Cudar világ jár az expókra

Kevesebb a kiállító, és a vállalatok egyre kisebb helyet bérelnek a vásárokon. A szervezőcégek kénytelenek újabb "lábakat" növeszteni, ha át akarják vészelni a gazdasági válságot. Sokat ér most a kreativitás.

A közelmúltban rendezett Utazás Kiállítás egyik résztvevője meglepve állapította meg, hogy évek óta nem tolongtak annyian a kőbányai vásárváros pavilonjaiban, mint idén. Egy építőipari szakkiállításon pedig megdőlt a kiállítószámcsúcs - üdítő kivételek ezek a piacon, hiszen a rendezvények legtöbbjén drasztikusan visszaesett a kiállítók, vendégek száma, és akadt olyan is, ami évtizedek óta először elmaradt.

- Tavaly, látva a kezdődő gazdasági válságot, úgy becsültük, a kiállítók száma 20-30 százalékkal, a látogatóké ötödével esik majd vissza. Ennél kisebb arányú, nagyjából tízszázalékos csökkenést tapasztaltunk mostanáig mindkét területen - mondja Szalma Béla, a Magyarországi Rendezvényszervezők Szövetségének (MARESZ) elnöke. - A cégek zöme nem kockáztatja meg, hogy kihagyja a szakmai vásárokat, konferenciákat, de egyértelműen szorítottak a nadrágszíjon: kisebb területet bérelnek, kevesebb munkatársat küldenek a rendezvényekre. - Nem vagyunk derűlátók, ami ezt az évet illeti, sőt: a második fél évben és jövőre további visszaesést várunk - teszi hozzá. A szövetség tagjai külföldön is azt tapasztalják, hogy a konferenciák, vásárok, kiállítások résztvevőinek száma csökken.

- Nem állt meg a világ, de lassabban forog, sok rendezvény például kihagy egy évet a válság miatt - mondja Tornyai Péter, a MARESZ kiállításszervezés és kivitelezés tagozatának vezetője. A vállala-
tok változatos módszerekkel - e-mailek útján, szórólapokkal, hirdetésekkel - próbálják a kiállításokra csábítani itthon a régi és leendő partnereket, vásárlókat. Sokan közülük előremenekülnek, és külföldi vásárokra is elmennek - már ha nem maradnak el azok is. Más módja is van az alkalmazkodásnak: Tornyai Péter saját cége, a TorTer e-Design Kft. tevékenységi körét bővítette az elmúlt hónapokban. Nemcsak külföldön teljesít megbízásokat, hanem például díszletet is készített tévéműsorokhoz.

Nemzetközi tapasztalatairól azt mondja: Olaszországban a visszaesés ellenére rengetegen vettek részt a bútor-, világítástechnikai és belső építészethez kapcsolódó kiállításokon, Cannes-ban pedig az ingatlanbefektetések vásárán tolongtak az emberek, egy németországi szolárium-szakkiállítást azonban a résztvevők számának minimálisra csökkenése miatt összevontak egy másik rendezvénnyel.

- A konferenciákhoz kapcsolódó kiállítások száma is lényegesen apadt, a számítástechnikai vásárok pedig a digitális technológiák terjedése nyomán gyakorlatilag megszűntek Magyarországon - teszi hozzá a szakember.

Nem csak hátrányai vannak azonban a gazdasági krízis okozta visszaesésnek: a piac tisztul. Mérettől függetlenül a minőségi szolgáltatást nyújtó, tapasztalt szakembereket alkalmazó vállalkozások maradnak talpon. A cégek zöme valószínűleg túléli ezt a nehéz időszakot, de lehetőség szerint minél több területen jártas embereket fognak alkalmazni, és várhatóan bővítik a tevékenységi körüket is. A kongresszusszervezők beszállnak például a kiállítás-rendezésbe, és a partiszervizhez, de a résztvevők toborzásához kötődő feladatokat is elvállalják majd.

- Sokat érnek most a kreatív ötletek, kollégák, hiszen segítségükkel visszafoghatók a költségek - véli Szalma Béla, aki szerint szinte biztos, hogy a vállalkozások csökkentik majd állandó dolgozóik számát, és majd csak akkor bővítik, ha megnyernek egy-egy nagyobb munkát. Akiket viszont tartósan foglalkoztatnak, azok képzésére több pénzt, időt, energiát fordítanak.

A Hungexpónál is érezhető a gazdasági visszaesés hatása. - Volt néhány kiállításunk, amelyet töröltünk, és számos vendégrendezvény is elmaradt - mondta lapunknak Barabás János, a Hungexpo Zrt. vezérigazgatója. Egyre kevesebb a látogató és a kiállító cég, igaz, utóbbi kisebb mértékben csökken, mint az általuk elfoglalt terület nagysága. A szakember, aki az UFI, a kiállítási cégek világszervezetének alelnöke is, úgy véli, nem lesz gyors a gyógyulás. Szerinte a krízis egyfajta bizalmi válságként indult, így a kilábalás útja is a bankok és a cégek egymás közti, illetve a fogyasztókhoz fűződő bizalmának újjáépítésén át vezet.

A fővárosi vásárközpontban épp a válság kirobbanása előtt fejeződött be a tulajdonos GL Events-csoport 23 millió eurós beruházása. Felépült a többfunkciós, közel tízezer négyzetméteres G pavilon, két fogadócsarnok, a fedett helyszíneket összekötő passzázs, és korszerűsítették az A, illetve a D pavilont. Barabás János szerint egy ekkora befektetés csak hosszú idő alatt térül meg, és ezt a mostani krízis remélhetőleg nem befolyásolja majd érdemben.

Medence a BNV területén - még nem ültek el a válság hullámai
Medence a BNV területén - még nem ültek el a válság hullámai
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.