Jövőre foglalnak standot a cégek

A gazdasági válság következtében érthetően visszaesett a vásárszervezési aktivitás, igaz, kontinensenként változó mértékben. Általánosságban elmondható, hogy a közvetlen üzletkötéseket elő nem segítő, bemutató jellegű expók szerepe visszaszorult, és a kapcsolatteremtő, szakmai összejövetelek kerültek előtérbe, nem utolsósorban szerényebb költségvetésük miatt. A szakvásárok mellé rendszerint szakmai konferenciákat is szerveznek, ám amíg az ezeken való részvételért, megjelenésért és előadásért korábban csillagászati öszszegeket számítottak fel, most különleges akciókkal toborozzák a közönséget.

A vásárszervezők elmondhatják magukról, hogy "virtuálisan" már túljutottak a krízisen, hiszen az ilyen nagy eseményeket legalább egy, de inkább másfél évvel korábban el kell kezdeniük szervezni. A most szervezés alatt álló vásárok megtartásakor a világgazdaság már - a közgazdászok ígérete szerint - kifelé igyekszik a recesszióból, ezért a kiállítói aktivitás is erősebb lesz. A 2010-es birminghami Tavaszi Nemzetközi Vásárra például legalább 700 tengerentúli résztvevőt várnak. A legnagyobb brit fogyasztói vásáron a hazai cégeknek szinte kötelező standot bérelniük és megmutatni magukat. Szerénynek éppenséggel nem mondható az érdeklődés, eddig 2804 cég foglalt standot Birminghamban. A Messe Frankfurt pedig a napokban kötött 2022-ig szóló szerződést a Frankfurti Könyvvásárral, így továbbra is otthont adhatnak az eseménynek.

A vásárpiac legaktívabb szereplője Kína, amely állandó résztvevője a külföldi kereskedelmi vásároknak, s a brutális kereskedelmi többletéből jó pár milliárd dollár az ezeken született üzleteknek köszönhető.
A hétfőn megnyílt huszadik Harbin Nemzetközi Gazdasági és Kereskedelmi Vásáron a kiállítók - minden várakozást felülmúlva - 25 százalékkal lettek többen, mint tavaly - írja a China Daily. Tizenhét országból 3001 kiállító képviseli cégét Harbinban, a világ ötszáz legnagyobb vállalatából 22-en béreltek helyet maguknak. Tavaly 25,3 milliárd dollár értékű szerződést ütöttek itt nyélbe, most többet várnak.

Kevesebb kiállítási területet tudtak bérbe adni a tavaly októbertől idén márciusig tartó hónapokban a világ legnagyobb vásárszervezői, többségük első féléves forgalma 5-25 százalékkal kevesebb lesz a tavalyinál. Az UFI jelentése szerint költségcsökkentő intézkedésekről csaknem 90 százalékuk döntött, ők tíz százalék körüli mértékben faragják le kiadásaikat. A látogatottsági átlag is 70 százalékra esett vissza. A szervezők fele árkedvezményekkel csalogatja vissza elpártolt klienseit, ennek mértéke azonban nem számottevő, átlagosan tíz százalék.

Szinte biztos bukásnak számít manapság az ingatlanvásárok szervezése. A cégek szerint kockázatos még az építőipari, a textilipari és ruházati vásárok szervezése.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.