Csődvédelembe repült a SkyEurope
A szlovák eljárás nagyban hasonlít az amerikai csődtörvényben ismert reorganizációs csődvédelemre - lényegében az összes nagy amerikai légitársaság megjárta már ezt az utat. A "hitelezői védelem" időszaka alatt a cégnek nem kell fizetnie korábbi tartozásait, ám minden onnantól keletkezett számláját időben kell kiegyenlítenie - mondta lapunknak Zboray András, a SkyEurope kereskedelmi igazgatója. Ez a státus legalább három hónapig fennáll, vagy mindaddig, amíg olyan befektetőt nem találnak, aki képes rendezni a cég pénzügyi helyzetét. Ugyanakkor a vállalat gazdálkodására folyamatosan figyel a hatóság: ha késnek a fizetéssel, gyakorlatilag azonnal bedöntik a vállalatot. Vagyis ha a légitársaság nem változtat a "hozzáállásán", akkor ez csupán a összedőlését késlelteti. A hatóságok jelen esetben azért engedélyezték mégis a SkyEurope védelmét, mert a légitársaság üzemelése az utóbbi hónapokban már pozitív volt, korábbi kötelezettségeik terhei azonban rendre a mélybe rántották a pénzügyi eredményeket.
A pozsonyi központú cég az elmúlt üzleti évét minden korábbinál nagyobb, kis híján kétmilliárd koronás veszteséggel zárta. A vesszőfutása az idei első negyedévben sem ért véget, miután 31,9 millió eurós adózás utáni veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Úgy tudjuk, a jelenlegi hitelállományról a cégnél azt tartják: nagyon nagy, de kezelhető. Forrásaink szerint ez meghaladja a harmincmillió eurót. Jason Bitter, a diszkont-légitársaság vezetője június elején ismét bejelentette: húszmillió eurós tőkeinjekcióra van szükség. Erről három befektetői társasággal tárgyalnak, amelyek közül kettő a közép-európai térségből való.
Januárban a légitársaságtól a GE lízingcége, a GECAS több repülőt is visszavett a lízingdíjak nem fizetése miatt, a SkyEurope hetekig kölcsönrepülőkkel üzemeltette a járatokat. - A flottakérdést rendbe hoztuk, jelenleg nyolc saját géppel repülünk, amihez jövő héten érkezik még kettő, tehát ismét tíz gépünk lesz - mondta lapunknak Zboray András. Kérdésünkre sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta, hogy sokkal jobb feltételekkel jutottak hozzá a repülőgépekhez, mint amennyiért a GECAS-tól bérelték azokat. Négy évvel ezelőtt még 250 ezer és 300 ezer euró közötti havi díjért lehetett szerződést kötni a repülőkre. Most 100 ezer euró alatt is lehet partnert találni. Iparági szakértők szerint, ha a GECAS nem veszi vissza a SkyEurope gépeit, ma a cég már nem létezne.
Zboray András lapunknak elmondta: a jelenlegi helyzetben nem kívánnak terjeszkedni. Jelenlegi, három és fél milliós utasszámuk 3-4 százalékát adják a magyarok, annak ellenére, hogy budapesti bázisukat már felszámolták.