Újraírják a traffipaxtendert

Húsz nappal a világ legnagyobb, 600 automata traffipax bérletére és üzemeltetésére kiírt pályázat eredményének kihirdetése után az ORFK közleményben tudatta: lefújta a tendert. Más közbiztonsági feladatokra kell a korábban a közlekedésbiztonság javítására szánt pénz. Kiírnak viszont egy új pályázatot 200 traffipaxra.

Visszavonta az ORFK a Magyar Közút Kht. kezelésében lévő utakra kiírt, 600 darab automata traffipax bérletére és üzemeltetésére kiírt tenderét. Döntését csütörtök este kiadott közleményében a rendőrség azzal indokolta, hogy "a rendelkezésére álló forrásokat - közte a visszavont közbeszerzési eljárásban szereplő keretösszeg egy részét - elsősorban a közrend, a közbiztonság, az állampolgárok biztonságérzetének erősítéséhez szükséges rendőri feladatok ellátásához kívánja a továbbiakban felhasználni".

A rendőrség és a szaktárca az év végére 600 új sebességmérő üzembe helyezését ígérte a közúthálózaton. Az ORFK vállalkozási szerződéssel vegyes bérleti szerződés keretében 600 automata traffipax szállítására és üzemeltetésére kért ajánlatot. Ez volt a világ legnagyobb sebességmérő-tendere. Ennyi traffipaxot egy tételben még egyetlen országban sem rendeltek.

Húsz nappal ezelőtt a rendőrség három nyertest hirdetett, akik között felosztották az országot, s minden nyertes egy-egy régióban telepíthette volna a berendezéseit. Pintér Sándor volt belügyminiszter cége, a Civil Biztonsági Szolgálat Zrt. a döntést megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) előtt. Pintérék az ország közepén 270 ezer forintos mérőhelyenkénti díjat kértek a mérésekért, s ezzel nyertek. Az ország keleti és nyugati felén lévő mérőhelyekre tett havi 298 ezer forintos ajánlatukat azonban a "kirívóan alacsony ár" miatt kizárták. Ezek szerint, ha traffipaxbérlésről van szó, a 270 több a 298-nál.

A KD postafordultával megtiltotta a végső döntésig a szerződéskötést. A döntés egyébiránt augusztus első napjaiban várható.

Sebességmérő kamera egy autópálya felett

A közbeszerzési eljárást kísérő botrány miatt több vizsgálat is indult a rendőrségnél. Vizsgálatot rendelt el az országos rendőrfőkapitány, valamint, mint megtudtuk, az igazságügyi és rendészeti miniszter is. Draskovics Tibor információink szerint egyebek között arra kíváncsi, ki és miért írta ki egy tételben a 600 traffipax szállítására szóló pályázatot.

A rendőrség eredeti tervei szerint 2009 és 2011 között fokozatosan építette volna ki a közúthálózaton az automata sebességmérő rendszert. Kétszáz készülékkel indult volna a projekt, majd újabb kétszáz telepítése után a közlekedési morál esetleges változásának figyelembevételével döntöttek volna a harmadik 200-as csomag megrendeléséről. Utóbbira szakértők szerint azonban már nagy valószínűséggel nem is lett volna szükség. A nemzetközi tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy ott, ahol viszonylag rövid idő alatt jelentősen növelték a sebességmérők számát, néhány év alatt drasztikusan csökkent a gyorshajtók száma, főleg akkor, ha a kiszabott büntetés kifizetése elkerülhetetlenné vált.

Egyelőre senki nem tud válaszolni arra a kérdésre, hogy ki és miért döntött úgy, hogy egy tételben írja ki a három évre tervezett traffipaxszállítási tendert. Mint ahogy arra sem, hogy miért nem tűnt fel az eredeti tervtől eltérő kiírású gigaprojekt sem a szaktárcának, sem a pénzügyminisztériumnak, sem a kormánynak.

Lapunk úgy értesült, a kormányfő, a pénzügy- és az igazságügyi és rendészeti miniszter éppen a héten tárgyaltak a rendőrség költségvetési kilátásairól. Összességében kevesebb pénz jut erre a területre, semmint hogy a 600 traffipaxos gigaprojektet a rendőrség finanszírozhatná.

A "pénzhiányra" hivatkozva - információink szerint a szaktárca döntése alapján - a rendőrség visszavonta a tendert, amivel két legyet ütött egy csapásra. Egyfelől, még a Közbeszerzési Döntőbizottság állásfoglalása előtt kimenekült egy - ahogy egy igazságügyi tisztviselő fogalmazott - "igencsak katyvaszos" közbeszerzési eljárásból, másfelől, lehetőséget teremtett önmagának, hogy visszatérjen az eredeti elképzeléshez.

A Népszabadság úgy tudja, az ORFK-n már dolgoznak az új, mindössze 200 sebességmérő bérléséről és üzemeltetéséről szóló tender kiírásán. A korábban kijelölt 600 mérési pont közül kiválasztanak kétszázat, ahol közlekedésbiztonsági szempontból a leginkább indokolt állandó sebességmérő telepítése. Az eredeti kiírástól némileg eltérve, az új ajánlatkérésben szerepel még egyes vasúti átjárókban a tiloson áthajtók azonosítására szolgáló berendezések telepítésére szóló ajánlati felhívás is.

A szaktárca egyelőre nem számol azzal, hogy a most viszszavont tender nyertesei a pályázattal kapcsolatos költségeik megtérítéséért és biztatási kár címén pert indítanak a rendőrség ellen.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.