Cudar világ jár az expókra
Nem jó üzlet manapság expót rendezni, a kiállítóknál csak a látogatók érdeklődése lanyhult nagyobb mértékben, mióta a pénzszűke jellemzi a világgazdaságot. A magyar piacon már annak is örülnek, hogy a kereslet "mindössze" tíz százalékkal esett vissza - eredetileg 25-30 százalékos csökkenést várt a Magyarországi Rendezvényszervezők Szövetsége. A Hungexpónál is érzik a válság hatását. Barabás János, a cég vezérigazgatója szerint volt olyan kiállításuk, amelyet törölni kellett, és számos vendégrendezvény is elmaradt. Úgy gondolja, hosszú ideig tart majd a gyógyulás, amire magához tér a piac.
Nem mindegyik szervező tudja átvészelni ezt az időszakot - néhányan kihagyják az évet, és már a jövő esztendőre koncentrálnak. A következő évben bíznak világszerte is a rendezvényszervezők, úgy néz ki, 2010-ben visszatérnek a látogatók és a cégek a vásárokra. A legnagyobb brit fogyasztói seregszemlén, a birminghami Tavaszi Nemzetközi Vásáron legalább 700 tengerentúli résztvevőt várnak, és már több mint 2800 brit cég is bejelentkezett.
Furcsa megosztottság jellemzi Németországot. Míg a nyugati felén küszködnek a vásárok, a keleti tartományok kevésbé érzik a válságot. A lipcsei beszállítói-ipari vásár például húsz százalékkal több látogatót vonzott tavalyhoz képest. Az egykori NDK-ban működő cégek ugyanis sokkal kisebb mértékben függnek az exporttól.
Leginkább az autóipari felvonulásoknál tapasztalni, hogy megrogygyant a piac. Már a detroiti szalonon erősen foghíjas volt a mezőny, a májusi barcelonai motorshow-t pedig lemondta egyebek közt a Chevrolet, a Saab, az Opel. Mindezek nem túl kecsegtetőek az októberi Tokyo Motor Show számára, s nincs jobb helyzetben a magyar Automobil kiállítás sem - az idén már csak öt márka vett azon részt, holott nem olyan régen még félszáz importőr vonult fel.
Szakértők szerint kockázatos még az ingatlanipari és a textilipari vásárok szervezése, de egy ideig nem ajánlják az építőipari kiállítások rendezését sem.