Devizabukta: bepalizott vagy túl merész ügyfelek?

A jegybank és a pénzügyi felügyelet képviselői a válság elmélyülésekor többször is elmondták, hogy Magyarországra nem jutottak el azok a "mérgezett papírok", amelyek romba döntötték az amerikai bankrendszert, és padlóra küldtek jó néhány európai pénzintézetet. A magyar bankok azonban láthatóan külső segítség nélkül is kitermelik a saját mérgező hulladékukat. A pénzintézetek évek óta kínálnak olyan bonyolult pénzügyi termékeket, amelyeknél a befektetés valódi kockázatát nagyon nehéz felmérni.

A bankok több mint százmilliárd forintos kárt okoztak az ügyfeleknek a felelőtlenül értékesített árfolyamindex swap, cdo, illetve profitmax jellegű, devizaárfolyam-mozgásokhoz kapcsolódó, származékos vagy tőkeáttételes termékekkel - mondta tegnapi sajtótájékoztatóján Zalán Gábor ügyvéd.

A Nógrádi Ügyvédi Iroda és a Dr. Zalán Gábor Ügyvédi Iroda - szakértők bevonásával - idén tavasszal kezdte el vizsgálni a területet, miután több ügyfélpanasz is érkezett hozzájuk. A vizsgálat során arra jutottak, hogy a bankok úgy értékesítették az említett típusú pénzügyi termékeket, hogy maguk az értékesítők sem voltak tisztában azok valós kockázataival, emiatt pedig az ügyfél-tájékoztatás meglehetősen hiányos volt.

Példaként a Raiffeisen termékét hozták fel. A bank elsősorban exportorientált vállalatoknak és privát banki ügyfeleknek kínálta a terméket. A vállalatok számára a működésből származó devizakockázatok enyhítése lett volna a cél, míg a magánszemélyek egy "csak kiemelt ügyfelek számára felajánlott befektetési lehetőség" kiemelkedő hozamában bízhattak.

Zalán Gábor szerint a Raiffeisen számos hibát vétett, melynek eredményeként egyes cégek fizetésképtelenné váltak, magánszemélyeknél pedig teljes vagyonvesztés következett be. Egy esetben előfordult az is, hogy a forint gyengülése miatt a befektető a szerződéskötés után egy perccel elveszítette a befektetésben lekötött tőke 44 százalékát, 15,6 millió forintot - mondta.

A Raiffeisen közleményben reagált az elhangzottakra. E szerint a bank kizárólag magas kockázatvállalási hajlandóságú, a termék ismeretéről nyilatkozó ügyfeleknek értékesítette a konstrukciót, írásban és szóban egyaránt maradéktalanul eleget téve a jogszabályokban előírt tájékoztatási kötelezettségének. A Raiffeisen szerint a jelenleg élő ügyletek esetében egyetlen ügyfélnek sincs elszámolt vesztesége, csupán "nem realizált" veszteségről lehet beszélni, s ezek az esetek döntő többségénél - még a mainál gyengébb forintárfolyam mellett is - valós nyereséget termelnek majd.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.