Húsz másodperc alatt vetkőznek
Van, amelyik csak állva engedi, de van, amelyik ötvenes tempónál sem tiltakozik, ha vetkőztetik. Ilyenek a kabriók. Sokan imádják, és még többen megbámulják, de csak kevesen birtokolják őket. Mert igazi drágaságok. Ám, aki fel akar tűnni és persze, sok pénze van, ne habozzon.
Nagy tévedés, hogy a kabrió egy évszakos autó, ennél már csak az nagyobb közhely, hogy nyári modell. Józanul végiggondolva, és persze megtapasztalva, kánikulában nem éppen a nyitott tetejű kocsi a legmegfelelőbb jármű, a zárt és klimatizált utastér kellemesebb. Nyitott kocsikból fut legkevesebb a déli tengerpartokon, a Balaton környékén is csak a napszúrást betegesen imádók használják. Nem véletlen, hogy a legtöbb fagyi és nyitható tetejű kocsi a briteknél, a németeknél és a többi északi országban fogy, hiszen tiszta levegőben és kellemes szélben, különösen őszi estéken élvezetes velük igazán az autókázás. Kánikulában ugyanez rémálom.
Nem is hozott fellendülést a nyár: a magyar piacon a kabriók és a roadsterek eladásai is zuhantak: tavaly egész évben 260, az idei első hét hónapban kilencven nyitható tetejű új autó kelt el itthon. Bármenynyire is négy évszakosak lettek már a kabriók, azért megmaradt a tehetősebbek játékszerének. Pedig már valamivel kedvezőbb használhatósági arányuk, hiszen nem vászonból, hanem fémből készül a tetejük, ráadásul néhány modellt akár télen is nyitott tetővel lehet használni, hála fűthető és meleg levegőt fújó fejtámláiknak. Ha pedig mégis a zárt kocsikázás mellett döntött a tulajdonos, még a leglassúbb változatnál is húsz másodperc alatt becsukódik a fémtető.
Ennek persze ára van, mert még a kisebb kategóriában is legalább másfél millió forinttal drágább a fémtetős, Coupévá is alakítható Cabriolet-változat: az ötajtós, fix tetős Peugeot 207-es 3,6 millió forintba kerül, az ugyanakkora teljesítményű - 120 lóerős - motorral szerelt CoupéCabriolet listaára viszont 5,48 millió forint. Némileg javítja a mérleget, hogy nyári akció keretében 4,98 millióért kínálják a kereskedésekben az autót, sőt Peugeot-finanszírozás esetén további 300 ezer forintnyi kedvezmény jár, vagyis így az eredeti árhoz képest közel egymillióval olcsóbb az új CoupéCabriolet.
Az árak egyébként igencsak szélsőségesek: a magyar piacon a legolcsóbbat és a legdrágábbat is ugyanaz a konszern ajánlja: a Smart FortTwo Cabrio ára 4,376 millió forint, a Mercedes SL 65 AMG hetvenmillió forintnál többe kerül. A kicsike kétüléses, ezer köbcentiméteres motorja 71 lóerős, a tuningolt nagy testvéré 612 lóerős teljesítményű.
Ha valaki az aprócska Smartnál kicsit nagyobbat akar, ott az Opel Tigra 1,4 literes, 90 lóerős teljesítményű TwinTop 4,844 millió forintért, de ezzel vége is az ötmillió alattiak kínálatának.
Némileg gazdagabb az öt- és tízmillió forint közöttiek kategóriája: Ford Focus CC, Mini Cooper Cabrio, Mitsubishi Colt CC, Opel Astra TwinTop, Peugeot 207 CC, 308 CC, Volkswagen Eos, és még éppen belefér az Audi A3-as Cabriolet, a BMW Z4-es és a Volvo C70-es. Nem klasszikus kabrió, de a nyitható tetejűek között igazi élményautó a Mazda MX5-ös roadster, mely 850 ezer darabbal a műfaj rekordere.
A tízmillió forintnál drágábbak kínálata közel kétszáz típusból áll a magyar piacon. A drágább modellek teteje viszont nemcsak a vezetőülés kapcsolójával, hanem távirányítóval is nyitható. A Porsche Boxster 12 másodperc alatt dobja le felsőjét, ráadásul erre akár ötven kilométeres tempónál is képes, két másodperccel lassúbb az Audi TT roadsterének toplessbemutatója. A többség csak behúzott kézifékkel, álló helyzetben, és nagyjából húsz másodperc alatt nyitja a tetejét, igaz, a lassúbb, de fémtetős modellek alkalmasabbak a téli közlekedésre.
A legújabb CoupéCabrio, a Lexus IS250-es három részre osztott fémtetejét tizenöt motor és negyven érzékelő működteti: a teljes vetkőzés vagy öltözés húsz másodpercig tart, és ehhez megállni sem kell, igaz, legfeljebb 15 km/órás sebességig használható. Az automatika és az ultrahangos radar arra is ügyel, hogy a nyitáskor vagy csukáskor a kocsi mögé akár 25 centiméterre kinyúló tetőrésznek legyen elegendő helye. Légkondicionálója is intelligens: nyitott állapotban az autó sebességéhez és a napfény erősségéhez igazítja a levegő hőmérsékletét.
Miért rosszabb a nyitott autó a csukottnál?
Valamit valamiért: a látványos kabriókra bizony nem elég pénzt áldozni: a fix fémtetővel együtt elvész a karosszéria fontos merevítő eleme, amit a padlólemezbe épített fémtartókkal próbálnak pótolni a gyártók, ettől viszont minimum 200-300 kilogrammal nő az autó tömege, ezzel együtt pedig fogyasztása és károsanyag-kibocsátása. A nyitott autó drágább is, ráadásul kevésbé stabil, mint ugyanannak a modellnek a csukott változata, márpedig egy sportkocsinál fontos a nagyobb kanyarsebesség és a pontosabb irányíthatóság, ami a nyitható tetőszerkezetek miatt csökken.
Van 1001 lóerős is
Megjelenésük attraktív, és nem képviselnek népes mezőnyt: az európai autópiacon 2008-ban 17 millió új személyautó kelt el, ebből negyedmillió volt nyitható tetejű. Évek óta szegmensvezető a Peugeot, mely a korábbi években a 206 CC-vel és 307 CC-vel, tavaly és idén a 207 CC-vel és a 308 CC-vel vezet, a francia márka eddig 700 ezer CoupéCabriolet-t gyártott, két legújabb modellje az európai kabriópiac harminc százalékát uralta tavaly. Van másfél millió euróért, és húszezerért is: a világ legdrágább nyitható tetejű szériaautójából, az 1001 lóerős teljesítményű Bugatti Veyronból havonta egy készül.
A JATO Dynamics adatai szerint Magyarországon 2008-ban közel 300, az idei év első hét hónapjában száznál kevesebb új kabriót és roadstert helyeztek forgalomba. A magyar piacon a nyitható tetejű autók között a Volkswagen a listavezető: Eosból tavaly 125 darabot, az idei év első hét hónapjában 29-et értékesített a Porsche Hungaria.
Csak a tehetősebbek választhatnak hazai gyártásút, hiszen az Audi Hungarianál gyártott modellek legolcsóbbika, az A3-as Cabriolet 8,3 millió forintba kerül. A győri gyártású Audi A3-as Cabrioletből a JATO Dynamics adatai szerint 2008-ban 32-t, idén 17 darabot, a TT Roadsterből másfél év alatt 12 darabot helyeztek forgalomba itthon. (B. J.)
A zárt és a nyitott karosszériás Peugeot 207-es
Berline | CC | ||
Motor (l/LE) | 1,6/120 | 1,6/120 | |
Tömeg (kg) | 1190 | 1350 | |
Gyorsulás 0-100 (mp) | 9,6 | 10,7 | |
V. max. (km/h) | 200 | 200 | |
Fogyasztás (l/100 km) | 7,0 | 7,2 | |
Csomagtér (l) | 270/1195 | 145/370 | |
Ár (millió Ft) | 3,591 | 5,48 |