A kéklámpásoknak is fizetniük kell
Nagyobb szigor és új eszköztár növeli az ellenőrzések hatékonyságát és gyorsaságát, valamint a közlekedés biztonságát - ígéri Lovas Károly Róbert, az NKH elnökhelyettese. Januártól az Állami Autópálya Kezelő helyett a Nemzeti Közlekedési Hatóság feladata lesz az úthasználati díjak megfizetésének ellenőrzése.
Az átadás utáni vizsgálatokból érdekes adatok váltak ismertté az NKH számára. Lovas szerint irreális, hogy eddig 6-7 ezer intézmény alanyi jogon kapott mentességet a díjfizetési kötelezettség alól, közel negyedmillió autóra, vagyis a magyarországi járműpark nyolc százalékára. Ennek vége, júliustól új rendszer lép életbe, amelyben mindenkinek újra kell igényelnie a jogosultságot.
Eisel György stratégiai és módszertani igazgató szerint teljesen mindegy, kié az autó, ki vezeti és használ-e megkülönböztető jelzést: ha nem szerepel a rendszerben, és fizetés nélkül hajtott a díjköteles útra, pótdíjat kell fizetnie, a büntetés alól nincs kivétel. A mentesség nem örökölhető, azt igényelni kell. Ezt a rendvédelmi szervezetek már megtették 52 ezer járműre, a civil szervezetek 12 ezer, a mentőszolgálat pedig ezer gépkocsira. Nem jelentkezett azonban 20-22 ezer autó üzemeltetője a közlekedési hatóságnál, pedig a változásról januárban minden érintettet levélben tájékoztatták.
Az NKH több okmányt is lecserél, de a szakemberek szerint a lényeg az adatbázis, amelyből pillanatok alatt elő lehet keresni a járművek azonosítóit. Az okmányokat elektronikusan tárolják, s az adatbázisból könnyen kiderül, ha hamis igazolvánnyal (például mozgáskorlátozott-, taxi- vagy oktatókártyával) próbálják elkerülni a fizetést.
Más változásra is fel kell készülniük az autósoknak. Július 13-tól élesben működik az új Közúti Közlekedési Információs Rendszer (KÖKIR), amely megszünteti a műszakivizsgabiztosok mérlegelési jogosultságát. Az új program használatakor az autóra vonatkozó tényeket kell rögzíteni a rendszerben, amelyek alapján a gép dönt, nem a vizsgabiztos. Ezzel megszűnik a korrupció lehetősége, mert az okmánnyal együtt az autót is vinni kell a műszaki vizsgára, ahol lefényképezik, így igazolva megjelenését a vizsgaállomáson. Vagyis már nem lehet csak a forgalmi engedélyt érvényesíttetni. Az átállás miatt július 10-én országosan szünetel a gépjárművek műszaki vizsgáztatása.
A KÖKIR-rendszer képes a csendes riasztásra, amit sem az ügyfél, sem a vizsgáztató nem észlel, de tájékoztatja az illetékes hatóságot, például lopott vagy körözött autó esetén. Arra is figyelmezteti az NKH szakembereit, ha például egy megbuktatott jármű két órán belül próbálkozik egy másik vizsgahelyen.
Műszakivizsga-eredmények (2008)
Drágul a szlovén matrica
Szlovéniában eddig csak éves és féléves matricával lehetett közlekedni a sztrádákon, de az Európai Bizottság figyelmeztetésének hatására július elsejétől bevezetik a 7 napos és az egy hónapos autópálya-matricát.
A heti sztrádadíj ára 15 euró, a havié 30 euró. Az éves matrica 55 euróról 95 euróra drágul, és megszűnik a tavaly még 35 euróért kiváltható féléves változat. (MTI/Hina)
Alkalmas | 1400000 |
Korlátozottan alkalmas | 4000 |
Hibával alkalmas | 330000 |
Alkalmatlan | 5400 |