Befenyítette a brit kormányt a Ryanair

Jelentős nyereséget könyvelt el a június végén zárult első (pénzügyi) negyedévében a Ryanair. A nettó 136,5 millió eurós eredmény értékelésével kapcsolatban azonban maga Michael O'Leary, a legnagyobb fapados légitársaság vezérigazgatója intett óvatosságra: év végére a korábban vártnál kisebb profitra számítanak, méghozzá az egy utasra jutó bevételek csökkenése miatt.

Kérdés, hogy a kissé szokatlan profitfigyelmeztetés a befektetőknek vagy a brit kormánynak szól. A Ryanair igen agresszívan reagál minden repülőtéri költségre, így nyilván arra az adóra is, amelyet a brit kormány nemrég vezetett be: a repülőtereknek minden légi utas után tíz fontot kell beszedniük. A "profitfigyelmeztetés" ugyanakkor óvatos volt: azt közölték, hogy a 2009-re előirányzott 200-300 millió euró eredményből vélhetően a minimum, tehát a 200 millió teljesül majd, miközben mintegy 20 százalékkal csökken az árrés. A most közölt adat ismeretében azonban a befektetők optimisták is lehetnek, hiszen a második negyedév eredménye az elsőnél is jobb lehet: miközben a kerozinárak nem emelkedtek jelentősen, a forgalom a nyári szezonban a legnagyobb. A pozitív eredményt elsősorban az üzemanyagárak 42 százalékos csökkenésével indokolja a vállalat - ennek köszönhetően a költségek 19,4 százalékkal mérséklődtek, 769,1 millióról 620 millió euróra.

Azt, hogy a drasztikus téli kapacitáscsökkentés üzleti szempontból reális, egyetlen szakértő sem vitatja. A vállalat mégis igen hangosan kommunikálta, hogy legnagyobb bázisukon, a London melletti Stansteden a téli menetrendtől 40 százalékkal csökkentik a kapacitást, s több mint tíz repülőgépet leállítanak. A társaság honlapján már meg is jelent a felhívás: aki repülőgépet szeretne lízingelni, forduljon bizalommal a cég munkatársához. Stanstedről sokkal több utast szállítanak, mint a főhadiszállásuknak számító Dublin repülőteréről. Sokan vélekednek ezért úgy, hogy a lépés inkább üzenet.

- Gordon Brown, a brit kormány és a British Airways arra panaszkodik, hogy a válság miatt csökkent a légi forgalom, holott ez a magas költségek és a magas adók következménye. A Ryanair ebben az évben is kilencszázalékos növekedést mutat. Miért? Mert folyamatosan csökkentjük árainkat, miközben a kormány a válság közepette is újabb adókat vet ki. Ez a történelemben sosem működött, és most sem fog, ezért kell csökkentenünk a Stansteden járataink számát - ugrott neki a brit kormányfőnek Michael O'Leary, akinek a szavaiból az is kiolvasható: a londoni kapacitás drasztikus csökkentését át tudnák gondolni, ha a kormány is ezt tenné az emlegetett adóval.

- A járatok számát a jövőben nagyban befolyásolhatja, hogy a nemzeti repülőtér-üzemeltető társaságok hogyan reagálnak a bejelentésre, és hajlandóak lesznek-e csökkenteni a légitársaságokat terhelő díjaikat - tette hozzá O'Leary.

Kapacitás- vagy adócsökkentés lesz az ellentétek vége
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.