Szárnyal a magángépes üzlet
- Biztos benne, hogy jó ötlet a válság kellős közepén elindulni egy ilyen üzlettel Magyarországon?
- Igen. Hosszú távra tervezünk, és reálisan mérjük fel a piac igényeit. Tudjuk, hogy Magyarországon tíz körül lehet azoknak a száma, akik rendszeresen igénybe vesznek üzleti magánrepülőgép-szolgáltatást, de azt is tudjuk, két éven belül akár meg is négyszereződhet a számuk. Ám ha lassabb a növekedés, az sem baj, a lényeg, hogy jelen legyünk a növekvő piacon. Azt gondolom, a recesszió idején kell jó döntésekkel nyitni az új piacok felé: amikor mindenhol megy a szekér, könnyű együtt menni a többiekkel, de a válságban meghozott jó döntések nagyobb haszonnal kecsegtetnek.
- Tíz emberért érdemes idehozni egy hatmillió dolláros repülőgépet?
- Mi, ellentétben a konkurenseinkkel, nem állomásoztatunk repülőgépet egyik bázison sem, mert a gépeink repülnek, méghozzá folyamatosan: így meg tudjuk valósítani azt, ami az iparágban még ritka: az ügyfél csak annyit fizet, amennyit repül, s nem számlázzuk ki neki azokat az "üresjáratokat", amikor iderepülünk, hogy felvegyük, vagy érte megyünk egy külföldi repülőtérre. Így spórol mindenki: az ügyfél kevesebbet fizet a repülésért, a cégnek meg gyorsul az üzletmenete. A befektetés ezért részünkről attól függ, milyen lesz a forgalom. Ráadásul ha sokat járunk ide, akkor sokszor vesszük igénybe helyi partnereink szolgáltatásait. Tavaly, úgy, hogy hivatalosan nem voltunk jelen a magyar piacon, 371 utat teljesítettünk itt. Ez nem kevés, és ennél csak több lesz.
- Kikre számítanak utasként?
- Jelenleg is vannak helyi üzletemberek és olyanok, akik sokat dolgoznak itt, de máshol van a bázisuk. Terveztünk előre is: megkeressük a száz legnagyobb magyar céget, ismerjük a legnagyobb rendezvényeket, s célzottan keressük meg azokat, akikről úgy gondoljuk: igénylik a szolgáltatásunkat.
- Mibe kerül önökkel repülni?
- A rendszerhez való csatlakozás egy évre 59 ezer euró, s ez már tizenkét és fél repült órát is tartalmaz - mondjuk három retúrutat Londonba. Csak viszonyításképp: ebből a pénzből szűkösen jön ki egy chartergép kétszeri kibérlése. Ráadásul mi folyamatos rendelkezésre állást biztosítunk, csak tíz órával az út előtt meg kell rendelni a repülőt.
- Hogyan hatott a válság az üzletmenetre?
- Természetesen vesztettünk ügyfeleket. Voltak, akik csődbe mentek, s nem titkolom: rengeteg kuncsaftunk a bankszektorból nem hosszabbított szerződést. Hogy azért, mert nem volt pénzük, vagy mert úgy gondolták, kommunikációs szempontból jobb nekik így, azt nem firtatnám. De összességében növeltük a megrendelőink számát: tavaly 270-nel, s a jelek szerint idén is így lesz, már 120-szal több partnerünk van. Már jóval túl vagyunk a nyolcezres határon, ebből 1400-1500 kerül ki az európai piacról.
- Ezek az apró repülők nem riasztják el a komoly üzletembereket?
- Ezek a repülők aprók és könnyűek, de a csúcstechnológiát képviselik. Magasan és gyorsan repülnek, rövid pályáról is képesek felszállni, és minden műszerrel felszereltek. Képesek a legbiztonságosabb repülésre, s magasan képzett pilótákat alkalmazunk. Amikor kivisszük a géphez az utast, a lehető legközelebb állunk meg a kocsival. A bizalom szempontjából nagyon fontosnak tartjuk, hogy az utas mindig találkozzon, s váltson pár szót a kapitánnyal.
- Miért a tököli repülőteret választották bázisul, és nem a ferihegyit?
- Mi oda repülünk, ahol kicsi a forgalom, nincs tolongás és ahol van olyan helyi cég, amely biztosítani tudja a gépek műszaki támogatását. Ez itt adott. Ráadásul a költségek is kisebbek. Másfelől olyan útvonalat biztosítunk az ügyfelünknek, amilyet kér. Mi csak javaslatot teszünk, az utolsó szó mindig a megrendelőé.
(Az interjú megjelenése után néhány héttel a NetJets azt közölte szerkesztőségünkkel, hogy a Ferihegyi repülőteret fogja használni Magyarországon – a szerk.)
Válságban startol a NetJets
Magyarországon is elindítja szolgáltatásait a NetJets, a világ legnagyobb magán-repülőgépes fuvarozója - jelentették be tegnap a tököli repülőtéren tartott sajtótájékoztatón. Annak ellenére, hogy a hivatalos hazai üzletet csak tegnap kezdték, már tavaly is indítottak járatokat hazánkba. - Részben üzleti, részben turisztikai célja volt ezeknek az utazásoknak, s magyar üzletemberekkel is álltunk már kapcsolatban - mondta Vadim Horiszny, a hazai értékesítéssel megbízott igazgató. A légitársaság speciális üzleti modellt alkalmaz. Különböző csomagokban bizonyos számú repült órát lehet vásárolni, ami költségtakarékossá és rugalmassá teszi az utazást. - Egy magánrepülőgép évi 800 óra repülésre alkalmas, egy átlagos üzletember ebből mindössze 160 órát vesz igénybe - mutatott rá Greame Weston vezérigazgató. Egy a NetJets által használt magángép hatmillió dollárba kerül, míg a legkisebb, tizenkét és fél órát tartalmazó csomag 59 ezer euróba kerül.
A NetJets magyarországi légibázisa közvetlenül nem jelent új munkahelyeket itthon, ám a takarítást, műszaki karbantartást, az üzemanyag-ellátást, az utasok szállítását vagy éppen a gépek étellel és itallal való feltöltését magyar alvállalkozók segítségével oldják meg. Ezeknek a cégeknek ugyanolyan színvonalú szolgáltatást kell nyújtaniuk, mint a NetJets bármelyik másik repterén a világon. (V. G. G.)