Erjedő gyümölcspiac

Két módon adhatnak túl manapság árujukon a magyar gyümölcstermelők: vagy sikerül a frissen leszedett termésre vevőt találniuk, vagy a pálinkafőző cégeknek adják el az árut. Pedig lennie kellene egy harmadik útnak is, ahogy az más országokban megszokott. Csakhogy a magyar tartósítóipar alig vásárol fel gyümölcsöt. A piaci szabályozás, az árak miatt a feldolgozóknak inkább megéri, ha importból biztosítják az alapanyagot. Egy tavalyi jogszabály-módosítás ismét lehetővé teszi például, hogy mesterséges savanyító anyagokat adagoljanak az almasűrítményekhez.

Az intézkedés újra helyzetbe hozta a kínai beszállítókat, az ázsiai országban ugyanis az édes ízvilágú almát termesztik. Eddig legalább a magyar alma bedolgozásával juttatták piacra a terméküket, de már nem szorulnak az itteni gyümölcsökre. Tetézi a bajt, hogy az átvételi árak is csökkennek. Azért felbukkannak feldolgozóipari cégek, amelyek piacot hozhatnak - ha másként nem megy, hát a termelők fognak össze. A váli termelők kiépítették saját feldolgozókapacitásukat. Úgy tűnik, bejöttek a számításaik: míg a friss árut kilónként 10 forintért tudnák továbbadni, a pálinkafőzők pedig 30 forintot kínálnak a leszedett termésért, a saját előállítású leveikből 60 forintot tudnak nyerni.

Szörpnek vagy pálinkának?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.