Az okostelefonok a mobilcégek megmentői
Ma reggel három budapesti és nyolc vidéki T-Mobile üzletben kezdik az iPhone 3GS forgalmazását. A gyors internetezésre és videofelvételre alkalmas, valamint egy sor újdonsággal felruházott multimédiás készülék ezúttal a világpremiert követő szűk két hónapon belül érkezett meg Magyarországra, ami a korábbi két generáció bemutatásához képest már forradalminak nevezhető. Az első iPhone el sem jutott hazánkba (csak a szürkeimport csatornáin), igaz, nem is volt alkalmas a harmadik generációs mobilszolgáltatások használatára, míg a második verzió, a 3G jelű készülék tavaly augusztusban jelent meg az exkluzív értékesítésre leszerződött T-Mobile kínálatában - több, mint fél évvel az amerikai premier után.
Változtak a kommunikációs szabályok is: tavaly a hazai mobilcég vezetői az itteni premierig semmit nem mondhattak a készülékről, mert az Apple-lel kötött szerződés teljes csendet írt elő számukra az értékesítés megkezdéséig. Az idén azonban már pár nappal a világpremier után bejelentették: júliusban elkezdik a telefon forgalmazását. Ebből végül a hónap utolsó napja lett.
Az igyekezet persze nem véletlen: a válság a távközlést is sújtja, világszerte lassulnak az eladások, ám a piackutatók előrejelzései szerint az okostelefonok esetében mégis mintegy húszszázalékos növekedésre lehet számítani világszinten. Ráadásul a hanghívások mellett jelentős adatforgalmat is lebonyolítani képes készülékek egyszerűbb társaik árának átlagosan kétszeresébe kerülnek, és a fejlett multimédiás képességek révén extra bevételt hoznak a szolgáltatóknak - pontosabban kompenzálni tudják a csökkenő hanghívások okozta bevételkiesést. Nem utolsósorban kiszámítható bevételt generálnak a társaságoknak, amelyek a mobilinternet-hozzáférést általában fix árú csomagokban értékesítik, az okostelefonok nagy részét pedig akkor adják kedvező áron, ha az előfizető egy vagy két évre garantálja valamelyik fix árú csomag igénybevételét. A meghatározott árú csomagban - kedvező áron - többféle szolgáltatást bocsátanak az előfizető rendelkezésére, ám azt akkor is ki kell fizetni, ha az illető felhasználja az adott perc- és adatforgalmat, s akkor is, ha nem.
- Az év talán legnagyobb kihívása az lehet, hogy a szolgáltatók képesek-e bevételt termelni a szervereiket elözönlő ingyenes felhasználói tartalomból - állítja Bodor Kornél, a Deloitte Üzletviteli és Vezetési Tanácsadó Zrt. munkatársa a cég telekommunikációs, média- és technológiai (TMT) szektorra vonatkozó 2009-es előrejelzését ismertetve. Ez pedig a többi között az okostelefonok és a mobilinternet terjedésével valósulhat meg.
Miközben a hajdan jól prosperáló mobilgyártók egyre csak nehézségekkel küzdenek a válság miatt, az okostelefonok piaca még a pénzügyi krízis alatt is növekszik az Egyesült Államokban: az utolsó negyedévben az összes eladott mobil 23 százaléka okostelefon volt az amerikai kontinensen. Az erősorrend azonban valamelyest változott: tavaly a tengerentúlon még egyértelműen az iPhone volt a legnagyobb ász, idén májusban azonban a kanadai gyártótól érkező Blackberry Curve letaszította a trónról az NPD piackutató cég adatai szerint. Az eladási listán a hosszú idő után második helyre szorult iPhone mögött is két Blackberry-modell, a Storm és a Pearl foglalt helyet. Az Android operációs rendszert használó G1 csupán az ötödik legnépszerűbb volt Amerikában az első negyedévben. Az elemzőcég szerint a Blackberry azért verhette meg az iPhone-t, mert míg a Research in Motion mobilját az összes szolgáltatónál meg lehet vásárolni, addig az iPhone-t csak az AT&T forgalmazza. A Blackberry számos terméke elérhető mindegyik hazai szolgáltatónál, a Storm típust pedig a Vodafone hozza forgalomba néhány héten belül.
Hasonló képet fest az első negyedévről a Gartner jelentése is: miközben a világ mobiltelefon-eladása csaknem kilenc százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához viszonyítva, az okostelefonszektor 12,7 százalékot tudott növekedni, az eladott darabszámot nézve. A teljes eladást tekintve részesedésük 13,5 százalékra nőtt.
A teljes piacon - az okoskészülékek terén is - őrzi piacvezető pozícióját a finn Nokia, noha előnye évről évre szerényen olvad. Tavaly a finnek még a teljes kínálat 39,1 százalékát mondhatták magukénak, de erre az évre majd három százalékot vesztettek a részesedésükből. Az okostelefonok esetében tavaly 45 százalékra becsülték a hazánkban is gyártó Nokia piaci súlyát, s e téren négy százalékot estek az idén. Ebbe a szegmensbe két év alatt robbant be az Apple és a Blackberry, előbbi tíz-, utóbbi húszszázalékos szeletet hasítva magának a tortából.
A piacvezető is az okoskészülékeire koncentrál, azon belül is az üzleti felhasználóknak szánt modelljeiben látja a fantáziát: miközben az első negyedévben a Nokia profitja kilencven százalékkal csökkent, de a speciálisan üzleti felhasználóknak készült, E-szériának nevezett telefonok alkotta termékcsalád több mint nyolcvanszázalékos eladásbővülést ért el - közölte Ileri Nurmi, a Nokia alelnöke.
Okostelefonok
Nagy képernyővel felszerelt, gyors internetezésre alkalmas és multimédiás, valamint fejlett üzenetküldő funkciókkal felruházott mobiltelefonok.
Alapvető funkcióik:
korlátozás nélküli e-mail-szolgáltatás
teljes értékű internet-böngésző
videoletöltés funkció
kamera, hangrögzítő
beépített dokumentumolvasó programok (Word-, Excel- és PDF-fájlok megjelenítése)
nagy kapacitású akkumulátor
Opcionális funkciók:
érintőképernyő
widgetek (tőzsdei, időjárási, valuta stb. adatokat letöltő és megjelenítő szoftverek)
Nem csak speciális díjcsomaggal
Az új iPhone bármilyen díjcsomaggal megvásárolható, ellentétben az előző generáció megjelenésekor diktált feltételekkel. Sőt, a mobilszolgáltató meglévő előfizetői készülékváltás keretében is igénybe vehetik. A legkedvezőbb árat azonban a speciálisan iPhone-felhasználók számára létrehozott ikondíjcsomagok választásakor kapja az ügyfél, amelyből három különbözőt ajánl a T-Mobile.