Légi katasztrófák után esnek az árfolyamok

A részvényesek idegeit is borzolják a légi szerencsétlenségek. A befektetők inkább a légitársaság, semmint a repülő gyártójának papírjaitól szabadulnak ilyenkor.

Frankfurtban 42, Párizsban 40 eurócentet esett tegnap az EADS konzorcium papírjainak árfolyama, vélhetően annak hatására, hogy hajnalban a Comore-szigeteknél lezuhant a jemeni légitársaság egyik Airbus A310 típusú repülőgépe. A kurzus a tegnapi záráskor 11,50 euró környékén táborozott le, ez messze nem mondható óriási zuhanásnak: az árfolyam csak azt a nyereséget vesztette el, amit a héten összehozott, az előző hetet ugyanis még 11 eurós kurzus alatt indította az EADS.

A légi katasztrófák kevésbé befolyásolják a gyártók árfolyamát, mint a különböző üzleti hírek, még akkor is, ha egy hónapon belül két ugyanolyan típusú repülőt ért baleset: a júniust 11,70 eurós árfolyamon indította az Airbus gyártója, s az Air France A330-asának máig érthetetlen katasztrófája után előbb szerény növekedés, majd szintén negyven cent körüli esést tapasztalhattak az elemzők.

A hónapot figyelve ezután megint stagnálás következett, a Le Bourget-i légiközlekedési szakvásár hetében viszont estek az árfolyamok, köszönhetően annak, hogy az iparágban idén a tavalyi repülőgép-rendelések töredékét regisztrálták. Mi több rengeteg légitársaság jelentette be: később vennék át a már megrendelt repülőiket. Le Bourget után az árfolyam megjárta a havi mélypontot, a 10,95-ös szintet, majd azóta emelkedik, s a hetet a 12 eurós szint közelében nyitotta.

A szakértők úgy vélik, a 153 utassal lezuhant jemeni gép nem okozhat sokkot az árfolyamokban, hiszen sok olyan körülmény árnyalja a képet, amely független a típus alaptulajdonságaitól, így a befektetők emiatt nem "ijednek meg". Ilyen lehet például a baleset idején uralkodó viharos időjárás, de az is, hogy a nap folyamán kiderült: ennél a repülőnél a francia hatóságok olyan, karbantartási hibákból adódó műszaki hiányosságokat találtak (többször is, legutóbb 2007-ben), amely után a légitársaság úgy döntött: inkább nem repül vele az Európai Unió területére, hanem egy modernebb, újabb gépet indít Párizsba. (Ha ugyanis az uniós ellenőrök még párszor "megfogják" a gépet, akkor a légitársaság egésze feketelistára kerülhet, s nem repülhet be az EU területére.)

A repülőt egyébként 1990-ben gyártották, és 1999 óta repül a Yemenia színeiben. A cégnek négy Airbus A310-ese, két Airbus A330-asa és egy Boeing- 737-ese van. A cég 51 százalékban állami tulajdonban van, a többi rész szaúdi befektetőké. Nemrég tíz gépet rendeltek az Airbus legújabb típusából, az A350-esből, amelynek gyártása egyébként késik az EADS jelentése szerint.

Lapunknak légiutas-kísérők azt mondták: az utasokon érezni egy nagyobb port felvert katasztrófa után, hogy kicsit jobban tartanak az eseményektől, de a légi közlekedés hamar visszazökken a "normál" üzemmódba. A légi közlekedésben dolgozók tapasztalatai szerint az utasok inkább a légitársaságokat jegyzik meg egy katasztrófa kapcsán, mint a repülőgép típusát. (Hasonló a helyzet késések és járattörlések esetén is: az utas azt a társaságot szidja, akitől a jegyet vásárolta, nem azt, amelyik a járatot üzemeltette.)

Egyes felmérések szerint az utasok fele még a gépen ülve sem tudja, milyen repülőn utazik, s közel háromnegyedük előtt pedig egészen a felszállásig ismeretlen a repülő típusa. Egy baleset tehát sokkal inkább a légitársaság hírnevét rombolja, nem is véletlen, hogy saját tapasztalataink szerint az Air France személyzete mostanság az utasok legapróbb rezdüléseire is reagál annak érdekében, hogy a fedélzeten a lehető legnyugodtabban érezzék magukat az utasok. A befektetői visszajelzések is egyértelműek: június elején még 11,58 euró volt az Air France-KLM papírjának árfolyama, ez három hét alatt 8,77 euróra csökkent.

A repülőtereken igen ritkán fordul elő, hogy egy utas a gép gyártmánya miatt nem száll fel a járatra. A légi közlekedést szabályozó varsói és montreali egyezmények szerint emiatt nem lehet elállni az utazási szerződéstől, ugyanakkor bárkinek joga van leszállni a repülőről mindaddig, amíg az ajtót be nem zárják. A gyakorlat szerint a jegy árát ilyenkor - alapesetben - nem térítik vissza. Az pedig, hogy a légitársaság egy későbbi járattal elviszi-e a különc utast, sok más mellett a járatok telítettségétől, a földi személyzet jóindulatától vagy a légitársaság egyéni elbírálásától függ.

Az Európai Bizottság javasolja, hogy az EU-ban használt minta alapján állítsanak fel világszintű feketelistát a kockázatos járműparkot üzemeltető légitársaságokról - mondta Antonio Tajani közlekedési biztos
a katasztrófára reagálva. Elismerte ugyanakkor, hogy a Yemenia nem szerepelt az unió feketelistáján, ám azt most aktualizálni fogják. Az EU által összeállított feketelistára karbantartási és üzemeltetési hiányosságok vagy a légi közlekedés biztonságának notórius megszegése miatt kerülhet fel egy légitársaság. A renitensek a hibák orvoslásáig nem repülhetnek be az EU területére. Az iparágban többen szorgalmazzák azt is, hogy az EU-ban ne lehessen jegyet eladni ezen társaságok unión kívül közlekedő járataira.

Nem aggódnak a brit utazók

A két nagy brit légitársaság, a British Airways és az easyJet sajtószóvivőjének tájékoztatása szerint az utasok nem fordulnak el tőlük az Airbus repülőgépek katasztrófái miatt. Az easyJet utaslistája nemhogy nem csappant meg, hanem "rekordokat döngető számban érkeznek a foglalások".

Érdeklődésünkre a British Airways illetékese hangsúlyozta, hogy sem a Rio de Janeiro és Párizs között az Atlanti-óceánba zuhant A330-as, sem a Comora-szigetek közelében balesetet szenvedett A310-es típus nem tartozik a társaság flottájához. Ugyanez áll az easyJetre is. Mindkét vállalat zömében Boeing gépekkel repül. A BA a kilencvenes évek vége felé adta le első Airbus rendelését. Addig csak a British Caledonian Airways kivásárlásával megörökölt gépeket használta. A tulajdonában lévő nyolcvan Airbus csak rövid és középtávú célpontokra közlekedik. A transzatlanti utazásokra szánt két A318-100-as ősszel áll forgalomba New York felé, és 2012 körül érkezik újabb, tucatnyi A380-800-as.

Az easyJet a személyzet optimális kihasználhatósága miatt ragaszkodott a Boeingekhez, majd 2003 szeptembere körül százhúsz A319-est állított üzembe és újabb 120-at igényelt. A gép előnye a szélesebb folyosó, ahol kényelmesebben lehet mozogni. Ezzel minimalizálható a be- és kiszálláshoz szükséges idő. (R. H. V.)

A rokonok megérkeznek a párizsi Charles de Gaulle repülőtér krízisközpontjába
A rokonok megérkeznek a párizsi Charles de Gaulle repülőtér krízisközpontjába
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.