Száz év autó, két hét ünneplés
Angela Merkel kancellár és még 2500 díszvendég részvételével ünnepli holnap századik születésnapját az Audi márka Ingolstadtban. A Piazza színpadán Rupert Stadler, az igazgatótanács elnöke mutatja be a konszern legújabb modelljét, a Sportback A5-öst. A jubileumi rendezvénysorozat csúcspontja lesz a müncheni Allianz Arénában megrendezésre kerülő Audi Cup, melyen július 29-én és 30-án az FC Bayern München, az AC Milan, a Manchester United és az Atlético Boca Juniors csapatai küzdenek. Némi üröm az örömben, hogy a válságos autópiac miatt a tervezett szeptemberinél későbbre halasztják a legkisebb és a legnagyobb modell, az A1-es és az A8-as premierjét.
Az August Horch által 1909. július 16-án alapított cég emblémájának négy karikája az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer márkákat szimbolizálja, amelyek 1932-ben Auto Union néven egyesültek. 1969-ben az unióhoz csatlakozott az NSU. August Horch Mannheimben, Carl Benz motorkocsigyártó üzemében dolgozott. Horch 1899-ben önállósult, és november 14-én Kölnben megalapította a Horch & Cie motorkocsigyárat. 1902-ben a szászországi Reichenbachba, majd 1904-ben Zwickauba költözött és részvénytársasággá alakult a cég. Az igazgatótanáccsal és a felügyelőbizottsággal adódott nézeteltéréseit követően August Horch 1909-ben kilépett, és Zwickauban új vállalatot alapított. Mivel neve márkaként védett volt, új cégét családneve latin megfelelőjéről Audinak keresztelte (horch! - audi!- figyelj, hallgass!).
Az Audi Automobilwerke 1914 decemberében részvénytársasággá alakult. A csoporthoz csatlakozó másik márka neve sem hétköznapi. A dán származású Jörgen Skafte Rasmussen az érchegységbeli Zschopauban 1916-tól gőzhajtású autót készített, így született meg a DKW márkanév, mely a német Dampfkraftwagen (Gőzkocsi) rövidítése. Mást jelentett a három betű három évvel később a gyerekjátékba építhető kétütemű motoroknál: A fiúk öröme (Des Knaben Wunsch), ami kerékpárok segédmotorjaként is szolgált, és amit 1922-ben már Kis csodaként (Das Kleine Wunder) reklámoztak.
Jörgen Skafte Rasmussen, a Zschopauer Motorenwerke/ DKW tulajdonosa, 1928 augusztusában megszerezte az Audiwerke AG részvényeinek többségét, és mivel a gazdasági világválság hatására zuhantak a nagy motorral szerelt hat- és nyolchengeres modellek eladásai, Rasmussen elsőkerék-hajtású kisautó fejlesztésével és gyártásával bízta meg az Audit. Az 1931-ben bemutatott DKW igazi sikermodell lett, a Front-Luxus karosszériája fából és acélból, a Reichsklasse- és a Meisterklasse-modelleké műbőrrel borított fából készült.
A befektetéseit féltő szászországi Állami Bank szorgalmazására az Audiwerke, a Horchwerke és a Zschopauer Motorenwerke/DKW 1932. június 29-én Auto Union AG név alatt egyesült, és átvette a Wanderer autógyártó részlegét.
Az Auto Union AG Németország második legnagyobb autógyártó konszernjévé lépett elő: a DKW profilja maradt a motorkerékpár és a kisautó, a Wandereré a középkategóriás személykocsi, az Audié a felső középkategóriás modell lett, a Horchot pedig a luxusautók fémjelezték. Az új konszern központja Chemnitz lett, közösen használták fel az anyagvizsgálatok, a fogyasztás- és töréstesztek, valamint a szélcsatorna-vizsgálatok eredményeit.
1945-ben a szovjet megszállási övezetben fekvő Auto Union AG gyárait kisajátították, berendezései leszerelték, és a vállalatot 1948-ban törölték a chemnitzi cégnyilvántartásból. Az Auto Union vezetése még a háború végén Bajorországba távozott, és Ingolstadt területén alkatrészeket forgalmazó céget alapított, így született meg 1949. szeptember 3-án az Auto Union GmbH, mely 1962-ig a DKW bevált kétütemű motoros modelljeit is gyártotta.
1954-től Friedrich Flick folyamatos részvényvásárlással többséget szerzett a társaságban, mely 1958 áprilisában a Daimler-Benz AG 88 százalékos tulajdona lett. Közben zuhant a kereslet a kétüteműek iránt, ezért a Daimler-Benz a stuttgartiak négyhengeres Mercedes-motorját adaptálták a DKW F102-eshez. A négyütemű Auto Union Typ Audi-modellt 1972-ig gyártották.
1965-től már a Volkswagen AG részeként működött a vállalat: Ingolstadtban eredetileg Bogarakat akartak gyártani, ám ott már teljesen új modellt fejlesztettek, és 1968 novemberében bemutatták az Audi 100-ast, mely szakított a korábbi DKW-örökséggel. A VW AG szervezésében 1969-ben egyesült az Auto Union GmbH és a neckarsulmi NSU Motorenwerke AG. Az új vállalat az Audi NSU Auto Union AG nevet kapta, s székhelye továbbra is Neckarsulmban maradt. 1971-ben született a napjainkban is használt "haladás technikája" szlogen, mely több különleges műszaki megoldás sorozatgyártású alkalmazását jelezte. Ilyen az öthengeres soros motor, a hengerenként ötszelepes, valamint a turbótechnika, a quattrohajtás és az alumíniumkarosszéria, valamint -futómű.
Forradalmi, bolygódugatytyús Wankel-motorral működött az NSU Ro80-as, mely az 1968-as Év autója lett, a címet 1973-ban elnyerte a 80-as Audi, majd 1983-ban a 100-as modell.
Győr az Audi legnagyobb külföldi bázisa
Története során 2008-ban először gyártott és értékesített egymilliónál több autót az Audi AG, mely 34,2 milliárd eurós forgalmával, valamint 3,2 milliárd euró adózás előtti eredményével legjobb éves eredményét produkálta. A világszerte 58 ezer embert foglalkoztató Audi gyárat működtet Ingolstadtban és Neckarsulmban, a belgiumi Brüsszelben, a kínai Changchunban, az indiai Aurangabadban és Magyarországon. Az Audi külföldi alkalmazottainak száma 12,5 ezer, közülük közel hatezer az Audi Hungáriánál dolgozik, Győrben tavaly 1,9 millió motor és hatvanezer autó készült.
A Volkswagen AG-hez tartozó Audi 100 százalékos tulajdonú leányvállalata többek között az Automobili Lamborghini Holding S.p.A. és a quattro GmbH (Neckarsulm). Termékeit száz országban forgalmazza az Audi, mely évente több mint kétmilliárd eurót költ fejlesztésre, és 2015-ig negyven modellre bővíti választékát.