Egy tonna plusz a főutakon
Amit tönkre lehet tenni, azt tönkre is teszik - Murphy törvénye az utakra is érvényes. Az Országos Közúti Adatbank öszszesítései szerint az állami közúthálózat 30 ezer kilométeréből 19 ezer nem felel meg a műszaki előírásoknak. Mindezért a pénzhiány és az időjárás mellett elsősorban az utak legfőbb kártevői, a kamionok a felelősek. Pusztításaik ellen a közútkezelők a burkolatok megerősítésével védekeznek - több-kevesebb sikerrel.
Vállalása szerint 7400 kilométeren igazítja az Európai Unió irányelveihez főútjai teherbírását Magyarország. A korábban 10,5 tonnás tengelyterhelésű tehergépkocsik kiszolgálására épített utaknak a fejlesztések után 11,5 tonnát kell elbírniuk. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy szerkezetük és felületük érdemi károsodása nélkül kell elviselniük a negyventonnás kamionoknál nagyobb, negyvennégy tonnás össztömegű tehergépkocsik elhaladását.
A naponta kétszáznál több nehézgépjárművet kiszolgáló, legforgalmasabb főutak teherbírásának növelése drága mulatság. Hazánk kiemelt hálózatának átépítése az óvatos becslések szerint is több százmilliárd forintba kerülhet. Az útburkolatok 11,5 tonnás megerősítését az EU támogatja.
A Közlekedés Operatív Program (KözOP) már elfogadott burkolatmegerősítési beruházásaihoz Brüsszel mintegy ötvenmilliárd forinttal járul hozzá. Ennek felhasználásával a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) adatai szerint mintegy 250 kilométer főút épülhet át.
A rendelkezésre álló forrásokból minden korábbinál erősebb burkolatot kap a 86-os főút Mosonmagyaróvár és Csorna között. De az uniós előírások szerint plusz egy tonnával javítják a 4-es főút több szakaszának, köztük a Záhonyt Újfehértóval összekötő 26,4 kilométerének a teherbírását is.
Az úthálózat megerősítésének 2002-ben, a KözOP életre hívását megelőzően elfogadott programja az uniós segítség ellenére a vártnál több akadályba ütközik és ennek megfelelően a tervezettnél valamelyest lassabban halad. A három szakaszból álló program szerint legalábbis 2008 végére 1900 kilométer főútvonal átépítésének kellett volna befejeződnie. Ehhez képest az átadott szakaszok hossza mintegy ezer kilométer, további ezer kilométer megerősítésének beruházásán pedig a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. dolgozik.
Az útburkolatok teherbírásának növelése hosszú távon térül meg. Az erősebb pályaszerkezetek könnyebben megbirkóznak a növekvő teherforgalommal: a nyomvályúk és egyéb egyenetlenségek lassabban alakulnak ki az átépített burkolatokon. Így a költségvetésnek ritkábban, és a remények szerint kevesebbet kell majd áldoznia az utakra. Az utak elhasználódását azonban csak az lassíthatja le igazán, ha a hatóságoknak sikerül kiszűrniük a forgalomból a túlsúlyos kamionokat. A magyar utakon ugyanis nem ritkák az akár hatvan tonnával megrakott, tehát még a megerősített utakat is túlterhelő tehergépkocsik.
Az útburkolatok teherbírásának növelése mellett az EU támogatásával több magyar főúton hajtanak végre a közlekedés biztonságát javító fejlesztéseket. Mintegy 8,5 milliárdos támogatásból 13 kilométer utat építenek át négysávosra. Ezenfelül 17 milliárdot meghaladó támogatást kapnak csomópont- és összekötőút-építések. Különszintű csomópont létesül például a 62-es főút és a Budapest-Nagykanizsavasútvonal kereszteződésénél. Az M9-es autóút 51-es és 54-es főutakat összekötő szakaszára 12,4 milliárd támogatás jut. 1,3 milliárdból külön szintű csomópont épül a 8-as és a 72-es főút találkozásánál is.
Összeállításunk a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatásával készült.