Gyógyít, kijózanít és ésszerűségre kényszerít a válság

A pénzügyi válság ellenére az idén is 200 millió eurót fordítunk a győri gyár fejlesztésére - vázolta az Audi Hungaria Motor Kft. jövőképét lapunknak adott interjújában Rupert Stadler, az Audi AG elnöke Ingolstadtban. Szerinte Győrrel nemcsak motor-, hanem autógyárként is számolnak, és meg akarják tartani 5600 itteni munkatársukat.

- Az Audi AG élén ön az első olyan elnök, aki nem műszaki mérnök, hanem pénzügyi szakember. Bizonyára viszonylag korán érzékelte a pénzügyi válság első jeleit.

- A tőkepiacok nehéz helyzetét 2008 közepén tapasztaltuk először, de a bajok gyökerei sokkal régebbre nyúlnak vissza. Elhagyott a gazdaság egy jól kitaposott, biztonsággal járható, szélesíthető ösvényt, s a teljesítménnyel nem megalapozott, felelőtlen fogyasztás következtében völgybe vezető útra tévedt. Az értékpapírok megalapozatlan, attraktív ígéretekkel kerültek a piacra. A bankok belekergették egymást egy eszetlen versenybe. A krízis kialakulásának kulcsszava a mértéktelenség.

- Ön szerint tehát nem a kapitalizmus modellválságáról van szó?

- Semmi esetre sem, ez nem egy modell összeomlása, inkább a gazdaságot, a pénzpiacot irányító mechanizmusok súlyos működési zavara. A gazdaságnak természetes velejárója a ciklikusság, nincs töretlen, átmeneti válságok nélküli fejlődés. A mostani folyamat persze sokkal súlyosabb ennél, azonban sok területen gyógyító hatása lesz. Kijózanít, s ésszerűségre kényszeríti a piac, valamint a társadalom minden szereplőjét.

- Racionálisan reagált erre a válságra a világ?

- Teljes mértékben pragmatikus válaszok születtek a kormányoktól és a vállalatoktól egyaránt. Sajnos a kis- és középvállalatok így is nagy vesztesei a krízisnek, hiszen a hitelek egyik napról a másikra jelentősen megdrágultak. A világméretű cégek helyzete sem könnyű. Az Audi hatékonyan működő vállalat, kitűnő termékeket vezetünk be a piacokra, élünk a lehetőséggel, hogy a jövőnket jelentő beruházásokat hajtsunk végre, és rendkívül jól felkészült munkatársi gárdával dolgozunk.

- A járműipar a válság nagy vesztesének számít. Az Audi termelése mennyivel esett vissza?

- Eddig körülbelül tíz százalékkal, és meg vagyok győződve arról, hogy az év végére sem lesz ennél nagyobb a visszaesés. A versenytársak 15-20 százalék közötti visszaeséssel számolnak.

- Ha ez így lesz, akkor relatíve piacokat nyerhet az Audi a válság idején. Mi ennek a titka?

- Többek között a fiatal termékportfóliónk segít át bennünket a válságon. Évente hozzávetőlegesen kétmilliárd eurót fektetünk be új technológiákba, termékekbe. A karcsúbb vállalati szervezeti struktúra következében gyors a döntéshozói mechanizmusunk, az eredeti, jó ötletekből hamarabb lesz termék, mint versenytársainknál. Most harminc modellünk van, öt év múlva negyvenkettő lesz.

- Stratégiájukban az szerepel, hogy 2015-ig évente másfél millió kocsit gyárt az Audi. A termelés visszaesése tükrében miként módosítják ezt a tervet?

- A stratégiaterven nem változtatunk, mi volna, ha minden egyes széllökésnél átírnánk a számokat?

- Ez tehát csak egy széllökés volt, nem elsöprő vihar?

- Nagyon erős széllökés volt, mely megnehezítette az életünket és munkánkat. Ilyenkor azonban nem a célon változtat az ember, hanem a cselekvési programján.

- Optimizmusa érvényes a magyarországi leányvállalatra is? A féléves termelési adatokat ugyan még nem hozták nyilvánosságra, de a kereskedők szerint lényegesen csökkent az érdeklődés a Győrött készülő TT-k iránt. Igaz ez?

- A győri gyár speciális helyzetbe került. Az ott összeszerelt autók, a kiváló sportkocsik, a kabriók a mi szóhasználatunk szerint emocionális modellek. Ez a szegmens valóban a többihez képest nagyobb mértékben esett vissza a krízis következtében. Ezen a téren azonban továbbra is piacvezetők maradtunk. Az Audi vezetésének bizalmát és jövőképét jelzi, hogy a válság ellenére nem vártunk az új, speciális TT RS piaci bevezetésével.

- Öt év múlva lesz ugyan tizenkét új modelljük, de ha az emocionális autó nem tartozik a legkeresettebb közé...

- Ma nem tartozik. Holnap, holnapután másképp lesz.

- Nyilvánvalóan a győriek is ebben bíznak. A kérdés mégis adódik: van-e jövője az autó-összeszerelésnek Győrött?

- Nemcsak a motor-, hanem az autógyártásban is számolunk Győrrel. Nem mondunk le arról az üzemről, amelyben ennek a specialistái dolgoznak. Természetesen a piac diktál, csak az a gyártóhely tud fennmaradni, amelynek munkatársai jól képzettek, a költségstruktúrák rendben vannak, a minőség a legmagasabb. Győrben ez a helyzet.

- Győrött az autók mellett főleg nagy teljesítményű motorok készülnek. A környezetvédelmi követelmények, s a válság által visszafogott igények alapján viszont úgy látszik, a kisebb motorokkal felszerelt kocsik iránt lesz igazán kereslet. Kell-e módosítani a győri termékpalettát?

- A jövőben is keresettek lesznek az erős motorok. Győrött az jelenti a kihívást, hogy ezeknél az erőforrásoknál tovább optimalizáljuk az üzemanyag-fogyasztást. Győrben működik egy nagyszerű, négyhengeres motorokat gyártó egységünk is, amely nagy jövő előtt áll. Az ott készült motorok teljesítményhez mért károsanyag-kibocsátása rendkívül alacsony.

- Többségében győri motorokat szerelnek be az Audi- mellett a Volkswagen-, a Skoda- és a Seatmodellekbe is. Ezek iránt az Audihoz képest nagyobb mértékben csökkent a kereslet. Ha kevesebb autót lehet eladni, akkor munkatársak válhatnak feleslegessé. Az Audi igazgatótanácsa még tavaly aláírt egy megállapodást a munkavállalókkal, mely szerint 2011-ig nem lesz elbocsátás. Érvényes ez a magyarországi telephelyre is?

- Ezt a megállapodást a németországi gyáraink munkatársaival kötöttük. A magyarok is tapasztalhatták azonban: az Audi megbízható munkaadó. A válságra adott válaszunk nem a munkatársak elbocsátása volt. Minden egyes gyártóbázisunkon olyan rugalmassági csomagot alakítottunk ki, amelynek alapján lehetőség szerint megőrizzük a munkahelyeket. Több olyan szolgáltatói tevékenységet is magunk végzünk, amelyeket korábban szolgáltatócégekkel végeztettünk, annak érdekében, hogy a csökkentett termelés idején is munkát adhassunk a dolgozóinknak. Győrött 35 fiatal szakmunkást vettünk fel a napokban, mert tudjuk, hogy hosszú távon szükség lesz rájuk. A prémium egy részét a munkatársaink fizetett szabadág formájában kapták meg. Az Audi németországi gyáraiban él a rövidített munkaidő lehetőségével is. Leginkább azonban a képzésre akarjuk felhasználni a válság miatt felszabadult időt. Magyarországon ebben is jók a tapasztalataink. Mindent megteszünk az ottani 5600, határozatlan idejű szerződéssel foglalkoztatott munkatárs munkahelyének a megőrzéséért. Győrött folytatódnak a beruházások, az idén 200 millió eurót fektetünk a fejlesztésekbe. A győri gyárra tehát szükségünk van, s megfelelő keretfeltételek esetén létét, folyamatos fejlődését nem veszélyezteti semmi.

- Gazdasági feltételekre gondol?

- Hosszú távon kiszámítható pénzügyi, gazdasági feltételekre, politikai és társadalmi stabilitásra. Letelepedésünk óta minden kormánnyal jó kapcsolatot alakítottunk ki. Magyarországon megbecsülik az Audit, méltányolják, mit tettünk beruházásainkkal, az emberek foglalkoztatásával a magyar gazdaság érdekében.

- Ön nemrég azt nyilatkozta a Sternnek, hogy az a jó, minél kisebb mértékben avatkozik be az állam a piac működésébe.

- Továbbra is így látom. Az együttműködés nem beavatkozást jelent.

- Több országban viszont a kormány segítségével roncsautó-programot vezettek be, vagyis aki újra cserélte régi kocsiját,
az állami támogatáshoz jutott. Ezzel ön egyetért?

- Ez is mesterséges beavatkozás, amelynek jövőre biztosan érezzük a hátrányait. Sajnos azonban néhol szükség volt a bizalomerősítő intézkedésekre. A kereskedőhálózat és a beszállítók megtartásában jótékony szerepet játszott ez az amúgy piacidegen támogatás.

- Önök már látják a válság végét, vagy a kiút biztató jeleit?

- Régiónként mások a kilátások. Kínában már egyértelműen érzékelhető a gazdaság fellendülése. Az Egyesült Államokban a gazdaságélénkítő program hatásainak első eredményei látszanak. Dél-Amerikában a domináns Brazília gazdasága stabil. Európa veszteséggel zárja az idei évet. 2009-et igyekszünk gyorsan kipipálni, s a 2010-es évre vonatkozóan már érzékeljük a lassú kilábalás egyértelmű jeleit.

Stadler: Nemcsak a motor-, hanem az autógyártásban is számolunk Győrrel
Volkswagen's Audi AG premium unit Chief Executive Rupert Stadler poses for the media before the start of the annual news conference in Ingolstadt March 11, 2008. Audi reported record profitability for 2007 and forecast further growth for this year in earnings, vehicle sales and revenue. Pretax profit jumped by 50 percent to 2.915 billion euros ($4.48 billion) last year, lifting its margin to 8.7 percent from 6.2 percent in 2006, Audi said on Tuesday. REUTERS/Michael Dalder (GERMANY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.