Összeszerelik az orosz óriásokat

Az orosz kormány össze akarja vonni a komoly pénzügyi nehézségekkel küszködő két legjelentősebb autógyárat, az Avtovazt és a haszonjárműveket gyártó Kamazt. Az Avtovazban 25 százaléka van a Renaultnak, míg a Kamaz 10 százalékát a Daimler birtokolja. Kérdés, a két nagyvállalat mit szól az elképzeléshez.

A moszkvai Kommerszant gazdasági lap értesülése szerint a két vállalat a Rostechnologii állami holding vezetése alatt egyesülne.

Az Avtovaznál korában azt közölték, hogy augusztusban felfüggesztik a termelést, szeptembertől februárig pedig csökkentik a munkaidőt. Az idei első hat hónapban csak 139,5 ezer gépkocsit gyártottak, szemben a tavalyi megfelelő időszak 332 ezer autójával. Tavaly egész évben 943 ezer gépkocsit állított elő a gyár. Tavaly az Avtovaz vesztesége 24,7 milliárd rubel (799 millió dollár) lett, szemben az egy évvel korábbi 3,7 milliárd rubeles nyereséggel. A társaságnak több mint 50 milliárd rubelt tartozása van.

Az elért eredményekben semmi meglepő sincs, legalábbis az orosz piac alakulását alapul véve. Egy darab nem sok, annyi autót sem értékesített júliusban az Iran Khodra márka, és mínusz 87,7 százalékával éves szinten is rekorder a zuhanás mértékében. Hasonlóan gyenge eredményt ért el a Chrysler, a Dodge és a Jeep is. Továbbra is szárnyal viszont egy másik terepjáró: a Hummer-eladások 108,6 százalékkal nőttek, igaz, a hét hónap alatt értékesített 850 darab csepp az orosz autótengerben. Idén az első hét hónapban 879 ezer új autó kelt el az országban, ami 50,1 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakában.

Az orosz piacon továbbra is az Avtovaz termékei a legkeresettebbek, Ladákból 212 ezer kelt el, ami még így is 44 százalékos esést jelent a tavalyihoz képest. A modellek között az első hét hónapban 59,4 ezerrel a Priora vezet a Samara, a 2105-ös és a Kalina előtt, ötödik lett a szentpétervári gyártású Ford Focus, hatodik az egykori Moszkvics-gyárban készülő Renault Logan.

Az orosz Autógyártók Szövetségének Bizottsága szerint a legsikeresebb külföldi vállalat a General Motors lett 95 ezer autóval, ebből 68 ezer volt Chevrolet márkájú. Fordokból 58 ezer, Toyotákból 47 ezer, Nissanokból 46,5 ezer kelt el. A GM Hummerjein kívül csak a kínai Geely tudott pozitív eredményt produkálni: az 5200 autó 414 százalékos növekedést jelent.

Az orosz piac visszaesése miatt a külföldi beruházók lelkesedése is megcsappant: a Suzuki elhalasztotta a korábban ígért gyárépítését, s többször leállt már a szentpétervári Ford és az alig fél éve felavatott Chevrolet üzem is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.