A kisebb portálokat ostromolják az interneten vásárolók

A piacvezető Vatera és TeszVesz oldalakon tavasszal bevezetett feltöltési díjak átrendezték az online aukcióspiacot: az olcsó terméket kínálók egy része átpártolt az újonnan alapított, kisebb árverési portálokhoz, ugyanakkor a nagyobb vásárlóerejű vevőkből származó hasznot a piacvezetők fölözik le.

Felpezsdült az élet az utóbbi hónapokban a kisebb, ingyenes internetes árverési portáloknál. A 2006-ban indult zsibvasar.hu-nál arról számoltak be, hogy a korábbi időszakhoz képest néhány ezerről hirtelen 200 ezerre nőtt az aukcióra feltett termékek száma. Hasonló hirtelen növekedést tapasztaltak más kisebb portálnál is, aminek az a magyarázata, hogy a hazai web-aukcióspiacon abszolút egyeduralkodó, a dél-afrikai Naspers-hez került Vatera és TeszVesz az idén tavasszal feltöltési díjat vezetett be, az addig ingyenes hirdetési gyakorlatát megváltoztatva.

A feltöltési díjak miatt a kisebb portálokhoz vándorolnak a vevők (képünk illusztráció)

A kisebb értékű - legfeljebb 60 ezer forintos - termékek esetén 5-től néhány tíz forintig terjedő listázási díjak nyomán sokan átpártoltak a továbbra is ingyenes portálokhoz. A lehetőség nyomán a piac is robbant: hirtelen több tucat új portál jelent meg.

Gerő Viktor, a Vatera.hu Kft. ügyvezetője szerint a feltöltési díjak bevezetése után a nemzetközi tapasztalatokhoz hasonlóan 60-65 százalékkal, 2 millióról 750 ezerre esett viszsza a portálon fent lévő termékek darabszáma. Hogy ebből mennyi jelent meg a konkurens árverési honlapok kínálatában, az kérdéses, mivel ezek jó része hónapok óta elfekvő, eladhatatlan termék volt, amelyet vagy túl drágán hirdettek meg, vagy egyéb tulajdonsága miatt nem kellett senkinek.

Mindenesetre a feltöltési díjak bevezetése kapcsán különféle netes fórumokon "piaci erőfölénnyel való visszaéléssel" meggyanúsított cég szerint pontosan azért volt szükség erre a lépésre, hogy megszabaduljanak ezektől a pangó áruktól, amelyek hovatovább "eldugították" a portálon folyó kereskedés csatornáit.

Bár a hatalmas kínálat elvileg komoly vonzerővel bír a vásárlóra, a túl nagy kínálat blokkolhatja is a forgalmat: az ugyanis már kifejezetten ártalmas, ha a vevőnek eladhatatlan termékek sokaságából kell kibogarásznia a piacképes árut. Egy vevő megközelítőleg fél percet szán arra, hogy áttekintse egy oldalon belül az őt érdeklő termékkört - mondja Gerő Viktor -, és ha például nyár közepén a "sporteszköz" kulcsszóra történő keresés után rendre az előző télen feltett és azóta is ott rostokoló télisport-termékek ajánlatai kerülnek a szeme elé, úgy könnyen lehet, hogy további böngészés helyett odébbáll. Pontosabban kattint.

Nincs is túl nehéz dolga: bár a 2008-ban 12 milliárdos forgalmat bonyolító Vatera, illetve a 2-2,5 milliárdos TeszVesz becslések szerint a teljes hazai online aukcióspiac 90 százalékát lefedi (a két portál 14 milliárdos forgalmának fele fix áras, azaz a sima internetes adásvétel nyomán gazdát cserélt termékekből származik), időközben több tucat kisebb-nagyobb árverési portál indult el. A legtöbb portál mögött azonban nincs olyan menedzsment és tőkeerő, mint a Vatera és a TeszVesz mögött. Sőt...

- A piacon gyakorlatilag száz dollárért letölthető szervermotor és némi weblap-formatervezés árából is indultak mostanában onlineárverési oldalak - mondja Bardocz István, a zsibvásár tulajdonosa és vezető fejlesztője. A cég fő tevékenysége a szoftverfejlesztés, az árverési honlapukat afféle melléktevékenységként indították 2006 novemberében. - Türelemjáték - foglalja össze egy szóval Bardocz István az eddigi ügymenet velejét: honlapjuk ugyanis jó két éven át naponta néhány ezres látogatottsági szinten vegetált, bár a weblaphoz szükséges fejlesztői munkát lényegében házon belül meg tudták oldani.

Azonban néhány hónapja robbant a forgalom, és a zsibvásárnál is megpróbálják az ölükbe hullott lehetőséget kihasználni: az elmúlt hónapban szervert cseréltek, hogy a korábbihoz képest sokszorosra nőtt érdeklődést ki tudják szolgálni. Úgy látják: a két nagy piaci szereplő összeolvadásával megüresedett a piacon egy hely, amiért elindult egy nagy verseny, így a 2-3, már működő kisebb aukciósoldal mellé többen is beléptek a piacra. Nem mintha a Vatera és a TeszVesz menedzsmentjének különösebben fájna a feje a hirtelen jött versenytől.

Egyelőre nagyon is kényelmes pozícióban vannak, a napokban az Árukereső honlap többségi tulajdonát is megszerző Allegro-Naspers hosszú időre bebetonozta az itteni pozícióit. Velük azonos súlycsoportban lévő szakmai befektetőre Gerő szerint legfeljebb az itteni internetellátottság robbanásszerű erősödése esetén lehetne számítani. A TeszVesz- Vatera malmára hajtják a vizet az olcsóbb termékekkel most feldúsuló kisebb ingyenes portálok tülekedése.

Valójában ezek sem ingyenesek: a kisebb árverések felére is rakódnak különféle regisztrációs, feltöltési díjak vagy éppen jutalék. Gerő Viktor úgy látja, hogy az új portálok megjelenése a netes aukciózás szokását erősíti itthon. A cég közlése szerint a feltöltési díjak bevezetésével a sikeres tranzakciók száma egyáltalán nem csökkent, míg az eladott áruk forgalma jelentősen nőtt, így a tavalyi 12 milliárdos forgalommal szemben az idén már 16 milliárdot várnak a Vaterától, a TeszVesz esetében pedig duplázásra számít az ügyvezető.

A Vaterát túlnyomórészt férfiak, míg a valamivel olcsóbb terméket kínáló TeszVesz-t inkább a hölgyek látogatják. (Előfordult, hogy a férj által a Vaterán a feleségnek vett ajándék ékszer később a TeszVeszen tűnt fel, ahol a hölgy felkínálta vételre.) Gerő Viktor szerint a későbbiekben is fenn kívánják tartani a két portál jellegzetességét, így a TeszVesz alacsonyabb jutalékait sem igazítják hozzá a Vatera "urasan" - 30-40 százalékkal - drágább jutalékaihoz.

A netes árverési piac több mint 90 százalékát - és mellette a 2008-ban 60 milliárdos fix áras online - kereskedelem közel 20 százalékát - magánéak tudó Vatera-TeszVesz cégkonglomerátumnak nem kellett kikérnie a Gazdasági Versenyhivatal áldását az ügylethez. A versenytörvény szerint erre csak akkor van szükség, ha az egyesülő cégek nettó árbevétele együttesen meghaladja a 15 milliárd forintot és mind a vevő mind a céltársaság árbevétele külön-külön meghaladja az 500 milliárd forintot.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.