Luxusmárka kifutóban
A csődvédelmi eljárás azt követően vált elkerülhetetlenné, hogy a hitelezők többsége nem volt hajlandó igent mondani az esedékes tartozások rendezésére szánt újabb vállalati kötvény kibocsátására. Az Escada csődje a márka részvényeit sem kímélte: a papírok 73 centre süllyedtek, míg két évvel ezelőtt árfolyamuk még negyven euró közelében mozgott.
Az egyik legismertebb német nőidivat-márkának számító Escada menedzsmentje azt tervezte, hogy a 2012-ig futó, 200 millió eurós vállalati kötvényt jobb feltételeket kínáló, új befektetéssé alakítja át. A pénzügyi akció nyomán a hitelezők befektetéseik hatvan százalékát vesztették volna el, így érthető, hogy nem jött össze a manőverhez szükséges többség.
Az haute-couture és luxus pret-a-porter ruhákat készítő, továbbá kiegészítőket, parfümöket kínáló Escadát 1976-ban alapította Wolfgang Ley. A márka gyors karriert futott be, a céget 1986-ban vezették be a tőzsdére.
Az Escada csillaga Ley felesége, a svéd származású volt sztármanöken, Margaretha 1992-ben bekövetkezett halálával kezdett leáldozni. Ő volt felelős a modellpolitikáért. A cég pénzügyileg már ekkor veszteséges volt, de Ley hibás személyi döntései tovább súlyosbították a helyzetet.
Hat évvel ezelőtt az Escada már majdnem csődbe ment, amikor egy dúsgazdag orosz üzletember bukkant fel megmentőként. Rusztam Akszenyenko ambiciózus tervei azonban rendre rosszul sültek el, a francia luxuskonszerntől, a Louis Vuitton Moet Hennessytől (LVMH) igazolt vezérigazgató sem tudott csodát tenni. A közel 28 millió eurós adósság szinte összeroppantotta a 2200 főt foglalkoztató konszernt, amikor tavaly nyáron megjelentek a színen a hamburgi Herz fivérek.
A Tchibo kávéféleségeket, valamint ruházati, életstílustermékeket is forgalmazó hamburgi holdingot irányító Michael és Wolfgang Herz ötvenmillió eurót fektetett be, s ezzel közel 25 százalékos tulajdonrészhez jutottak. Herzék egy másik divatipari nagyágyúval próbálkoztak, s a Boss márkát felfuttató Bruno Sälzert ültették a vezérigazgatói székbe. Sälzer igyekezett a kínálatot frissebbé, fiatalosabbá tenni, s közben pénzügyileg is helyrehozni a céget. A globális gazdasági krízis azonban megpecsételte a gyenge lábakon álló cég sorsát: hitelekhez csak nagyon drágán jutottak, saját vagyonukból pedig szinte minden mozdíthatót értékesítettek.
Az Escada hatvan országban képviselteti magát, 2007 tavasza óta Budapesten is jelen vannak. - Egy ideje tudunk az anyacég problémáiról, ám a hazai Escada-üzlet életében ez eddig nem jelentett változást - mondja Sass Éva, a divatmárka hazai franchise jogait magáénak tudó Marina Fashion Kft. társtulajdonosa. Már megrendelték a 2010-es nyári kollekciót is.
Sass Éva szerint az Escada belépése a magyar piacra jobban sikerült, mint azt eredetileg várták. A 2007-ben megnyitott első, Dorottya utcai üzletük mellett ugyanis két és fél évig zajlott egy építkezés, ami általában elriasztja a vevőket. Ezért eredetileg annyi volt a céljuk, hogy átvészeljék ezt az időszakot. - Végül nem váltak valóra a félelmeink - mondja Sass Éva, aki szerint ez annak köszönhető, hogy a tehetősebb hazaiakból álló vásárlók, akik eddig külföldön vásárolták meg az Escada termékeit, Budapesten is hamar rátaláltak az üzletre.
Bár konkrét forgalmi adatokról a tulajdonosnő nem kívánt nyilatkozni, szerinte az üzletmenetről mindent elmond, hogy rövidesen megnyitják a második itteni Escada-üzletet, ugyancsak a Dorottya utcában. Az Escada Sportban a német divatmárka sportkollekcióját fogják árusítani. Mint mondja, jól ismeri az anyacég tulajdonosi körét, és biztos benne: nem fogják hagyni, hogy bedőljön Németország egyetlen prémium női világmárkája.
A cég az elmúlt években nem tudott lépést tartani a luxuspiacon dúló, egyre élesebb versennyel, s "átaludta" a középosztály, illetve a fiatalabb generációk felé nyitó trendet.