Magától félreáll, ha a vezető rosszul lesz

Mint az igazi ló: a bakon szendergő vagy éppen alvó, esetleg pityókás gazdával is hazahúzza a szekeret.

Nagyjából ezt az ősi ötletet adaptálta legújabb kísérleti modelljébe a BMW, mely ha nem is hazáig, de legalább védett zónába, például az autópálya leállósávjába parkolja a kocsit, ha vezetője elájul. Ezzel életeket menthet meg a szerkezet, amely biztonságosan félreáll, ha úgy érzi, hogy vezetője roszszullét vagy elalvás miatt irányításképtelen. Igazi automobil, ami akkor is biztosan önjáró, ha vezetője éppen ájultan ül a volán mögött.

Az életmentő rendszer a már sorozatgyártású autóknál alkalmazott vezetőtámogató elektronikákra épül, használja például a radaros és kamerás automata távolság- és sebességtartót, a sávfigyelőt, start-stop kapcsolót, valamint a műholdas helymeghatározóra épülő vészjelzőt.

A program elsősorban az idősebb és beteg vezetők megmentéséről szól, de a rendszer arra is alkalmas, hogy megelőzze az elalvásos baleseteket. A német Szövetségi Oktatási és Kutatási Minisztérium indította el a 25 millió euróval támogatott SmartSenior fejlesztési programot, melyek célja az idősek és veszélyeztetett korúak védelme, ennek része az autóba építhető vészleállító, amelyet a BMW kutatói fejlesztettek ki. Az intelligens rendszerekkel az idősek nagyobb biztonságban érezhetik magukat az utakon. A német cég már évek óta kísérletezik a vészleállító rendszerrel, mely automatikusan bekapcsol, ha azt észleli, hogy súlyos szívroham vagy más egészségügyi probléma lép fel, és a vezető nem képes biztonságosan irányítani az autót. Ahogy Ralf Decke projektmenedzser elmagyarázta, vész esetén a rendszer azonnal bekapcsolja az elakadásjelző lámpákat, és a forgalom ritmusát figyelembe véve az út szélére kormányozza, majd megállítja az autót. A baj észlelésekor műholdas jelzőrendszerével értesíti a segélyszolgálatot is, megadva az autó pontos helyét, ezzel meggyorsítva a mentőorvos érkezését, miközben az érzékelők segítségével a benn ülők élettani funkcióiról is képes információkat továbbítani. Ez egyébként akkor is hasznos, ha egészséges vezető karambolozik, mert a rendszer a légzsákok és az övfeszítők állapotából következtetni tud a baleset súlyosságára, ráadásul a jármű típusáról és színéről is információkat küld, ezzel is megkönnyítve az azonosítást. A jövőben a beépített szenzorok segítségével a járműben utazók élettani funkcióit is képes lesz továbbítani.

A műszaki megoldások tökéletesítésével párhuzamosan a robotpilóta közúti alkalmazhatóságának jogi hátterét is ki kell dolgozni.

A robotpilóta a pontos helyszínről is tájékoztatja a mentőket
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.