Hadat üzentek a svájci órások a hamisítóknak
"Hamis óra hamis embernek való, vegyél eredetit és legyél eredeti" - ezzel a szlogennel kampányol a Svájci Óraipari Szövetség (FHS) a válság idején felerősödött hamisítási hullám letörése érdekében. Elég beütni az internetes keresőkbe a minőség garanciájául szolgáló Swiss made feliratot, s elárasztják a képernyőt a márkás órákhoz megtévesztésig hasonló, koppintott időmérők.
Azaz már nem is annyira gagyik, legalábbis az internetes boltokban az eladók az eredetihez hasonló minőségű darabokként kínálják őket jóval olcsóbban - de már nem töredék áron. Egy sencseni kereskedő a 952 dolláros Rolex Santos tökéletes utánzatát 449 dollárért adja. "Precízen kimunkált minőségi darab, minden a helyén van rajta" - dicséri portékáját az eladó a Reuters tudósítójának.
A tökéletességre törekedés könnyebbé vált azóta, hogy a svájciak egyes részegységeket Kínában gyártatnak - költségkímélési céllal. A válság mellett a kéretlen konkurencia is közrejátszott abban, hogy a svájci óraexport darabszámot tekintve 2,5 millióval, értékben pedig 25 százalékkal, 4,6 milliárd dollárra esett vissza az idei első öt hónapban az egy évvel ezelőttihez képest.
Az FHS becslései szerint évente több mint negyvenmillió hamis Swiss made órát adnak el, egymilliárd dolláros profithoz segítve az erre szakosodott iparágat. A szövetség jogásza szerint a vásárlók hozzáállása valahol érthető, hiszen vonzza őket a jól csengő márkanév, a válság miatt azonban csak az alacsonyabb árfekvésű, hamis órát engedhetik meg maguknak. A helyzet rosszabbodásáért Yves Bugmann inkább a kínai hatóságokat hibáztatja, amelyek együttműködő készsége a válság kirobbanása óta látványosan romlott.
Jóllehet az amerikai ügyfelei számára illegális adóoptimalizálást lehetővé tevő UBS bankház nimbuszán sokat rontott a botrány kipattanása, a svájci márkák és a minőség fogalma továbbra is "együtt járnak". Ezt a McCann Ericsson tanácsadó cég globális felmérése is igazolja.
Egyes svájci felségjelű termékekért a vevők szemrebbenés nélkül kifizetik a 20 százalékos felárat is. A Business Week százas toplistáján a vezető világmárkák között szerepel a UBS-en kívül a Rolex és a Nescafé, noha az élelmiszeripari óriás nem hivalkodik újabban svájci eredetével. Egyre többen jönnek rá, hogy a Swiss made jelölés komoly értéket, versenyelőnyt jelent. Amíg az ezredfordulón csupán ezer márka használta ezt az eredetmegjelölést, addig számuk mára ötezer fölé nőtt.
Van tehát mit megvédenie a kormánynak, amely most cselekvésre szánta magát: meg akarja őrizni a Swiss made becsületét, és keményebb fellépést ígér a tradicionális helvét termékek védelmében. A kabinet szigorítani akarja a használati jogot, kikötve, hogy a termék összköltségében minimum hatvan százalékot kell képviselnie a hazai eredetnek. Az órások ennél messzebbre mennének, a jelenlegi 50 helyett 80 százalékban megszabva a rájuk vonatkozó alsó határt.
Élelmiszerek esetében a kormány is a 80 százalékot javasolja, ami azt is jelenti, hogy a svájci sajtnál a tejnek is hazai eredetűnek kell lennie. A húsosoknak pedig hazai marhát kell feldolgozniuk az olcsó argentin import helyett. Kivételek persze vannak, a világhírű Lindt csokoládégyártó például a fő alapanyagának számító kakaóbabot ha akarná se tudná az alpesi lejtőkön megtermeltetni.
Sokan kritizálják a svájci kormányt, hogy éppen akkor vezeti be a szigorítást, amikor a luxuscikkek iránti kereslet számottevően visszaesett, s ezzel megnehezíti saját vállalatainak helyzetét, rontja versenyképességüket. Jürgen Haeusler, a márkavédelemmel foglalkozó Interbrand elnöke másként látja. Szerinte a marketingeszközök sokszor ésszerűtlennek tűnnek, de a végeredmény igazolja alkalmazásuk helyességét. Ha prémium termékünk van, azt akként kell hirdetnünk, nem szabad alább adnunk csak azért, mert válság van. A válság mindig átmeneti, a prémium márkának viszont öröknek kell maradnia - vélekedik.
A Swatch ébresztőt fújt
Nyolc hónapja nem tapasztalt lendülettel erősödött az elmúlt napokban a Swatch részvényárfolyama a zürichi tőzsdén: a világ legnagyobb óragyártójának papírjai 9,9 százalékkal értékelődtek fel arra a bejelentésre, hogy a második fél évben az eladások a cég luxusmárkáinak legfontosabb piacain szépen ívelnek felfelé. A befektetők ugyanakkor szemet hunytak afelett, hogy a Swatch féléves nyeresége 28 százalékkal 299 millió frankra esett vissza a megelőző év hasonló időszakához képest. Igaz ugyan az is, hogy májusban és júniusban már felfelé tartottak a forgalmi és az üzeminyereség-adatok, s ezt a pozitív trendet tartósnak vélik az elemzők.