Keresztelő előtt a MÁV Cargo

Új vezért és nevet kap a MÁV Cargo: az előbbit már kiválasztották, az utóbbiról még nincs döntés. A keresztapa Kovács Imre elnök-vezérigazgató lesz, aki - miközben a rendőrség milliárdos károkozással gyanúsítja - a tulajdonosok döntésére vár a névadással.

Szokatlan kockázatot fut a MÁV Cargo Zrt. osztrák tulajdonosa, a Rail Cargo Austria (RCA), amely július 1-jével Kovács Imre korábbi vezérigazgatót nevezte ki a 102,5 milliárd forintért megvásárolt cég elnök-vezérigazgatójának. Ellene különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújával nyomoznak. Ha bebizonyosodik, hogy hét évvel ezelőtt szabálytalanul adott túl a MÁV kétezer tehervagonján, súlyos büntetésre számíthat. Az időközben Záhony díszpolgárának is megválasztott vezérigazgató azonban nem készül a hűvösre.

- Mit is akarhat egy szabadlábon védekező gyanúsított? Örül, hogy él - élcelődik Kovács Imre. A MÁV Cargo új elnök-vezérigazgatója valójában úgy tartja: nincs félnivalója. Szerinte a MÁV ócskavasként értékesített vagonjainak ügyében vizsgálódó hatóságok éppenúgy kénytelenek lesznek belátni, hogy nem történt bűncselekmény, mint néhány éve az állami vasút és a közlekedési tárca szakértői. Ezért inkább az új terveire koncentrál.

Az elsők között mindjárt újabb ezer tehervagon eladására. Mint mondja: a MÁV húsz éve 76 ezer teherkocsit üzemeltetett. Ezek közül már csak 11,6 ezer van szolgálatban. Seregnyi vasúti kocsi azonban még így is kihasználatlanul áll. Tárolásukért a MÁV Cargo az idén mintegy félmilliárd forintot fizet. Amit csak akkor spórolhat meg, ha túlad a már forgalmi vizsgával sem rendelkező vagonjain.

Márpedig a társaságnak minden fillérre szüksége lesz. Elsősorban, mert Kovács Imre szeretné visszaszerezni legalább a felét annak a 25 százalékos piaci részesedésnek, amit cége a privatizáció idején vesztett el az addig meglévő 100 százalékból, és a vasúti árufuvarozás tortájából ismét 85 százalékos szeletet akar kihasítani. Mindez kedvező tarifák és rugalmas szolgáltatások nélkül aligha sikerülhet.

A magánvasutak és a közúti fuvarozók visszaszorításában az elnök-vezérigazgató sokat vár az áruszállítás feléledésétől. A gazdasági válság alagútjának végén még nem látja a fényt, de megítélése szerint a nyersanyagigényes gazdasági ágak - köztük például az acélgyártás reprezentánsai - lassan kifogynak készleteikből. Raktáraik újbóli feltöltéséhez és a folyamatos termeléshez így szükségük lesz a vasútra.

A megbízókért folyó vetélkedésre hatással lehet, hogy a MÁV Cargo másfél év múlva kénytelen lesz végleg szakítani anyavállalatával: névhasználati szerződése 2010 decemberében lejár. A cég és öt nagy leányvállalata - a MÁVTRANSSPED, a Raabersped, a BILK, a MÁV Kombiterminál és a MÁV Tiszavas - nem használhatja tovább a MÁV nevet és az ezzel járó arculati elemeket.

Az RCA és vele a MÁV Cargo előreláthatólag szeptemberben vág bele új dizájnkampányába. Az új nevekről döntés még nincs. Ennek ellenére elképzelhető, hogy az osztrák anyacég a Rail Cargo Europe (RCE) néven működik majd tovább, a MÁV Cargo pedig a Rail Cargo Hungaria, esetleg Rail Cargo Hungary néven folytathatja. A keresztelőtől függetlenül a két vasúti árufuvarozó cég a jövőben egységes stratégiát követ. Ami vélhetően együtt jár a MÁV Cargo 11 ezer vasúti kocsijának és tíz mozdonyának átfestésével, valamint levélpapírjai lecserélésével.

Kovács Imre szerint a raktárak lassan kifogynak
Kovács Imre szerint a raktárak lassan kifogynak
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.