Egymásnak estek a hipermarketek

A vásárlóerő csökkenése nyomán a hipermarketek már egymás árait összehasonlítgatva reklámoznak. Úgy látszik már ez is kevés. Az Auchan most egy weboldalt hozott létre az árak összehasonlítására.

A négy hazai hipermarket (Tesco, Auchan, Cora, Interspar) élelmiszerárait összehasonlító weboldalt indít el az Auchan szeptember elsejétől - jelentette be a cég. A hiperarak.hu nevű oldalon az Auchan ígérete szerint a vásárlók havonta hatszáz élelmiszer-márkatermék árát tudják majd összehasonlítani.

Már nem elég a saját olcsóságukat reklámozni

Az Auchan hangsúlyozza: a felmérést az Önszabályozó Reklám Testület ajánlásainak megfelelően fogják közzétenni. A felmérést a HMSM Consulting végzi majd úgy, hogy minden hónapban kiválasztja a hazai hipermarketpiac legnagyobb eladást jelentő háromezer márkatermékéből az összehasonlítandó 600 árut, illetve az áruházakat. Az Auchan állítja: a HMSM Consulting teljesen független tőlük. Az Auchannál elmondták: korábban több hazai piackutatót is megkerestek a tervükkel, ám azok nem vállalták el ezt a feladatot, és az Auchan utána szerződött a HMSM-mel. Az áruházlánc és a cég igencsak gyorsan egymásra talált, mivel cégbírósági iratok szerint a francia tulajdonú HMSM Consultingot július közepén alapították nálunk, a cégbíróság pedig augusztus elején jegyezte be.

Gillemot Katalin, az Auchan szóvivője a fentieket nem kívánta kommentálni, szerinte a lényeg az összehasonlítás módszertanán van: a vonalkódra azonos márkatermékek összehasonlításából ugyanis le lehet mérni, hogy melyik hipermarket az olcsóbb és melyik a drágább. A pontos összehasonlítás miatt a frissáruk - kenyér, hús, hal, zöldség, gyümölcs - nem lesznek a listán, ahogy a saját márkás termékek sem.

Az Auchannal szemben széles saját márkás termékválasztékot kínáló Tescót pontosan ez aggasztja: Hackl Mónika szóvivő szerint a kezdeményezés alapvetően jó, ám aggályos, hogy a nagy vásárlótömeget vonzó saját márkás termékek kikerülnek az összehasonlításból. Ugyancsak problémásnak tartja, hogy az összehasonlításba belekerülnek a jókora árengedménnyel kínált vevőcsalogató akciós termékek. (Bár erről Gillemot Katalin elmondta, hogy ilyenkor egy csillaggal fogják jelölni, hogy akciós termékről van szó.)

A Spar érdeklődésünkre nem kívánta külön kommentálni versenytársa lépését, csak annyit közölt, hogy áll a verseny elébe. A Sparnak mindenesetre van bizonyos tapasztalata ilyen ügyben: úgy hírlik, mostanában van elcsitulóban a közte és a Tesco között ár-összehasonlítási ügyben kitört konfliktus. Korábban ugyanis a Tesco reklámjaiban összehasonlította az árait a konkurens Interspar áruházak egyes termékeivel. Idén májusban az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) etikai testülete elmarasztalta a Tesco ár-összehasonlítási gyakorlatát, ám nem az ár-összehasonlítás, hanem annak módja miatt. A Tesco ugyanis egy-egy termék számára kedvező összehasonlítására alapozva olyan általánosító megállapításokat tett, miszerint náluk a vevő "mindig alacsony árat talál". Ráadásul volt rá példa, hogy az öszszehasonlításban szereplő terméknek az árát lecsökkentette az összehasonlítás idejére. (Hasonlókért korábban a Gazdasági Versenyhivatal már komoly bírságokkal sújtotta a céget.) Úgy hírlik, hogy a reklámokban történő árháborút az törte le a két cég között, hogy a Spar is lépett, és az általa végzett összehasonlításból az derült ki, hogy ő a legolcsóbb.

Piaci elemzők szerint mindenesetre nem meglepő a jelenlegi árháború: 2007 eleje óta folyamatos a visszaesés a kiskereskedelemben, ami a hipermarketeket is súlyosan érinti, így egyre erősebb a verseny egymás vásárlóiért.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.