaktárca asztalán fekszik, januárban hatályba léphet.

Környezetvédelmi vizsgálat - ezen túl az autónak is meg kell jelennie
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.