Nyolcmillió példány is csak a csődhöz elég
A sajtó óhatatlanul a nagy médiavállalatok vesszőfutásainak sorába illeszti a 2,1 milliárd dolláros adóssággal elkerülhetetlenné vált csődvédelmet. (Ez csak az amerikai kiadására vonatkozik, a nemzetközieket nem érinti.) Az RD esete azonban bonyolultabb annál, hogy a médiafogyasztó elfordul a nyomtatott verziótól, és a recesszió idején így tesznek a hirdetők is. Ha ugyanis nem számítjuk az AARP nyugdíjasszövetség saját tagságának kézbesített, egyaránt 24-24 millió példányos magazinját és hírlevelét, úgy az RD továbbra is az Egyesült Államok legnépszerűbb sajtóterméke. Az interneten havi 1,6 millió látogató kíváncsi csak rá, a papírkiadás példányszámát viszont most csökkentik 8 millióról 5,5 millióra. A hirdetési oldalak száma ugyan csökkent, de az idei nyolcszázalékos visszaesés bőven a 23 százalékos iparági átlag alatt alakult.
Az átlagnál kedvezőbb teljesítmény dacára az RD az Ebitda, azaz a kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményének tizenhétszeresét halmozta fel adósságként. Most ebből 1,6 milliárd dollárt leírnak főbb hitelezői, cserébe 92,5 százalékot szereznek a jelenleg a Ripplewood Holdings New York-i magántőke-társaság tulajdonában lévő kiadványban. A magazin 2005 óta minden évben veszteséget termelt. Idénre már a menedzsment is észlelte, hogy az általános "családi magazin" és a kísérő direkt marketing hibás üzleti modell a mai médiapiacon. Mary Berner, a kiadó elnök-vezérigazgatója két hónapja már arról beszélt: egy szűkebb, konzervatív olvasótábor megnyerésére törekszenek. Ennek megfelelően a sztárokról szóló írásokat például a katonaéletet vagy a vallásosságot méltatók váltják fel.
Újrapozícionálás megy végbe - ahogy egyes további magazinoknál is. A Newsweek például a hirdetői bázis megerősítésének céljával tudatosan ad fel hárommilliós példányszámából, hogy a washingtoni körgyűrűn belül élők elit lapjaként könyveljék el. Az amerikai lapkiadás egyik paradoxona egyébként az országos terjesztés. Ahogy Michael Bloomberg sommásan egy közelmúltban adott interjújában kifejti: nincs országos hirdetési piac és olvasóközönség sem nagyon. Az RD ennek megfelelően kétségbeesetten igyekszik "lokalizálni" cikkeit: ha például egy utalásként New York JFK reptere szerepel, azt a helyi mutációkban egyszerűen az ottani légikikötőkre írják át.
Borklubot indít a The New York Times - jelentette be a világlap kiadója. A klub tagjai hat-hat palack nedűt válogathatnak majd ki 90 vagy 180 dolláros "csomagban", azt is eldöntve: egy-, két- vagy háromhavonta kérnek szállítást.
A mintegy egymilliárd dolláros adósságot felhalmozó Times Co. ezzel újabb marketingfogást keres üzleti eredményének javítására; a második negyedév 39 millió dolláros nettó bevétellel zárult.