A nyár volt a mélypont a piacon

Hiába akcióznak a kereskedők, olcsóbb autókkal sem lehet már növelni a forgalmat, és a megmaradt vevők is inkább készpénzre vásárolnak.

Autócsereprogram-javaslattal többször előállt a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), ám egyszer sem jött össze, és az idő múlásával már csökkent a jelentősége. Erdélyi Péter, az MGE társelnöke szerint az általános pénzügyi és gazdasági válságjelenségek mellett a hazai autókereskedelem saját válságával is küzd. Az egyetlen öröm mindössze az lehet, hogy az értékesítés 2009 nyarán minden bizonnyal elérte a mélypontot.

Júliusban 72 százalékkal, éves szinten 57 százalékkal kevesebb új autót adtak el az elmúlt évihez képest. Az elmúlt hét hónapban összesen 46 ezer új személyautó kelt el a magyar piacon, s 7300 kishaszonjárművet értékesítettek. Ezzel párhuzamosan csökkentek az autóval kapcsolatos költségvetési bevételek is: a Pénzügyminisztérium adatai szerint 2009 júliusában a regisztrációs adóból befolyt 1,8 milliárd forint a negyedét sem éri el a tavalyinak. Az idei évre várt 82,1 milliárd forintból az első hét hónapban 23,7 milliárd forint folyt be, ami időarányosan messze elmarad a tervezettől. Hasonló a helyzet a befolyt áfa, illetékek esetében is.

Negatívan hatott az értékesítési piacra a hitellehetőségek januári szigorodása, amelynek eredménye annyiban pozitív, hogy nagyrészt a tartósan fizetésképtelen ügyfelek tűntek el a szalonokból, és tisztult a piac. A jelenlegi szabályozás szerint minimum 20 százalék saját erővel és maximum 8 éves futamidőre lehet kölcsönre autót venni.

A forgalomnak azonban az sem segít, hogy fél év alatt több mint 10 százalékkal emelkedtek a listaárak, részben az áfaemelésnek, részben az árfolyamváltozásnak köszönhetően. Hiába kínálnak több modellt is egymilliónál nagyobb kedvezménnyel a szalonokban, hiába sok az akció, jelentős kedvezményekkel sem lehet most érzékelhető forgalomnövekedést generálni.

Erdélyi nem bocsátkozik előrejelzésekbe, mert szerinte az idei számokat még varázsgömbből sem lehet megjósolni, valószínűsíthető azonban, hogy a 2008-as évi eladások felénél jobbra nem lehet számítani, ami csupán 85 ezer új autót jelent. Ősszel remél némi fellendülést az MGE társelnöke, aki szerint jövőre, ha nem is a korábbi szintre, de az ideinél valamivel nagyobb piacra lehet számolni. Tartósan évi 150 ezer körüli új autó eladása tűnik reálisnak Magyarországon, ám ennek eléréséhez még legalább két évre van szükség.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.