Amerikai póker az Opellel
A General Motors megváltozott álláspontja mögött több megfigyelő politikai megfontolásokat sejt. A GM-be eddig 50 milliárd eurót pumpáló Obama-adminisztráció ugyanis feltehetőleg nem kívánja orosz kézre juttatni a GM-Opel autógyártási-ipari szabványait, illetve a GM középkategóriás modelljei fejlesztésében fontos szerepet játszó rüsselsheimi központot.
Eddig ugyanis az a megoldás rajzolódott ki, hogy az "új Opelben" a General Motors 35 százalékot tart meg, a többségi tulajdonos az orosz partnerekkel szövetkező kanadai-osztrák Magma autóipari beszállító cég lesz. Az orosz partnerek közül a pénzt az új Opel felfuttatásához az állami tulajdonú Sberbank hivatott biztosítani.
A GM menedzserei állítólag a Magmával kötendő üzletet támogatják, a konszern felügyeletét ellátó irányító testület azonban további információkat kért az Opelért szintén ringbe szálló belga pénzügyi befektető, az RHJ International ajánlatáról. Amerikai és német sajtóértesülések szerint a GM számára azért lenne kívánatosabb az RHJ Internationallel való megállapodás, mert tőlük később sokkal könnyebben vissza lehetne vásárolni az Opel-érdekeltségeket, mint a Magnától.
Berlinben közben megkezdődtek az amerikai-német egyeztetések az Opel sorsáról. A német kormány egyértelműen a legtöbb németországi munkahely megtartását ígérő Magnát preferálja, ezt többször kifejezésre juttatta Angela Merkel (CDU) kancellár és szociáldemokrata kihívója, Frank-Walter Steinmeier külügyminiszter is.
A nagykoalíciós német kormány 1,5 milliárd eurós áthidaló pénzügyi mankóval támogatta és összességében 4,5 milliárd eurót kitevő hitellel, illetve hitelgaranciával segíti meg az Opelt. Mindezt annak a fényében, hogy a körbe zárt villámos márka a Magna konzorcium és a GM közös vállalkozásának kezébe kerül. A végső szót azonban Detroitban mondják ki, még úgy is, hogy a General Motorst fenyegető csőd miatt az amerikaiak Opel-érdekeltségének 65 százalékát - német állami hozzájárulással - egy amerikai-német vagyonkezelőbe menekítették át.
Több német lap szerint az a - az itteni szakszervezeteket rémülettel eltöltő - horrorforgatókönyv sem kizárható, hogy a GM csak időnyerésre játszik,
és a német választások után az Opelt csődeljárásba viszi. Ennek során a legértékesebb darabokat ki lehetne szemezni, míg bizonyos követeléseket - így az Opel nyugdíjalapjának járó ötmilliárd eurót - könnyen le lehetne írni.