Új úton a Mercedes-gyár
- Az ütemterv szerint haladunk, 2012-re biztosan felépül a 2500 embert foglalkoztató, évi százezres kapacitású autógyár - állítja határozottan Michael Friess, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary ügyvezető igazgatója. A héten már 1180 méter hosszú aszfaltúton közelíthető meg az építési terület Kecskemét határában. Az autópálya minőségű és terhelhetőségű szakasz 357 millió forintba került, ebből 250 millió pályázati forrásból származik, a többit Kecskemét város önkormányzata állta.
A gyár megkapta első üzeme, az autófényező részleg építési engedélyét, a tereprendezési munkálatok befejezését követően elkezdődik az alapozás. Az utóbbi hetekben a magyar munkaerő toborzását is elkezdték, és Michael Friess szerint jók a tapasztalataik a pályázók felkészültségéről.
Mivel a társaság által megvásárolt 441 hektár terület lényegesen nagyobb beruházást is lehetővé tenne, megkérdeztük, van-e távolabbi elépzelésük is Kecskeméttel kapcsolatban.
- Mindig hosszabb távra tervezünk, ezért is választottuk ezt a térséget. Minden a piactól függ. Nincs varázsgömbünk, nem látunk a jövőbe, de az biztos, hogy a Magyarországon készülő autók abba a kategóriába tartoznak, amelyek iránt tartósan növekszik majd a kereslet a piacon, így a 800 millió eurós beruházás keretében felépülő kecskeméti gyár biztosan kihasználhatja majd kapacitásait. Abban sem történt változás, hogy kompakt kategóriájú modellek különböző változatai gördülnek le majd a szalagról. Menet közben az is kiderül, hogy az ügyvezető első autója egy Kadett volt - a nagymamájától kapta ajándékba. A 24 ezer kilométert futott, akkor 24 éves Opel éppen annyi idős volt, mint új gazdája, így sokáig együtt öregedtek.
Arra a kérdésre, hogyan tenné könnyebbé a külföldi beruházók életét, az ügyvezető igazgató azt mondja, nagyon kedvezőek a tapasztalataik. Az ITDH, a kormányzat és a helyiek részéről is mindenki támogatta elképzeléseiket, s eddig minden jól működött. - Ezért nem is tudok önöknek változtatási ötleteket adni. A kedvező összkép miatt választottuk Magyarországot, ahonnan eddig is vásároltunk alkatrészt Mercedesekhez. Jelenleg is több beszállítóval tárgyalunk, de ezekről még nem nyilatkoznék: lényeges a minőség, a szállítási biztonság, a költség, és természetesen előnyt jelent a beszállítócég közelsége. Ezért öröm, ha több magyar cég is bekerül a keretbe - teszi hozzá.
A városban és a térségben is jelentős gazdasági bővülés várható a Mercedes megjelenésével. Kecskemét város polgármestere, Zombor Gábor ezúttal is megemlítette: a rendszerváltás óta ez a legnagyobb zöldmezős beruházás. Magas szintű technológia és munkakultúra települ a régióba. Az új gyár 2500 munkahelyet teremt, de ahogy a polgármester lapunknak elmondta: a gyár környékére települő beszállítói kör további 3000-4000 embernek adhat munkát, és az egyéb szolgáltatásokkal együtt a Mercedes-gyár közel tízezer állást eredményez hosszabb távon.
A beruházás a szakképzésre és a felsőoktatásra is jó hatással van: a Kecskeméti Műszaki Főiskolán új tanszék nyílik, nő a hallgatók száma, és a városban egyre több fiatal értelmiségi telepszik le.
Arra a kérdésre, hogy a bevételek szempontjából mit jelent a városnak a Mercedes megjelenése, Zombor elmondta: 2008-ban 6,5 milliárd forint volt az iparűzésiadó-bevétel, ami a gyár beindulásának évében megkétszereződhet. Bízik abban, hogy a válság nem fog jelentősebb visszaesést okozni.
A Knorr Bremse, az MAG és a többi kecskeméti járműipari üzemben jelenleg hatezer ember dolgozik. A Heliport ipari parkban több alkatrészgyártó is működik - a megfelelő infrastruktúra mellett emiatt is választotta a Mercedes Kecskemétet. Egy pillanatig sem aggódtak a Mercedes-beruházás miatt, állítja Zombor Gábor. A német partnertől is folyamatosan biztató híreket kaptak. A polgármester úgy véli, bár a kormányzati szervezetek, a központi hatóságok kivétel nélkül a szerződések szerint dolgoztak, mégis "kisebb csoda", hogy a beruházás az eredeti ütemtervnek megfelelően halad.
Brüsszel rábólintott az állami támogatásra
Az Európai Bizottság engedélyezte Magyarországnak, hogy 111,5 millió euró támogatást nyújtson a Daimler kecskeméti autógyárának létesítéséhez. A projekt 146,2 milliárd forint (548,4 millió euró) értékű támogatható beruházást, valamint 29,7 milliárd forint (111,5 millió euró) összegű, pénzbeli és társaságiadó-kedvezmény formájában nyújtott támogatást foglal magában. Ezenfelül a Mercedes-Benz Hungary mintegy 214 millió forint (0,8 millió euró) összegű, az állami vasúthálózatra való rácsatlakozást célzó pénzügyi támogatásban részesül. A Mercedes-Benz Hungary saját tőkéjéből és bankkölcsönökből finanszírozza a projektet. (MTI)