Hibridek szárnyán emelkedik a japán autóipar

Bár a globális autóeladások kiábrándítóak, ennek ellenére Japánban már van minek örülni. Van, ahol bevezették a hétvégi műszakot, miután igencsak népszerűvé válnak a hibrid autók.

Tojota városban júliustól ismét bevezették a hétvégi műszakot. A hír kódolt jelentése igencsak jót jelent az autógyártóknak, és sugallja, hogy bár a sötét felhők még nem vonultak el a Toyota, a Nissan, a Honda és a többiek fölül, ám a reményteli jövőt azért már látni lehet a japán autóiparban.

Hatalmas léptékű fellendülésről azért még továbbra sem beszélhetünk, az utolsó két hónap eladási adatai azonban optimizmusra adnak okot. Igaz, az európai és az amerikai piacon drámai értékesítési visszaeséseket kénytelenek elkönyvelni a gyártók és a forgalmazók. Ezzel együtt a szigetországban már a hét végeken is gyártják a Prius májusban bemutatott legújabb generációs modelljét, de a Toyota cég az első hónapban beérkezett kétszázezer megrendelést így is csak több hónap csúszással tudja kielégíteni. Az opcióként napelemes tetővel is választható autó májusi eredményével mindjárt a japán eladási listák élére ugrott, amelylyel éppen egy másik hibrid járművet, a Honda Insightot előzte meg.

Az üzemanyag-takarékos autók hódítása a japán kormány által bevezetett ösztönzőknek is köszönhető. A vásárlók ugyanis adómentesen kapják meg a hibrid járműveket, ez azonban csak a kezdet, mert ha egy tizenhárom évnél idősebb régi járgányt is leadnak, akkor további közel félmillió forintnyi kedvezményt kapnak.

A napokban beiktatott új Toyota-elnök, a cégalapító unokája, Tojoda Akio azért így is nehéz időkben vette át a céget, amely idén májusban közel negyvenkét százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni hazai piacán az előző évi teljesítményéhez képest. Igaz, az eredmény javuló tendenciát mutat, és lényegesen jobb, mint az előző hónapok katasztrofális mutatói.

A Toyotához és a Hondához hasonlóan a többi nagy japán autógyártó is az energiatakarékos vagy új generációs autókban látja az egyik lehetséges megoldást, s éppen ezért ezek fejlesztésére koncentrál. A Nissan nemrég jelentette be, hogy 2010-től kisautókat szereltet össze Vietnamban, elektromos járművét pedig a tervek szerint augusztusban mutatja be. Igaz, a Mitsubishi két hónappal megelőzte őket feltölthető i-MiEV autójával.

A japán cégek partnerségekkel is készülnek a jövőre: A Toyota bejelentette, hogy az Aston Martinnal osztja meg a kompakt autók gyártásának tapasztalatait, a Suzuki pedig - miután a General Motors eladta részesedését a japán cégben - a Volkswagennel lép szövetségre.

A Honda és a Toyota egyébként azért is optimista, mert közösen több mint háromezer, a hibrid autók gyártásához kapcsolódó szabadalommal rendelkeznek. Ez elemzők szerint azt is jelenti, hogy új generációs autó fejlesztésekor nehéz a többi szereplőnek megkerülnie őket.

Opel-futam: a Magna rendkívül magabiztos

Igencsak magabiztos tájékoztatást adott a Magna International a német kormánynak arról, hogy hogyan állnak tárgyalásai a General Motorsszal az Opel megvételét illetően. A kanadai cég ugyanis azt közölte, hogy minden jel szerint júliusban lezárja a megbeszéléseket. A Magna egyébként a GAZ autógyárral és az orosz állami Szberbankkal együtt pályázik a német autógyárra.

Némi bökkenőt csupán az jelent, hogy az üggyel kapcsolatban nyilvánosságra került hírek korántsem támasztják alá a kanadai cég optimizmusát.

A belga RHJ befektetőcsoport ugyancsak egyeztet a General Motorsszal, ráadásul egyes források szerint több ponton is kedvezőbb ajánlatott tett, mint kanadai versenytársa.

A Hondánál már színesen látják a jövőt
A Hondánál már színesen látják a jövőt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.