Elköltözik az Agila Esztergomból

Fejlesztés alatt álló harmadik generációs kisautóját már nem a Magyar Suzukinál, hanem az egykori Wartburg városában gyártatja majd az Opel.

Az Agilát leváltó, 2012-ben piacra kerülő City Opelt a tervek szerint az egykori Wartburg- városban, Eisenachban gyártják majd: a döntést motiválhatja, hogy a keleti tartományokban még mindig 30 százalékkal alacsonyabbak az órabérek, mint Németország nyugati felében. Ezzel három év múlva elbúcsúzik Esztergomtól a General Motors, amely két éve még azt is felvetette, hogy az Opelek mellett Chevrolet márkájú miniket is gyártatna a Magyar Suzukival, amelynek így további kapacitásai szabadulnak fel. Három évig még biztosan Esztergomban marad az Agila - a terv évente 30-40 ezer darab gyártására szólt.

Némi gyógyír a magyar járműiparnak, hogy az Opel vélhetően következő tulajdonosa, a Magna már korábban jelezte, hogy bővítené a motorgyártást a GM szentgotthárdi üzemében.

Az Opel Agila 3,5 méteres utódmodellje a dél-koreai GM- Daewoo vegyes vállalatnál fejlesztett új Chevrolet Matiz testvérmodellje lesz.

Pedig 2000-ben még váláskor sem áldozták fel egykori közös gyermeküket a japán- német szülők, és a Suzuki Motor Corporation a korábbi tulajdonosi kapcsolatok megszakítása után is együttműködött a General Motorsszal.
A 2000-es Wagon R+ és Agila ikerpárhoz hasonlóan továbbra is közösen fejlesztették a miniket. A hosszú távú megállapodások keretében mindkét nemzedéken együtt dolgozott a két konszern. Az első WagonR+ Esztergomban, testvérmodellje, az Opel Agila a lengyelországi GM-gyárban, Gliwicében készült.

Amikor a magyarországi üzem kapacitása kevésnek bizonyult, és kellett a hely a következő új magyar Suzukinak, az Ignisnek, egy ideig a Wagon R+-t is a lengyelek gyártották. Aztán a 2008-as ikerpár Suzuki és Opel jelvényes változata is Esztergomban készült.

A Splash és az Agila bevezetése előtt a Magyar Suzuki évi háromszázezer autóra növelte kapacitását, és a 2007-ben még 4800 fős létszámot tavaly 5500-ra növelte, ám a gazdasági válság visszavetette az autók iránti keresletet: a decemberi leépítések után 4300-an dolgoznak Esztergomban, ahol tavaly 282 ezer autót gyártottak, az idei terv pedig 200 ezer darab.

Közben a General Motors már önállóan fejleszti következő minijét, és a tervek szerint a gyártásba sem vonja be a Suzukit, mert Németországban is jelentős kapacitásfelesleggel rendelkezik, ráadásul a hazatelepülési programhoz és a munkahelyek megőrzéséhez kormánytámogatást is remélhet.

A japán óriásokat sem kerüli el a válság

A japán autógyárak termelése júniusban 18-48 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A világ legnagyobb autógyára, a japán Toyota 565,5 ezer járművet gyártott júniusban Japánban és világszerte, 23,8 százalékkal kevesebbet, mint tavaly júniusban. A legjobban a Mitsubishi termelése csökkent, 47,8 százalékkal, a legkevésbé a Suzukié, 18,3 százalékkal. A Suzuki júniusban 182,6 ezer járművet gyártott: Japánban több mint 71 ezer készült, 35 százalékkal kevesebb, mint egy évvel azelőtt, külföldön 110,9 ezer autót gyártott, mindössze két százalékkal kevesebbet a tavaly júniusinál. (MTI)

Németországban a kisautók forgalma pörgött fel
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.