Leállósávban a fuvarosok
Rossz idők járnak a közúti fuvarozókra. Szakmai szervezeteik évek óta az ágazat versenyképességét javító kedvezményekről, intézkedésekről tárgyalnak. A kormányzati ígéretek és beavatkozások azonban önmagukban nem segítenek: a gazdasági válság hatására egyre kevesebb a szállítani való áru. A zsugorodó piacon a kamionosok és a kisebb teherautóval dolgozó vállalkozók százával dobják be a törülközőt.
Tavaly kezdődött, de igazán január óta gyorsult fel a közúti fuvarozói piac leépülése. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nyilvántartásai szerint a visszaadott árufuvarozói engedélyek száma a 2008. második félévi szerény visszaesés után az idei első hat hónapban többéves rekordot döntött: a szakvállalkozások száma a tavalyi második fél év végén 38-cal, az idén már 602-vel volt alacsonyabb.
Az elmúlt egy évben több mint ezer fuvaros húzta le a rolót. Közülük a legtöbb egyéni vállalkozó volt. Ugyanakkor több százan léptek be a piacra. Így az engedélyek száma az egyéni vállalkozók körében mintegy félezerrel csökkent. Betéti társaságból és kft.-ből összesen tizenöttel, egyéb társasági formában működő cégből - az NKH statisztikái szerint - százhússzal maradt kevesebb talpon.
Ezzel együtt látszólag korai kongatni a vészharangot, hiszen az engedéllyel rendelkező szakvállalkozások száma egy év alatt alig 3,2 százalékkal csökkent - a közutakon még mindig több mint 19,2 ezer fuvarozó dolgozik. Az utakat használó többi közlekedő pedig annak csak örül, hogy teherautóból is kevesebb van. Az NKH július 15-én zárt összesítése szerint fuvarozásra jogosító engedéllyel jelenleg 68,5 ezer - az egy évvel korábbinál csaknem kétezerrel kevesebb - áruszállító jármű rendelkezik.
Az árufuvarozói engedélyek számának alakulása nem mutatja meg az ágazat zsugorodásának tényleges mértékét - véli Dittel Gábor. A NIT-Hungary ügyvezető főtitkára úgy tartja: a visszavonuló, tevékenységüket feladó cégek száma valójában nagyobb a kimutatottnál. Részben, mert a szakhatóságok adatsoraik összeállításakor azokkal a vállalkozásokkal nem tudnak számolni, amelyek felhagynak tevékenységükkel, de különféle megfontolásokból megtartják engedélyeiket. A hivatalos kimutatásokból az sem derül ki, ha egy nagy fuvarozó teherautóinak egy részét átmenetileg kényszerpihenőre küldi.
A 4200-4300 tagot számláló szakmai szervezet vezetője szerint ugyanakkor szép számmal akadnak, akik - miközben mások visszaadják engedélyeiket - vesznek egy teherautót, és új szereplőként lépnek a piacra. Évente még mindig több mint száz felkészületlen kényszervállalkozó keresi a könnyűnek gondolt megélhetés lehetőségét a közúti fuvarozásban. Többségük azonban gyorsan kijózanodik, vagy menthetetlenül tönkremegy.
A megélhetést biztosító fuvarfeladatokhoz nehéz hozzájutni: megbízásból ugyanis egyre kevesebb van. Az áruszállítási piac az elmúlt egy évben hozzávetőleg harminc százalékkal zsugorodott. A fuvaroztatók kegyeiért harcoló teherautós vállalkozások gyakorta öngyilkos árversenyre is készek - áraik sokszor már az önköltséget sem fedezik.
Mindez arra jó, hogy ideig-óráig felszínen tartsa a lízingelt autókkal dolgozó, de tevékenységük finanszírozásához elegendő tőkével nem rendelkező cégeket. Helyzetüket végképp ellehetetlenítheti, hogy a fuvaroztatók gyakran kilencvennapos határidővel rendezik számláikat. Ezt sok vállalkozás nem tudja kiböjtölni.
Kevesebb teherautó, kevesebb matrica
A fuvarpiac átalakulása az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. matricaértékesítési bevételein is meglátszik. Az állami sztrádákat üzemeltető cégnél az év első hat hónapjában két százalékkal kevesebben váltották meg az úthasználati jogosultságot, mint egy évvel korábban. Ezen belül a havi címkékből hat, a hetiből három, a teherautók egy napra érvényes e-matricájából hét százalékkal fogyott kevesebb. Az éves e-matricák eladott darabszámánál stagnálás, míg a négynapos változatnál egyszázalékos emelkedést regisztráltak. Az ÁAK közlése szerint a 3,5-7,5 tonna közötti teherautókra érvényes D2-es matricából három százalékkal, a 12 tonnánál nagyobb kamionok D4-es matricájából 9 százalékkal fogyott kevesebb. A 7,5-12 tonna közötti teherautókra érvényes D3-asból 12, a személyautókra érvényes D1-es e-matricákból egy százalékkal vásároltak többet. A D3-as kategóriában tapasztalható forgalomnövekedés mögött azonban az ÁAK szakértői szerint valószínűleg az áll, hogy az eddig D4-es kategóriába tartozó teherautókkal fuvaroztató cégek gazdaságossági megfontolásokból részben D3-as járművekkel dolgoznak tovább. (Munkatársunktól)