Szórták a pénzt a tragacsokra
Világszerte eddig közel tízmilliárd eurónyi összeget költöttek a kormányok a leharcolt autók újakra cserélését lehetővé tévő programokra. Ilyeneket jelenleg tizenhárom európai országban működtetnek. Nyártól az Egyesült Államokban is bevezették, és a szenátus két lépcsőben összesen hárommilliárd dollárt szavazott meg a "tragacsért készpénzt kapsz, ha tisztább autót veszel" akcióra.
A sort a németek kezdték, ami nem is véletlen, hiszen a járműágazat működtetése létkérdés az ország gazdaságának, a foglalkoztatottság pedig fontos része a szeptemberi választásoknak. Nem is meglepő, hogy a roncsprémium támogatásában a koalíció mindkét pártja egyetértett, így azt egyhangúan szavazták meg, ám őszre kiürül az ötmilliárd eurós kassza. A németeknél júliusban 340 ezer új autó kelt el, ez 29,5 százalékkal több, mint tavaly. Az első hét hónapban 26 százalékos volt a forgalomnövekedés, hála a roncsprémiumprogramnak. Az akció keretében idén másfél millió autó eladásával lehet számolni, ám ennek csak fele a nettó keresletösztönzés, azaz olyan értékesítés, amely az akció nélkül nem jött volna létre. A Német Autógyártók Szövetsége (VDA) a tavalyi 3,09 millió után 3,5 millió kocsi értékesítésére számít 2009-ben.
Az már más kérdés, hogy mi lesz jövőre, mert a keresletet felpörgető autócserére elkülönített ötmilliárd eurós keret már szeptember elején elfogy. Igaz, a roncsprémium megengedi, hogy a megrendelt modellt akár 2010 júniusában szállítsa le a gyártó, így egyenletesebb a termelés és a foglalkoztatottság. A németeknél egyébként nemcsak az újra, hanem a 14 hónaposnál fiatalabb használt autókra is kiterjed a 2500 eurós kedvezmény.
Az már most látszik, hogy az olcsó és környezetbarát autók gyártói kerültek ki győztesen az akcióból. A németeknél például a Skoda Fabia, a Volkswagen Polo és Golf, valamint a Fiat Panda volt eddig a legkeresettebb. Az lista első tíz helyén kilenc kisautó és csak egy alsó középkategóriás modell található. A júliusi adatok szerint a forgalomba helyezett új autók hetven százalékának károsanyag-kibocsátása kilométerenként 160 gramm alatti, vagyis a roncsprogram nemcsak a gazdaságnak, de a levegő tisztaságának is jót tesz. A leselejtezett kocsik többsége bontóba került, ötvenezret pedig kelet-európai kereskedők vittek ki Németországból. A bezúzottak között 22,6 százalékkal a Volkswagen vezet, majd az Opel, a Ford, a Renault és a Fiat következik.
Hétfőn, az eredetileg tervezettnél hónapokkal korábban leáll az amerikai roncsprémiumprogram, miután ismét kimerült a finanszírozása. Mérlege szerint négy hét alatt 457 ezer új autót értékesítettek, az "adófizetők számláján" pedig 3 milliárd dollár (561,5 milliárd forint) mínusz áll. Obama elnök egy rádióinterjúban sikeresnek értékelte a programot, mert serkentette a gazdaságot, és a takarékosabb új modelleknek köszönhetően csökkent az olajfogyasztás és a károsanyag- kibocsátás. A programnak, amelynek keretében a használt autókat legfeljebb 4500 dollárért (842 ezer forint), kedvezményesen vették be a márkakereskedők, a tervek szerint novemberig kellett volna kitartania, de már az első hét alatt elfogyott a rá szánt egymilliárd dollár. A kongresszus ezért - a roncsprémiumban újabb nagy és értelmetlen költekezést látó, főleg republikánus ellenkezés mellett - további kétmilliárddal kiegészítette azt. A program jelentősen dobott az eladási mutatókon: az elmúlt egy évben most lépte át először a havi egymilliós küszöböt az értékesített új gépkocsik száma.
Júliusban és augusztusban közel félmillió autóra 1,9 milliárd dollár értékben nyújtottak be támogatási igénylést, eddig azonban még csak 145 millió dollárt utaltak át azoknak a kereskedőknek, akik megelőlegezték a pénzeket. A bürokratikus ügyintézés miatt még több százezer ügylet vár elbírálásra, ezért lassan érkeznek a pénzek a dílerekhez, akik már hangot is adtak panaszuknak.
Ebből is kitűnik, hogy a tragacsprogramban az tudott sok autót eladni, akinek jelentős tartalék tőkéje volt. A tönk szélén álló kereskedők kimaradtak a váratlan üzletből. A Ford, a Honda és a Toyota bankja - látva a helyzetet - rendkívüli hitelakciókkal próbálta segíteni márkakereskedőit.
A megélénkült kereslet hatására kiürültek a raktárak, ezért magasabb fokozatba kapcsoltak az amerikai autógyárak. Az immár hárommilliárd dollárra emelt tragacsprogramnak és az ugrásszerűen megnőtt keresletnek köszönhetően több üzemben túlóráznak. A Fordnál és például az alkatrész-beszállító Magnánál egyaránt pluszműszakokat kellett bevezetni az igények kielégítésére. A tragacsprogram legkeresettebb modellje Amerikában a Toyota Corolla, a Honda Civic, a Ford Focus, a Camry, a Prius, és a Hyundai Elantra.
Az első fél évben 3,6 millió új autót gyártottak az Egyesült Államokban, és a Global Insight (GI) előrejelzése szerint a második fél évben 4,9 millió autó készül majd. Így először fordulna elő, hogy a második hat hónap termelése meghaladja az elsőét. A GI máris emelte korábbi előrejelzését, amely szerint idén 10,3 millió, jövőre 11,1 millió, 2011-ben pedig 13,8 millió új autó eladásával számol az Egyesült Államokban.
Közel sem ilyen rózsásak az európai prognózisok, bár a roncsprogramoknak köszönhetően "csak" 8,5 százalékkal esnek vissza a számok 2008-hoz képest, ami összesen 12,4 millió új autót jelent. A Calyon Bank ágazati szakértője, Christophe Boulanger szerint az idén felpörgetett kereslet, a kétmillió darabos többlet később visszaüt, és 2010-ben 8 százalék körüli visszaesés várható. Az európai autókereslet 2011-ben mutat majd némi emelkedést, de 2014 előtt biztosan nem éri el a válság előtti szintet.
Roncsprogramok
Idegenben hódít a Dacia
A roncsprémiumprogramoknak köszönhetően hódítanak az olcsó autók. Európában a legtöbb Daciát a németek és a franciák vásárolják, és csak ezután következnek a románok, pedig ott is működik a támogatott autócsere-akció. Romániában 2009 első felében 198 ezer gépkocsit helyeztek forgalomba, ez 17,4 százalékkal kevesebb tavalyhoz képest. Az elmúlt hónapban Franciaországban 72,6 százalékkal nőtt a Daciák iránti kereslet, a gyár termelésének 80 százaléka exportra kerül, a 154 ezer eladott autó pedig jócskán, 20,3 százalékkal több, mint a tavalyi teljesítmény.
Támogatás | Leadott | ||
(euró) | autó kora | ||
Németország | 2500 | min. 9 év | |
Nagy-Britannia | 2350 | min. 10 év | |
Spanyolország | 2000-10 ezer | min. 10 év | |
Szlovákia | 2000 | min. 10 év | |
Ausztria | 1500 | min. 13 év | |
Luxemburg | 1500-1750 | min. 10 év | |
Olaszország | 1500 | min. 9 év | |
Portugália | 1000-1250 | min. 10 év | |
Franciaország | 1000 | min. 10 év | |
Hollandia | 750-1500 | 9-19 év | |
Románia | 900 | min. 10 év | |
Ciprus | 675-1700 | min. 15 év |