Elkerülő program a főutakon
Útból sosem elég: a parlamenti képviselők, polgármesterek előbb autópályákért, majd, ha azok megépültek, a sztrádák káros hatásainak kivédésére, elkerülő utak építéséért lobbiznak. A településeken balesetveszélyt, légszennyezettséget és zajt okozó átmenő forgalom mérséklésére hivatott fejlesztésekre a kormány a saját, valamint az Európai Unió kasszájából egyaránt költ.
Ennek eredményeképp csaknem kilencven kilométer elkerülő úttal gyarapodhat a következő években az országos közúthálózat, ha a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) már aláírt támogatási szerződéseiben, illetve elfogadott terveiben szereplő beruházások megvalósulnak. A településeket elkerülő tizenhét útszakasz megépítése együttesen 85 milliárd forint támogatást kapott.
A beruházások költsége a tapasztalatok szerint a végső összesítéskor általában nem meríti ki a keretet. Példa erre a 85-ös főút Enesét elkerülő hét kilométere. Az irányonként két forgalmi sávos szakaszt minden költséggel együtt 12,9 milliárd forintra árazták be. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. közbeszerzési eljárásán a legolcsóbb és egyben a győztes építési árajánlat 5,8 milliárd forintról szólt. De hasonló a helyzet a 4-es főút Debrecent elkerülő 11,9 kilométerén is: erre a fejlesztésre - a területmegszerzéssel, tervezéssel együtt - 10,9 milliárd forintot költhet a NIF, a végleges építési szerződést 3,4 milliárd forintról írták alá.
A magyar költségvetés ezzel együtt a Közlekedési operatív program (KözOp) keretében minden projektnél csak a számla legfeljebb 15 százalékát állja. A beruházások költségének nagyobb hányadát az európai uniós források fedezik.
Vándorkiállítással népszerűsítette az elkerülő utak fejlesztésére kidolgozott programot az elmúlt hetekben a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM). A roadshow első állomása Sárvár volt. A gyógyfürdőjéről ismert városban egyre több fejfájást okoz a területén átvezető 84-es és 86-os főút fokozódó forgalma. A mérések tanúsága szerint a település belvárosában a gépkocsiforgalomnak felróható zaj és légszennyezés elérte az elviselhető mérték felső határát.
A sárváriaknak ezzel együtt előreláthatólag 2010-ig tűrniük kell. Akkor ugyanis átadják a forgalomnak a 88-as főút új, 3,5 kilométeres szakaszát. A 813 millió forintos beruházás a KözOp keretéből mintegy 700 millió forint uniós támogatást kap. Az irányonként egy forgalmi sávos út északról kerüli el a várost, és annak határain kívül köti majd össze a 84-es és a 88-as utat. A kelet-nyugati irányban közlekedő gépkocsik - köztük elsősorban a kamionok - így a jövőben elkerülhetik Sárvár zsúfolt belső úthálózatát.
Az NFÜ eddig 15 támogatási szerződést írt alá. Júniusban további két projekt szerződésére is rákerülhet a kincstári bélyegző. A KözOp irányító hatóságának döntése alapján legalábbis szabad jelzést kaphat a Keszthely és Hévíz tehermentesítését szolgáló útszakaszok építése is. A csaknem 16 kilométernyi két új út fejlesztése együttesen mintegy 19 milliárd forint támogatást kaphat.
Keszthelyen elsősorban a nyári idegenforgalmi szezonban okoz problémát a városon átvezető 71-es főút forgalma: a településen ebben az időszakban 18 ezer gépkocsi halad keresztül naponta. Hatezerrel több, mint a szezonon kívüli időszakban.
A sármelléki repülőtér, a Kis-Balaton, Hévíz vagy éppen az M7-es autópálya felé igyekvő autósokat a keszthelyieknek még két évig kell elviselniük városuk útjain. A tervek szerint azonban 2011 májusában átadják a forgalomnak a 71-es főút elkerülő szakaszát. Feltéve, hogy júniusban eredménynyel zárul a kivitelező kiválasztására már kiírt közbeszerzési eljárás.
A becslések szerint 4,9 milliárd forint költséggel megépülő új útszakasz munkálataihoz a költségvetés 734 millió forinttal járul hozzá. A mintegy hat kilométeres új út átadása azonban a várakozások szerint a jelenlegi gondok többségét megoldja majd. Az irányonként egy forgalmi sávos úton három körforgalmú, és három hagyományos csomópont épül.
Hasonló megfontolások alapján döntöttek a 76-os út hévízi elkerülőjének megépítéséről is. A gyógyfürdőjéről, wellness-szállodáiról és borsos ingatlanárairól ismert várost tehermentesítő útjának hiányzó két szakasza több mint 14,2 milliárd forint támogatást emészthet fel.
A tervezett beruházások
511-es főút, Baja, északkeleti elkerülő szakasz harmadik üteme
88-as főút, Sárvár, elkerülő szakasz
31-32-es főutak, Jászberény, elkerülő szakasz második üteme
4-es főút, Kisújszállás, elkerülő szakasz
451-es főút, Csongrádot elkerülő
62-es főút, Perkáta, elkerülő szakasza
4-es főút, Debrecen, elkerülő
76-os főút, Hévíz, elkerülő 2. és 3. szakasz
74-es főút, Nagykanizsa-Palin, elkerülő szakasz
61-es főút, Nagykanizsa, elkerülő szakasz
5-ös főút körforgalmi csomóponttól egy vasúti felüljárón át Szeged-Kiskundorozsmáig; Szeged, Nyugati elkerülő út harmadik üteme
86-os főút, Szeleste, elkerülő szakasz
85-ös főút, Enese, elkerülő szakasz
13-as főút, Komárom, elkerülő
67-es főút burkolatmegerősítése, kerékpárút, elkerülő út első szakasza, kaposfüredi elkerülő út
71-es főút, Keszthely, elkerülő szakasz
76-os főút Hévíz elkerülő első és negyedik szakasz
Az összeállítás a Nemzet Fejlesztési Ügynökség támogatásával készült.