Harmadszor is eladó a taszári bázis

A válság érzékenyen érinti a légi közlekedést, de a bizonytalan kilátások ellenére újra belevág a taszári - repülőtérként is használt - objektum értékesítésébe az MNV Zrt. Befektetőkjelöltekből állítólag nincs hiány.

Ma újra - immár harmadszor - kiírják a pályázatot a taszári bázis hasznosítására, illetve értékesítésére - a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács döntése értelmében.

Az első tender részsikerrel zárult: a beérkező három érvényes ajánlat közül csak a bázis 6 százalékának megvételére ajánlatot tevő KaposBusz Kft.-t hirdették ki nyertesnek: a cég 64 millió forintot fizetett 32 hektárnyi területért. A másik két, a légibázis egészére benyújtott ajánlat az ár, a vállalt fejlesztések és a garanciák tekintetében elmaradt a kiíró elvárásaitól.

Ezért a vagyonkezelő újabb pályázatot jelentetett meg a megmaradt, több mint 500 hektáros területre, de ez sem hozott eredményt. A beérkezett három, két külföldi és egy hazai pályázat ajánlata közül csak az egyik felelt meg a szigorú formai követelményeknek, az is csak részben teljesítve a vételárral és a fejlesztéssel kapcsolatos elvárásokat.

Kolber István, a taszári repülőtér fejlesztésének miniszterelnöki megbízottja elmondta, a legújabb kiírás a szigorú elvárások mellett is rugalmasabb, a befektetők számára kedvezőbb lesz. A nyilvános pályázatot kétfordulósra tervezik, és tárgyalásos szakaszt is magában foglal majd. A térség szocialista országgyűlési képviselője szerint az alapvető cél a térség fejlesztése, amit leginkább a bázis logisztikai központtá fejlesztése szolgálna, a repülőtér újraindításával.

Az érdeklődőknek bő egy hónap áll majd a rendelkezésükre, hogy jelentkezzenek az első fordulóra, ahol - a korábbi tapasztatok miatt - a jogi és pénzügyi feltételek számon kérésével kívánják kiszűrni azokat, akiknek nem komoly a szándékuk. Az előminősítés során 100 millió forint ajánlati biztosítékot kell letennie a pályázónak, egyben olyan, Magyarországon bejegyzett céggel kell rendelkeznie, amelyik képes beszerezni az engedélyt a reptér üzemeltetésére. Az első akadályon túljutók kaphatnak meghívást a második, tárgyalásos fordulóra, ahol interaktív módon egyezteti majd a befektető és a vagyonkezelő a fejlesztési célokat.

A légi közlekedés drasztikusan visszaesett a gazdasági világválság miatt, ezért a magyarországi repterek kilátásai is bizonytalanok - állítja Kolber István. Ennek ellenére újabb kísérletet tesznek a befektetők felkutatására, hiszen az ingatlan iránt továbbra is folyamatos az érdeklődés, és a hasznosítás sikere befolyásolhatja Somogy jövőjét.

A korábbi pályázaton sikeresen szerepelt KaposBusz Kft. kifizette a vételárat, a szerződéskötés folyamatban van - tudtuk meg a miniszterelnöki megbízottól. A társaság mögött álló befektetői csoport több mint 4 milliárd forintos beruházással hozna létre egy kutató-fejlesztő központot és egy kisszériás autóbuszgyártó üzemet a taszári területen. A két ütemben tervezett befektetés 80 új munkahelyet teremt, amivel Kaposváron és környékén az egyik legnagyobb ipari fejlesztés valósul meg.

Az 540 hektáros taszári objektumot 2004-ben hagyták el az amerikaiak, majd egy évvel később a magyar honvédség is kivonult onnan. Azóta üresen áll az ingatlan. A vagyonkezelői jog 2007 végén került a kincstárhoz, amely időközben beleolvadt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-be. A kétmilliárd forintra becsült taszári bázisra 705 millió forint értékű környezetvédelmi kárelhárítás vár. A területről korábban leválasztott katonai laktanyát a kormány tavaly átadta a taszári önkormányzatnak. A bázishoz tartozik a Somogy megye, Kaposvár és Taszár közös tulajdonában lévő, állami támogatással öt éve 600 millió forintból megépített, azóta kihasználatlanul álló polgári terminál is.

A honvédség már régen kivonult a katonai reptérről
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.