Szakszervezeti össztűz a közösségi közlekedés átalakítására
A szakszervezet az MTI-nek hétfőn eljuttatott közleményében hangsúlyozza: a tervezett intézkedésekből nem lehet megállapítani, hogy a mainál jobb, hatékonyabb gazdálkodás valósulna meg a Volán-társaságoknál, mint ahogy azt sem, hogy ez magasabb színvonalú szolgáltatással párosulna. Veszélyben látják a kistelepülések, falvak ellátását is.
A társaságok átalakítása mellett véleményük szerint nem látszanak a működés anyagi, pénzügyi feltételei. Hozzáteszik, hogy az ütemezett feladatok végrehajtása több vonatkozásban jogilag is vitatható, és felelőtlenségnek tartják az európai viszonylatban jelentős méretű és súlyú közösségi közlekedés elbizonytalanítását a koncepció hiányában. Csak átgondolt, az utazási igényekre épített közlekedés, szakmai megoldásokkal is alátámasztott közlekedésistruktúra-váltás támogatható - jegyzik meg.
A közúti közlekedés területén működő szakszervezetek, tekintettel arra, hogy a húszezer munkavállalót foglalkoztató Volánok átalakítása jelentősen hatással lehet a munkavállalókra, sürgős tájékoztatást kérnek a témában. Álláspontjuk szerint a közösségi közlekedésnek állami tulajdonban kell maradnia, és a feltételrendszert is államilag kell garantálni.
Elfogadhatatlannak tartja a szakszervezet azt is, hogy a jövőben a Volánok a közösségi közlekedés ellátásában alvállalkozók bevonásával tegyenek eleget a közszolgáltatási szerződésben vállalt kötelezettségeiknek. Emlékeztetnek rá, hogy egyre több cégnél vonnak be alvállalkozókat úgy, hogy az oda kiszervezett autóbusz-vezetők foglalkoztatása hosszú távon számos érdeksérelemmel jár. Alacsonyabb besorolási bérrel és ezt kiegészítve adómentes béren kívüli juttatásokkal alkalmazzák a munkavállalókat - fogalmaznak.
A Vasúti Egyeztető Bizottság összehívását kezdeményezte a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), mivel szerinte a kormány a szakszervezetek megkerülésével készül érdemben átalakítani a helyközi közösségi közlekedést.
A szervezet szerint a helyközi közösségi közlekedés átalakításáról szóló, augusztus 7-én elfogadott kormányhatározat számos pontja szoros határidőkkel számol, és lényegi szervezeti, szerkezeti, valamint koncepcionális átalakításokat ír elő a MÁV-vállalatcsoportnak.
A kormány azonban minderről a vasútnál képviselettel rendelkező szakszervezetekkel nemhogy érdemben, de egyáltalán nem tárgyalt, mi több, még csak hivatalos tájékoztatást sem kaptak. A VDSZSZ szerint a kormány ezzel fittyet hány a szakszervezettel április 24-én kötött megállapodásra, amelyben egyebek közt kötelezettséget vállalt arra, hogy a vasút bármilyen átszervezésére irányuló tervezeteket késedelem nélkül a szakszervezetek elé terjesztik, és azokat az érdekképviseletekkel érdemben megvitatják.
Huszta Krisztián, a VDSZSZ kommunikációs vezetője az MTI-nek elmondta: a közlekedési minisztérium elfogadta a Vasúti Egyeztető Bizottság öszszehívását, az ülés augusztus 27-én lesz. A napirendi pontok között a helyközi közösségi közlekedés átalakítása mellett a MÁV Cargo eladásából származó bevétel felhasználása és a vasútbiztonsági helyzet szerepel.
A Vasúti Egyeztető Bizottság a minisztérium és a vasutas-szakszervezetek havonta ülésező fóruma, amely 2008. január 25-én kezdte meg működését.