Banki babérokra tör a Tesco
A bankok szűkmarkúságát, megszigorított hitelezési gyakorlatát ostorozó Darling különösen az állami segítséggel talpra állított Lloyds Banking Grouptól és a Royal Bank of Scotlandtól (RBS) várt volna el ügyfélbarát lépéseket, ám ők ezzel adósok maradtak. A pénzügyminiszter példaként állította eléjük a Tescót, amikor a minap a cég edinbourghi központjában köszönetet mondott a munkahelyteremtő beruházásért, és támogatásáról biztosította a terveket.
A Tesco tavaly hárommilliárd fontot meghaladó nyereséget ért el, ám ennek alig nyolc százalékát, 244 milliót hoztak a pénzügyi szolgáltatások, elsősorban a fogyasztási kölcsönök, a hitelkártyák és a biztosítások. Nagyjából ugyanennyit dobott be a közösbe a jelenleg négyszáz főt foglalkoztató szolgáltatási üzletág másik két húzó ereje, az internetes bevásárlóközpont és a mobilszolgáltatás.
A teljes körű lakossági bankszolgáltatások bevezetését tavaly júliusban határozta el a Tesco, amikor 950 millió fontért kivásárolta közös pénzügyi vállalkozásukból az RBS-t - emlékeztet a The Wall Street Journal. A Tesco gazdaságos bankmodell az alacsony költségekre, az internetre terelt szolgáltatásra épít. A cég nem tart fenn külön fiókhálózatot, egyetlen callcenterből irányítani tudja a teljes banki tevékenységét, ám tervei szerint néhány hipermarketében a személyes ügyintézésre is lehetőséget ad majd. Szakmai partnerekre persze neki is szüksége van, a jármű- és lakásbiztosítások terén például a Fortisszal kötött nemrég megállapodást, másfél ezer új munkahelyet teremtve ezzel. Jelentkezőkben válogathatnak, hiszen a Cityben bankárok és tisztviselők tízezrei vesztették el állásukat az elmúlt időszakban.
A hipermarket üzemeltető pénzügyi szolgáltatásait most hatmillióan veszik igénybe Nagy-Britanniában, s számuk gyorsan bővülhet, ha a folyószámla-kezelést és a lakáshitelezést is felveszik a kínálatukba. Elemzők szerint ezzel hamar 500 millió fontra is felfuthat az üzletág nyeresége.