Gyógyít, kijózanít és ésszerűségre kényszerít a válság
- Az Audi AG élén ön az első olyan elnök, aki nem műszaki mérnök, hanem pénzügyi szakember. Bizonyára viszonylag korán érzékelte a pénzügyi válság első jeleit.
- A tőkepiacok nehéz helyzetét 2008 közepén tapasztaltuk először, de a bajok gyökerei sokkal régebbre nyúlnak vissza. Elhagyott a gazdaság egy jól kitaposott, biztonsággal járható, szélesíthető ösvényt, s a teljesítménnyel nem megalapozott, felelőtlen fogyasztás következtében völgybe vezető útra tévedt. Az értékpapírok megalapozatlan, attraktív ígéretekkel kerültek a piacra. A bankok belekergették egymást egy eszetlen versenybe. A krízis kialakulásának kulcsszava a mértéktelenség.
- Ön szerint tehát nem a kapitalizmus modellválságáról van szó?
- Semmi esetre sem, ez nem egy modell összeomlása, inkább a gazdaságot, a pénzpiacot irányító mechanizmusok súlyos működési zavara. A gazdaságnak természetes velejárója a ciklikusság, nincs töretlen, átmeneti válságok nélküli fejlődés. A mostani folyamat persze sokkal súlyosabb ennél, azonban sok területen gyógyító hatása lesz. Kijózanít, s ésszerűségre kényszeríti a piac, valamint a társadalom minden szereplőjét.
- Racionálisan reagált erre a válságra a világ?
- Teljes mértékben pragmatikus válaszok születtek a kormányoktól és a vállalatoktól egyaránt. Sajnos a kis- és középvállalatok így is nagy vesztesei a krízisnek, hiszen a hitelek egyik napról a másikra jelentősen megdrágultak. A világméretű cégek helyzete sem könnyű. Az Audi hatékonyan működő vállalat, kitűnő termékeket vezetünk be a piacokra, élünk a lehetőséggel, hogy a jövőnket jelentő beruházásokat hajtsunk végre, és rendkívül jól felkészült munkatársi gárdával dolgozunk.
- A járműipar a válság nagy vesztesének számít. Az Audi termelése mennyivel esett vissza?
- Eddig körülbelül tíz százalékkal, és meg vagyok győződve arról, hogy az év végére sem lesz ennél nagyobb a visszaesés. A versenytársak 15-20 százalék közötti visszaeséssel számolnak.
- Ha ez így lesz, akkor relatíve piacokat nyerhet az Audi a válság idején. Mi ennek a titka?
- Többek között a fiatal termékportfóliónk segít át bennünket a válságon. Évente hozzávetőlegesen kétmilliárd eurót fektetünk be új technológiákba, termékekbe. A karcsúbb vállalati szervezeti struktúra következében gyors a döntéshozói mechanizmusunk, az eredeti, jó ötletekből hamarabb lesz termék, mint versenytársainknál. Most harminc modellünk van, öt év múlva negyvenkettő lesz.
- Stratégiájukban az szerepel, hogy 2015-ig évente másfél millió kocsit gyárt az Audi. A termelés visszaesése tükrében miként módosítják ezt a tervet?
- A stratégiaterven nem változtatunk, mi volna, ha minden egyes széllökésnél átírnánk a számokat?
- Ez tehát csak egy széllökés volt, nem elsöprő vihar?
- Nagyon erős széllökés volt, mely megnehezítette az életünket és munkánkat. Ilyenkor azonban nem a célon változtat az ember, hanem a cselekvési programján.
- Optimizmusa érvényes a magyarországi leányvállalatra is? A féléves termelési adatokat ugyan még nem hozták nyilvánosságra, de a kereskedők szerint lényegesen csökkent az érdeklődés a Győrött készülő TT-k iránt. Igaz ez?
- A győri gyár speciális helyzetbe került. Az ott összeszerelt autók, a kiváló sportkocsik, a kabriók a mi szóhasználatunk szerint emocionális modellek. Ez a szegmens valóban a többihez képest nagyobb mértékben esett vissza a krízis következtében. Ezen a téren azonban továbbra is piacvezetők maradtunk. Az Audi vezetésének bizalmát és jövőképét jelzi, hogy a válság ellenére nem vártunk az új, speciális TT RS piaci bevezetésével.
- Öt év múlva lesz ugyan tizenkét új modelljük, de ha az emocionális autó nem tartozik a legkeresettebb közé...
- Ma nem tartozik. Holnap, holnapután másképp lesz.
- Nyilvánvalóan a győriek is ebben bíznak. A kérdés mégis adódik: van-e jövője az autó-összeszerelésnek Győrött?
- Nemcsak a motor-, hanem az autógyártásban is számolunk Győrrel. Nem mondunk le arról az üzemről, amelyben ennek a specialistái dolgoznak. Természetesen a piac diktál, csak az a gyártóhely tud fennmaradni, amelynek munkatársai jól képzettek, a költségstruktúrák rendben vannak, a minőség a legmagasabb. Győrben ez a helyzet.
- Győrött az autók mellett főleg nagy teljesítményű motorok készülnek. A környezetvédelmi követelmények, s a válság által visszafogott igények alapján viszont úgy látszik, a kisebb motorokkal felszerelt kocsik iránt lesz igazán kereslet. Kell-e módosítani a győri termékpalettát?
- A jövőben is keresettek lesznek az erős motorok. Győrött az jelenti a kihívást, hogy ezeknél az erőforrásoknál tovább optimalizáljuk az üzemanyag-fogyasztást. Győrben működik egy nagyszerű, négyhengeres motorokat gyártó egységünk is, amely nagy jövő előtt áll. Az ott készült motorok teljesítményhez mért károsanyag-kibocsátása rendkívül alacsony.
- Többségében győri motorokat szerelnek be az Audi- mellett a Volkswagen-, a Skoda- és a Seatmodellekbe is. Ezek iránt az Audihoz képest nagyobb mértékben csökkent a kereslet. Ha kevesebb autót lehet eladni, akkor munkatársak válhatnak feleslegessé. Az Audi igazgatótanácsa még tavaly aláírt egy megállapodást a munkavállalókkal, mely szerint 2011-ig nem lesz elbocsátás. Érvényes ez a magyarországi telephelyre is?
- Ezt a megállapodást a németországi gyáraink munkatársaival kötöttük. A magyarok is tapasztalhatták azonban: az Audi megbízható munkaadó. A válságra adott válaszunk nem a munkatársak elbocsátása volt. Minden egyes gyártóbázisunkon olyan rugalmassági csomagot alakítottunk ki, amelynek alapján lehetőség szerint megőrizzük a munkahelyeket. Több olyan szolgáltatói tevékenységet is magunk végzünk, amelyeket korábban szolgáltatócégekkel végeztettünk, annak érdekében, hogy a csökkentett termelés idején is munkát adhassunk a dolgozóinknak. Győrött 35 fiatal szakmunkást vettünk fel a napokban, mert tudjuk, hogy hosszú távon szükség lesz rájuk. A prémium egy részét a munkatársaink fizetett szabadág formájában kapták meg. Az Audi németországi gyáraiban él a rövidített munkaidő lehetőségével is. Leginkább azonban a képzésre akarjuk felhasználni a válság miatt felszabadult időt. Magyarországon ebben is jók a tapasztalataink. Mindent megteszünk az ottani 5600, határozatlan idejű szerződéssel foglalkoztatott munkatárs munkahelyének a megőrzéséért. Győrött folytatódnak a beruházások, az idén 200 millió eurót fektetünk a fejlesztésekbe. A győri gyárra tehát szükségünk van, s megfelelő keretfeltételek esetén létét, folyamatos fejlődését nem veszélyezteti semmi.
- Gazdasági feltételekre gondol?
- Hosszú távon kiszámítható pénzügyi, gazdasági feltételekre, politikai és társadalmi stabilitásra. Letelepedésünk óta minden kormánnyal jó kapcsolatot alakítottunk ki. Magyarországon megbecsülik az Audit, méltányolják, mit tettünk beruházásainkkal, az emberek foglalkoztatásával a magyar gazdaság érdekében.
- Ön nemrég azt nyilatkozta a Sternnek, hogy az a jó, minél kisebb mértékben avatkozik be az állam a piac működésébe.
- Továbbra is így látom. Az együttműködés nem beavatkozást jelent.
- Több országban viszont a kormány segítségével roncsautó-programot vezettek be, vagyis aki újra cserélte régi kocsiját,
az állami támogatáshoz jutott. Ezzel ön egyetért?
- Ez is mesterséges beavatkozás, amelynek jövőre biztosan érezzük a hátrányait. Sajnos azonban néhol szükség volt a bizalomerősítő intézkedésekre. A kereskedőhálózat és a beszállítók megtartásában jótékony szerepet játszott ez az amúgy piacidegen támogatás.
- Önök már látják a válság végét, vagy a kiút biztató jeleit?
- Régiónként mások a kilátások. Kínában már egyértelműen érzékelhető a gazdaság fellendülése. Az Egyesült Államokban a gazdaságélénkítő program hatásainak első eredményei látszanak. Dél-Amerikában a domináns Brazília gazdasága stabil. Európa veszteséggel zárja az idei évet. 2009-et igyekszünk gyorsan kipipálni, s a 2010-es évre vonatkozóan már érzékeljük a lassú kilábalás egyértelmű jeleit.