Ezt már nem nyelik le az autókereskedők: jön a drágulás

Nem nyelik le az áfa ötszázalékos emelését a kereskedők, vagyis júliustól áremelés várható, ha csak nem találnak meghallgatásra ötleteik. Például el szeretnék érni, hogy csökkenjen a regisztrációs adó.

Egy átlagos családi autó legalább százezer forinttal drágul, ha nem nyelik le az áfa-növekedést a kereskedők, akik ezt már ígérni sem tudják, nemhogy teljesíteni. Eddig is ingre-gatyára vetkőztek az akciózásban, és egymás alul licitálásban, csak hogy némi forgalmat generáljanak. Mindhiába, mert a június minden eddiginél rosszabb lett, 70 százalékkal zuhantak az autóeladások a hazai szalonokban, melyekben 4400 új személykocsit értékesítettek, és a holtszezonnak számító nyár még rosszabb lesz.

A kereskedők kiakciózták magukat, az áfa ötszázalékos emelését már nem tudják lenyelni
A kereskedők kiakciózták magukat, az áfa ötszázalékos emelését már nem tudják lenyelni

A szokásosnál nagyobb forgalomban reménykedve több eladó szolgált a szalonokban az utolsó húszszázalékos áfás hétvégén, de a roham elmaradt. Pedig az autógyárak nyári leállásai miatt valamennyi márkánál hosszabbak lesznek a szállítási idők, vagyis az a vevő, aki nem raktárkészletből választ, hanem egyéni igényeinek megfelelő színű és felszereltségű modellt rendel, drágábban és a korábbi átlagos két hónappal szemben hosszabb ideig, akár negyedévet várhat a kiválasztott kocsira.

A használtautó-kereskedők a Pénzügyminisztérium segítségét kérték. Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke lapunk érdeklődésére elmondta, hogy 2006 januárjában az áfa 25-ről 20 százalékra csökkentésével egy időben a pénzügyi kormányzat 30-40 százalékkal megemelte az autók regisztrációs adóját, ezért nem változtak az autóárak, és nem csökkent a költségvetés bevétele sem. Ezt szeretné most fordított képlettel elérni az érdek-képviseleti szervezet.

Az áfa július 1-jétől életbe lépő 25 százalékos kulcsa drágítja az autókat, és tovább rontja az amúgy is katasztrofális helyzetben lévő piacot, és ahogy az MGOE elnöke fogalmazott, a bedőlt kereskedők nem tudnak adózni. Már eddig is sok autótelep kényszerült jelentős elbocsátásokra és bezárásra: ez a szektorban ezernél több új autókat és kétezer használt kocsikat értékesítő vállalkozás ötvenezer munkahelyét jelenti.

Az év első öt hónapjában a regisztrációs adóból származó bevétel 18,4 milliárd forint volt, ami messze elmarad a tavalyi év hasonló időszakának 38,3 milliárdjától, az éves idei terv 82,1 milliárd forint volt. Egy átlagos 2,6 millió forintos árú autó jelenlegi ára 130 ezer forinttal drágulhat, ami további zuhanást és kereskedések megszűnését okozhatja. Az MGOE azt szeretné, ha csökkenne a regisztrációs adó, és ha nem is teljes mértékben, de kompenzálhatná a várható áremelkedést. A regisztrációs adóbevétel ötvenszázalékos visszaesése 42 milliárd forintos, az áfa 80 milliárdos mínuszt jelenthet a költségvetésnek.

A vevőknek júliustól mindenképpen magasabb áfával kell kalkulálniuk, mert a számlázás időpontjától függ, hogy milyen adókulcsot alkalmaznak, tehát nem az a döntő, hogy az importőr mikor számlázta ki az autót ténylegesen értékesítő márkakereskedőnek. Akkor is 25 százalékos áfával kell számlázni, ha a vezérképviselet és a szalon még júniusban elszámolt egymással, de kocsit csak július másodikán vásárolta meg az ügyfél.

Opel Astra Classic II.

5 ajtós, 1,4 literes 90 lóerős

 

  2009.
  június 30. július 1.
Nettó ár 2,165 millió Ft 2,165 millió Ft
Regadó 361 ezer Ft 361 ezer Ft
Áfa 433 ezer Ft 541 250 Ft
Listaár 2,959 millió Ft 3 067 250 Ft
Drágulás 108 250 Ft
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.