Nagyra nőtt a német bogár

Úgy volt, hogy a kishal eszi meg a nagy halat, de aztán a klasszikus tétel érvényesült. Ám így is a kicsi járt jól a fejleményekkel.

Tipikus válságjelenet az autóiparból: az egyik fogyókúrázik, a másik gyarapodik. Miközben a General Motors eladogatja márkáit, a Volkswagen évek óta szorgalmasan gyűjtöget. Nem is akármilyen kollekciót szedett össze, van benne évi hetvendarabos és négymilliós sorozatú: előbbit Bugattinak hívják, utóbbi pedig a klasszikus népautó nevét viseli. A világszerte közel 400 ezer embert foglalkoztató VW konszernhez tartozik az említetteken kívül a Bentley, a Lamborghini, a Seat, a Skoda, valamint a Scania és most már a Porsche is. A VW AG üzemeiben tavaly 5,95 millió autót gyártottak, ez 5 százalékkal kevesebb, mint 2007-ben, de mégis elég volt ahhoz, hogy megelőzze a Fordot, és a világranglistán a harmadik helyre kerüljön.

Sok előnye van az egyesüléseknek - tartják a cégnél -, többek között csökkennek a beszállítói és fejlesztési költségek, nő a hatékonyság és nyereség. A Porsche esetében azonban ennél többről van szó, hiszen évi százezernél kevesebb eladott autójával nem rendezi át az erőviszonyokat a csoporton belül, hiszen a mutató nem túl jelentős az évi közel hatmillió darabos VW konszern életében, ám a nagy teljesítményű, az átlagnál jóval nagyobb károsanyag-kibocsátású sportkocsijai igencsak hátrányba kerültek volna, ha egyedül marad a stuttgarti cég. Keresni kellett egy nagy testvért, amelyiknek CO2-átlaga jóval alacsonyabb, mert többségében kicsi és takarékos autókat gyárt. Természetesen az sem baj, ha német, ráadásul rokon is.

Ami biztos, hogy a Porschének volt inkább létkérdés az egyesülés, hiszen a kilométerenként 297 gramm károsanyag-kibocsátást felmutató flottaátlagával messze elmarad a 160 grammos európai átlagindextől. Ám ha az évi 3,65 millió darabos és 158 grammos átlaggal rendelkező Volkswagennel egyesül, máris javul megítélése, és ami fontosabb, a nagy család tagjaként megúszsza a fokozatosan szigorodó euronormák miatt kiróható büntetőadókat, amivel a gyártókat sújtanák 2012-től. Éppen akkora fejeződik be a nagy egyesülés, mely létrehozza a világ legtöbb márkáját birtokló konszernjét, amelynek fő részvényese - több mint 50 százalékkal - az egymással rokonságban álló Porsche és a Piech család lesz. Alsó-Szászország tartománya 20 százalékot, Katar állam 17 százalékot birtokol majd, a fennmaradó részesedés pénzügyi és kisbefektetőké.

Martin Winterkorn, a VW AG igazgatóságának elnöke szerint a Volkswagen és a Porsche tervezett egyesülése igen aktuális ipari logikát követ, és ígéretes perspektívákat ad: két erős vállalat alapjain egy újabb, még erősebb jön létre. A Volkswagen és a Porsche kitűnő "know-how"-val rendelkezik, és forrásait még hatékonyabban tudja felhasználni ezek egyesítésével. Ennek köszönhetően további növekedési lehetőségekre számítunk, ez pedig garancia lehet a meglévő munkahelyek megtartására és újabbak létrehozására.

E szerint a startpisztoly eldördült, s elkezdődött a verseny: a Toyota még alig melegedett meg a trónon, és éppen hogy csak megelőzte az 1931 és 2008 között állandóan listavezető General Motorst, amikor a Volkswagen személyében kihívója akadt, nem is akármilyen portfólióval. A konszernelnök Winternkorn már arról is nyilatkozott, hogy érdekes lenne együttműködnie a Volkswagennek a kisautókban tapasztalt és sikeres Suzukival.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.