Bürokratikus, de működik
Rengeteg papírmunkával jár, és nagyon bürokratikus az egész ügymenet, ráadásul ha minden stimmel, akkor is nehezen jön meg a pénz - nagyjából így summázható az amerikai autókereskedők panasza. A siránkozásokat a roncsprémiumprogrammal kapcsolatos adminisztráció váltotta ki, mert a pénz átutalása előtt alaposan megvizsgálják, hogy jogos-e az autócserére igényelt támogatás.
Az Egyesült Államokban első lépcsőben egymilliárd dollárt dobtak be az autópiac serkentésére, és a hírek szerint hamarosan további egymilliárddal bővül a keret. A program novemberig vagy a pénzkeret kimerüléséig tart, és a lényege, hogy a benzinfaló kocsikat ne csak újra, hanem takarékosabbra cseréljék az amerikaiak. A 4500 dolláros autónkénti támogatás feltétele, hogy a lecserélt és az új autó fogyasztása közötti különbségnek minimum 10 mérföld/gallonnak kell lennie. A régi kocsi nem lehet 25 évnél öregebb, és legalább egy évig birtokolnia kell a tulajdonosnak, ezt a befizetett biztosítással is igazolni kell. A feltételeket 135 oldalas közleményben ismertette az amerikai közlekedési minisztérium.
Az európaitól eltérően nem is annyira roncsprémiumnak, mint inkább benzinfalót takarékosért akciónak nevezhető az amerikai program. Mint arról már korábban beszámoltunk, az egyik detroiti gigász már az első héten megduplázta a tétet, így a kormányzati 4500 dollárral együtt akár kilencezer dollárral olcsóbban lehet Chrysler, Dodge vagy Jeep márkájú új autóhoz jutni.
Ennek ellenére a Chrysler eladásai júliusban 9,4 százalékkal, az első hét hónapban 42 százalékkal estek tavalyhoz képest, a General Motors számai mínusz 19,4, illetve mínusz 37,7 százalék. A Ford profitált a legtöbbet az autócsere-programból, hiszen a detroiti nagy hármak közül egyedüliként ért el növekedést júliusban, amikor 165 ezer új autót adott el, ez pedig 2,4 százalékkal több, mint a tavalyi év azonos időszakában. Ilyen 2007 novembere óta először fordult elő a márkával az észak-amerikai piacon. Összességében azért még közel sem ilyen rózsás a helyzet, hiszen az idei év első hét hónapjában eladott 938 ezer autó 29,7 százalékkal marad el a 2008-as éves eredménytől. A Ford nyári forgalomnövekedése a kiskocsiknak köszönhető: Focusokból 44 százalékkal, Fusion modellekből 66 százalékkal több fogyott.
A Fordon kívül csak a Hyundai-Kia és a Subaru tudott pozitív eredményt produkálni: júliusban a dél-koreai konszern 75 ezer eladott autója 9 százalékos, a japánok 22 ezer darabja 34,2 százalékos növekedést jelent. Éves szinten csak az immár indiai Tata tulajdonába került Jaguar és a Land Rover (+95,5 százalék), valamint a Subaru (+4,3 százalék) tudott felmutatni növekedést. A zuhanás tekintetében az amerikai piacon 59,7 százalékkal a Suzuki vezet.
Az Egyesült Államok piacán 2009 első hét hónapjában 5,8 millió új autó kelt el, ez 32,1 százalékkal kevesebb, mint tavaly. Az előrejelzések mégis optimistábbak, és az autócsere- programnak köszönhetően évi 11 milliós piacban reménykedhetnek a kereskedők. Az amerikai elemzők a korábbi 9,3-9,5 millióról már a júniusi eladások alapján 10 millió autóra emelték előrejelzéseiket.
4500 dollár kedvezmény? Miért nem rögtön mindenre?
Az óriási érdeklődés miatt egyetlen hét alatt kimerült Amerikában az állami támogatású "roncsprogram" egymilliárd dolláros kerete. Folytatása valószínű ugyan, de a nagy viták miatt nem lehet - ezúttal szó szerint is - készpénznek venni, hogy a pénteken nyári szabadságukra vonuló szenátorok rábólintanak az erre szánt plusz 2 milliárdra. A hirtelen támadt negyedmilliós vásárlóseregnek megörült márkakereskedők pedig attól félnek: nem lesz utólag kinek benyújtaniuk a számlát, a 4500 dolláros (832 ezer Ft) kuponokat egyelőre ugyanis ők hitelezik.
A folytatástól Obama elnök "emberei", a demokraták sem mind lelkesek. - Miért nem adunk 4500 dollárt hűtőgépekre is vagy bármi másra, mégpedig az én államomban? - veti fel Claire McCaskill szemátornő Missouriból, aki arra is kíváncsi: a roncsprémiumból mennyiben részesednek a külföldi márkák gyártói. Gunyoros vezércikkében a The Wall Street Journal tovább bővítené a repertoárt: "Támogattassuk az adófizetőkkel konyhai felszerelések, női ruhák, a legújabb Big Bertha golfütők és új horgászhajók vásárlását is." - Nem a szövetségi kormánynak kell működtetnie a használtautó-üzletágat. Ez rémisztő politikai elképzelés - foglalta össze a republikánus szenátorok véleményét Jim DeMint. Amerikában sokan hagyományosan idegenkednek attól, hogy a kormány - az unió fenntartásához szükséges minimumon túl - bármilyen nagy költséges programot működtessen. (Washingtoni tudósítónktól)