Tovább tart a kiskereskedelmi forgalom zsugorodása

Folyamatosan csökken a hazai fogyasztás: idén áprilisban 4,1 százalékkal kevesebb árut adtak el a kiskereskedők, mint tavaly ilyenkor, összességében 2009 első négy hónapjában 3,9 százalékkal csökkent a fogyasztás az előző év azonos időszakához képest.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) összesítéséből kiderül, hogy a kiskereskedelmen a húsvét sem segített: az áprilisban a hazai boltok és csomagküldő kereskedők 607 milliárdos forgalma 0,3 százalékos csökkenést jelentett márciushoz képest.

Az ágazatot 2007 eleje óta sújtó recesszióban immáron hagyományosan az iparcikk-kereskedők húzták a rövidebbet: 4,2 százalékkal csökkent a forgalmuk tavalyhoz képest - ezen belül is a bútor és építőanyagok forgalma 10,6 százalékkal.

A piacszűkülés egyre erősebb az élelmiszer-kereskedelemben is, így az ágazat eladásai 3,2 százalékkal estek - feltehetően a nagybevásárlások száma ritkult meg, mivel látványos a különbség a nagy bevásárlóláncok négyszázalékos forgalomcsökkenése és a kis eladóterű boltok forgalma között - ez utóbbi üzletkategória eladásai tavalyhoz képest nem csökkentek, márciussal összevetve pedig, ha kismértékben is - 0,1 százalékkal -, de növekedtek.

Ezzel együtt továbbra is a kisebb, elsősorban a vegyesboltok azok, amelyeknek le kell húzniuk a rolót a recesszió nyomán - derül ki a statisztikai hivatal a hazai üzlethálózatról a napokban publikált adataiból: összességében 4300 kisebb üzlet tűnt el egy év alatt, ami a teljes hazai üzlethálózat 2,7 százaléka.

Különösen szembetűnő, hogy az élelmiszert áruló kis vegyesboltok 9,5 százaléka - azaz a piac tizede - tűnt el egy év alatt, míg a nagy hipermarketek száma 11,5 százalékkal nőni tudott.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.