Felszállópályán a Malév

Reménykedhetnek a Malév tulajdonosai: a légi közlekedés visszaesése ellenére hosszú hónapok után először ismét több utast szállítottak. Ezzel a Malév abba a szűk klubba csatlakozott, ahol sikerült növelni az utasszámot. Igaz, elég mélyről indult.

A Malév 8 százalékkal növelte forgalmát a második negyedévben az előző év hasonló időszakához viszonyítva - mondta Karim Makhlouf kereskedelmi vezérigazgató-helyettes. A recesszió közepette alig van légitársaság a világon, amely növelni tudja utasai számát: Európában csak az ultra low cost modellel működő WizzAir és
a Ryanair, valamint a Turkish Arilines (török) és a Swiss (svájci, Lufthansa-csoport), valamint a Malév tudott javítani.

A tényszerűség kedvéért hozzá kell tenni: az iparág felívelése idején a Malév mutatói csak romlottak. A szállított utasok száma ugyan stagnált, de a férőhelykínálat nőtt, tehát a helykihasználtság csökkent: tavaly 65 százalék alatti volt a kihasználtságot mutató load factor mutató.

Martin Gauss vezérigazgató még június elején jelentette be, hogy megpróbálnak a fapados piacról elhódítani utasokat: nagyon olcsón fogják árulni a jegyeket. Elvégre még a keveset fizető utas is jobb, mint ha üresen marad egy szék. Ennek érdekében a Malév beállt a százeurós retúrjegyeket kínáló légitársaságok sorába. Igaz az is, hogy hónapokkal korábban erre azért is rászorult a cég, mert csak így tudta előteremteni a működéséhez szükséges pénzt, a tulajdonosok ugyanis halogatják a társaság tőkehelyzetének rendezését. Az utasszám emelkedése mindenesetre négy hónapja folyamatos. Áprilisban kilenc százalék feletti volt, júniusban és júliusban pedig hét százalékot növekedett a cég. Az első negyedévben 10 százalékkal esett az utasszám, részben a Budapest Airport dolgozóinak sztrájkja miatt. (A Malév utasainak kétharmada külföldi, 15 százaléka pedig csak átszáll Budapesten.)

A kereskedelmi vezető kiemelte: már érezhető az új, cégeknek készített üzleti kedvezmény program hatása, amelylyel másfélszeresére növelték
a céges szerződések számát Magyarországon, 34 százalékkal külföldön. Augusztus közepén megújul a jelenleg csak rossz jelzővel illetett online foglalási rendszer: tavaly még csak 10 százalékot tett ki az interneten (a malev.hu oldalon) eladott jegyek aránya, ez január óta 17 százalékra emelkedett. Az új internetes felülettel az a cél, hogy minden negyedik jegyet a cég a saját honlapján adja el.

A jövőben még rugalmasabban alakítják az olcsó jegyek kínálatát: sokkal több akció lesz, s rugalmasabb lesz az árazás annak érdekében, hogy kevesebb üres hely maradjon a gépeken: év végére a tavalyit megközelítő utassszámot, de javuló, 67-68 százalékos telítettségi mutatót várnak.

A világon folyamatosan csökkennek a jegyárak: tavaly átlagosan 20 százalékkal esett az egy utasra jutó átlagos ár, 120 euróra. Ez azt jelenti, hogy csökken az árrés, tehát a társaságok csakis az utasszám növelésével tudják javítani az eredményességüket.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.