A nyár volt a mélypont a piacon
Autócsereprogram-javaslattal többször előállt a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), ám egyszer sem jött össze, és az idő múlásával már csökkent a jelentősége. Erdélyi Péter, az MGE társelnöke szerint az általános pénzügyi és gazdasági válságjelenségek mellett a hazai autókereskedelem saját válságával is küzd. Az egyetlen öröm mindössze az lehet, hogy az értékesítés 2009 nyarán minden bizonnyal elérte a mélypontot.
Júliusban 72 százalékkal, éves szinten 57 százalékkal kevesebb új autót adtak el az elmúlt évihez képest. Az elmúlt hét hónapban összesen 46 ezer új személyautó kelt el a magyar piacon, s 7300 kishaszonjárművet értékesítettek. Ezzel párhuzamosan csökkentek az autóval kapcsolatos költségvetési bevételek is: a Pénzügyminisztérium adatai szerint 2009 júliusában a regisztrációs adóból befolyt 1,8 milliárd forint a negyedét sem éri el a tavalyinak. Az idei évre várt 82,1 milliárd forintból az első hét hónapban 23,7 milliárd forint folyt be, ami időarányosan messze elmarad a tervezettől. Hasonló a helyzet a befolyt áfa, illetékek esetében is.
Negatívan hatott az értékesítési piacra a hitellehetőségek januári szigorodása, amelynek eredménye annyiban pozitív, hogy nagyrészt a tartósan fizetésképtelen ügyfelek tűntek el a szalonokból, és tisztult a piac. A jelenlegi szabályozás szerint minimum 20 százalék saját erővel és maximum 8 éves futamidőre lehet kölcsönre autót venni.
A forgalomnak azonban az sem segít, hogy fél év alatt több mint 10 százalékkal emelkedtek a listaárak, részben az áfaemelésnek, részben az árfolyamváltozásnak köszönhetően. Hiába kínálnak több modellt is egymilliónál nagyobb kedvezménnyel a szalonokban, hiába sok az akció, jelentős kedvezményekkel sem lehet most érzékelhető forgalomnövekedést generálni.
Erdélyi nem bocsátkozik előrejelzésekbe, mert szerinte az idei számokat még varázsgömbből sem lehet megjósolni, valószínűsíthető azonban, hogy a 2008-as évi eladások felénél jobbra nem lehet számítani, ami csupán 85 ezer új autót jelent. Ősszel remél némi fellendülést az MGE társelnöke, aki szerint jövőre, ha nem is a korábbi szintre, de az ideinél valamivel nagyobb piacra lehet számolni. Tartósan évi 150 ezer körüli új autó eladása tűnik reálisnak Magyarországon, ám ennek eléréséhez még legalább két évre van szükség.