Menetrend: koncepció már van

Bemutatta a közösségi közlekedés új menetrend-koncepcióját a közlekedési tárca. A dokumentum nem ad választ arra, hogyan és hol járnak majd decembertől a MÁV vonatai és a Volán-társaságok autóbuszai.

Feltehetőleg tévúton járt, aki a bezárásra kijelölt vasúti mellékvonalak konkrétnak tetsző listái láttán azt hitte, hogy a közlekedési tárca ködösít amikor állítja: a döntéshozók még nem tudják, hogyan alakítják át 2010-re a helyközi személyszállítást. A szakminisztérium honlapján elérhető menetrendi koncepcióban legalábbis ilyen konkrét döntéseknek nincs nyoma. Csak remélni lehet ugyanakkor, hogy a dokumentumban szereplő megállapítások nem újak a döntéshozóknak. Ha esetleg mégis, legalább arra megvan a magyarázat, miért olyan a helyközi személyszállítás, amilyen.

A koncepció összeállítói az alapoknál kezdték: ha azt nem is írták le, milyen a vonat és milyen az autóbusz, legalább körültekintően meghatározták, mi ellen is küzdenek. Az ellenség az indokolatlan párhuzamosság: a káros következmények nélkül megszüntethető, azonos útvonalon, időpontokban, funkcióval közlekedő, azonos színvonalú szolgáltatást nyújtó vasúti, valamint autóbuszjáratok sokasága. Felszámolásuk, illetve a közlekedési ágak együttműködésének fokozása, a csatlakozások javítása nélkül lehetetlen a költségvetési források hatékonyabb felhasználása, a szolgáltatási színvonal növelése.

A dokumentumból az is kiderül: a szakminisztérium az ütemes vasúti menetrendben látja a jövőt. Szakértőinek álláspontja szerint ez az ország nagyobbik részén már megfelelően működik, de bevezetését általában nem követte az autóbusz-közlekedés átszervezése. Az egyetlen kivétel a Közép-magyarországi Régió, ahol - bár ezt nem részletezik - feltehetőleg minden a legnagyobb rendben van.

A továbblépést az országos és a regionális menetrendek - ezen belül a vasúti és az autóbuszjáratok integrációjának - megteremtése jelentené. A cél egyelőre csak annyi, hogy 2010-re a Regionális Közlekedési Tanácsok (RKI) bevonásával állítsák össze a menetrendet. Tőlük az idén még csak a menetrend "finom korrekciójára" várnak javaslatokat. A következő években azonban az ország statisztikai régióiban létre kell jönniük az önálló szolgáltatásmegrendelő szervezeteknek.

A koncepció szerint az integrált menetrendben a minőségi távolsági és az elővárosi közlekedésben a vasúté lesz az elsőbbség. Máshol annak a szolgáltatónak kell ellátnia a személyszállítási feladatokat, amelyik hatékonyabb és színvonalasabb tevékenységet folytat.

Az integrált menetrend tervezésének szempontjait között szerepel az is, hogy olyan kínálatot kell biztosítani az utasoknak, amely "jobb hálózati csatlakozási rendszert biztosít". "A csatlakozások rendjét ki kell dolgozni, meg kell hirdetni és be kell tartani." Ha ez újdonság, akkor csak az a kérdés: minderre a szolgáltatóknak eddig miért nem kellett törekedniük.

A régiók menetrendjével összehangolt országos menetrendben járatok megszüntetésére talán nem készül a minisztérium. Ezt sejteti, hogy a tárca koncepciója szerint 2010-re a vasúti törzshálózaton "változatlan volumennel kell tervezni". Az ütemes menetrendet az idegenforgalom helyett a "hivatásforgalmi" utazások igényeihez igazítanák. Ebben a vonatok kétóránként követnék egymást. Az alapütem ott lehetne ennél nagyobb, ahol már most is ennél gyakrabban közlekednek, vagy ahol a kétórás követési idő nem elég a munkába, iskolába járók kiszolgálására.

A regionális vonatközlekedésben is ez lesz a meghatározó. Itt azonban a vasútnak sokszor vissza kell majd vonulnia. Megjelenhet például a "peremidős" közlekedés, amelyben az optimalizált vasúti üzemidőn kívül a kis forgalmú viszonylatokat autóbuszok szolgálják ki a vonatok helyett. A napi 50 főnél kisebb le- és felszálló utasforgalmat lebonyolító megállókat felülvizsgálják - forgalmukat szintén autóbuszok vehetik át.

A távolsági közlekedésben a buszoknak a vasút kiegészítőjeként jutna szerep. Az "emelt sebességű" buszjáratok a sztrádákon ütemesen közlekednének - elsősorban a megyeszékhelyek és a főváros között. A csatlakozások 5-20, legfeljebb 30 percesek lehetnének. A buszoknál alapelvárás lenne a légkondicionálás, a magasított, dönthető háttámlájú ülések felszerelése, valamint a legalább 750 milliméteres üléstávolság.

Az országos és a regionális buszmenetrend tervezésekor az is szempont lesz, hogy vasutassztrájkok idején a közúti járatok zavartalanul le tudják bonyolítani az utasforgalmat. Ehhez bevezetnék a külön rendeletre közlekedő "alvójáratok" rendszerét. A menetrendi koncepcióból kiderül: a jövőben a "járatokat jól láthatóan meg kell sorszámozni". A buszpályaudvarok tájékoztató rendszerét pedig egyértelművé kell tenni. A megállók "indulási jegyzékein célállomás, majd indulási idő szerint rendezve, az összes autóbuszjáratot fel kell tüntetni".

Akinek ez újdonság, vagy többre kíváncsi, a minisztérium honlapján (hem.gov.hu) a teljes koncepciót megtalálhatja.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.