Elérte Magyarországot az óceánon túli leépítési hullám
A megrendelések csökkenése súlyosan érinti a 2008-ban még hétmilliárd forintos forgalmú ágazatot: a válság kezdete óta tízezer magyarországi munkahely szűnt meg a járműiparban - nyolc hónap alatt több mint tíz százalékkal csökkent az egy éve még 110 ezer embert foglalkoztató autóipar és beszállítói szektor létszáma.
Az autópiac visszaesése miatt egyre több járműipari beszállító kerül nehéz helyzetbe. A magyarországi telephellyel is rendelkező Visteon után a hét elején a Lear kért csődvédelmet: a hivatalos közlés szerint a csődkérvény nem érinti a leányvállalatokat, így a gödöllői és gyöngyösi üzemeket.
A Lear 2008-as nettó vesztesége 690 millió dollár volt. A világ tizenegyedik járműipari beszállítója, az 1917-ben alapított amerikai Lear Corporation forgalmának 23 százalékát tették ki tavaly a General Motors megrendelései. A cég üléseket és elektromos berendezéseket szállított a Chryslernek és a Fordnak, utóbbi kötötte le kapacitásának 17 százalékát.
Az autógyártók és a beszállítóipar problémája abból fakad, hogy az idei első fél évben mindössze 3,95 millió új autó kelt el az Egyesült Államokban, 36,5 százalékkal kevesebb a tavalyi év azonos időszakához képest. Nem úszta meg az európai autópiac sem, itt 14 százalékos volt a visszaesés. Ez már a magyarországi beszállító cégeket is érzékenyen érintette, többségük meghosszabbított szabadságolásokkal próbálja átvészelni az amúgy is holt szezonnak számító nyarat. Nyilatkozni azonban nem akarnak terveikről: ahogy képviselőik elmondták, az őszi újraindulás idején lesz pontosabb képük a megrendelésekről és a teljesítéshez szükséges létszám nagyságáról.
Cselekedniük azonban most kell. A világ második legnagyobb autóipari beszállítója, az utolsó üzleti évben még 27,8 milliárd dolláros forgalmat bonyolító Denso megrendelései is jelentősen visszaestek, ezért csütörtökön munkásgyűlésen jelentették be, hogy nyolcszáz dolgozójától válik meg a japán cég Székesfehérváron működő, 4100 embert foglalkoztató magyarországi leányvállalata.
A lépésre az "üzleti környezetben bekövetkezett rendkívüli nehézségek" miatt kényszerültek. A munkahelyek megtartása érdekében az elmúlt időszakban több intézkedést is bevezettek: csökkentették a túlórákat, decembertől a műszakokat, januárban pedig négynapos munkahétre álltak át. - Mindezek ellenére az üzleti környezetben bekövetkezett rendkívüli nehézségek miatt elkerülhetetlen a vállalat létszámcsökkentése annak érdekében, hogy megőrizzük hosszú távú működésünk feltételeit és a versenyképességünket - hangsúlyozta Yukimasa Ohoka a társaság elnöke a távirati irodához eljuttatott közleményben.
A csoportos létszámleépítést követően októbertől ismét ötnapos munkahétben dolgozik majd a Denso Gyártó Magyarország Kft. Látos István, a cég humánerőforrásigazgatójának tájékoztatása szerint a létszámleépítés az "önkéntes távozás ösztönzési programjával" kezdődik: azok a dolgozók, akik az önkéntes távozást választják, a törvényes juttatáson kívül kéthavi juttatásban részesülnek.
A világ legnagyobb autóipari beszállítója, a tavaly 33,9 milliárd dolláros forgalmú Bosch 282 ezer embert foglalkoztat. A Magyarország legnagyobb járműipari munkaadójaként számon tartott német cégcsoport a tavalyi 7500-as létszámát 250 fővel csökkentette. A hatvani üzem idei megrendelései 28 százalékkal csökkentek tavalyhoz képest. A miskolci gépjárműalkatrész-gyárban pedig a tavalyi év első negyedéhez képest mintegy 40 százalékkal esett vissza a termelés a fő termékcsoportok esetében, de ezt kompenzálták az új projektek, így a csökkenés mértéke összességében 10 százalék alatti.
- A Bosch vezetése abban bízik, hogy megrendeléseik nem csökkennek tovább - tájékoztatta lapunkat Ficzere Ferenc regionális kommunikációs vezető -, de ha a második fél évben nem lesz tartós javulás, akkor a gazdaságos működés érdekében cselekednünk kell; ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy újabb dolgozókat bocsátunk el.