Orosz-olasz gépek kerülnek a Malév flottájába
A Le Bourget-i légikiállításon és vásáron Szuhoj Superjet 100 típusú, orosz-olasz közös fejlesztésű gépek vásárlásáról írt alá szerződést Martin Gauss,
a Malév vezérigazgatója és Alessandro Franzoni, a Superjet International vezérigazgatója. Harminc repülőgép megrendeléséről született szándéknyilatkozat, a tervezett beszerzés értéke több mint egymilliárd dollár. Egyelőre nincs további információnk a finanszírozás részleteiről, és az sem egyértelmű, hogy a légitársaság megvásárolja vagy lízingeli a repülőgépeket. - Keressük a megfelelő finanszírozó partnert vagy bankot - tért ki a finanszírozást firtató kérdés elől a vezérigazgató.
A 98 utas befogadására alkalmas Superjet 100-as típusú repülőgépek közül az első 2011-re érkezhet meg a légitársaság flottájába. Ezt követően minden évben hat repülőgéppel bővülhet a géppark - mondta Martin Gauss. Hozzátette: a cég hosszú távú flottaátalakítási programjában azzal számol, hogy a következő évtizedben növekedésnek indulhat a légitársaság, és a jelenleginél több repülőgépre lesz szüksége.
A Malév jelenleg is mintegy harminc repülőt üzemeltet, és két hete jelentettek be egy nagyszabású flottacsökkentési programot. Tehát ha a következő évre várt növekedést is beleszámítjuk, ez a típus akár teljes flottacserét is jelenthet a Malévnál. Igaz, nem azonnal, mert a jelenlegi szállítási ütemezés szerint legalább öt év, mire az összes repülő forgalomba áll.
A Malév lesz a százszemélyes, sugárhajtású repülőgéptípust bevezető légitársaság. Ez általában komoly kedvezményeket jelent a gyártónál, igaz, kockázatokat is rejt magában. Egy vadonatúj típus piaci bevezetésekor az első üzemeltetőt a legnehezebb megtalálni. A repülőgép törzsét Szibériában tervezték, és ott zajlik az összeszerelés is. A műszerek java része olasz, illetve európai közös fejlesztés. A teljesen új hajtómű francia fejlesztésű, húsz százalékkal kevesebb alkatrészt tartalmaz, mint egy ma használatos berendezés, és a repülés költségei is alacsonyabbak.
A gyártó számításai szerint egy Velence-Moszkva út költsége - mai üzemanyagárakkal kalkulálva - az új géppel 9580 amerikai dollár, míg ma az átlag ugyanerre az útvonalra 11 090 dollár. A pilótafülkében majdnem ugyanaz a rendszer teljesít szolgálatot, mint amilyen a világ jelenlegi legnagyobb repülőgépében, az Airbus A380-asban működik.
A Superjet International székhelye Velencében van, a cég az orosz Szuhoj és az olasz Alenia Aeronautica közös vállalata. Utóbbi a patinás Finnmeccanica leányvállalata, amely komoly gyártónak számít a repülőiparban.
A recesszió ellenére közel 30 százalékkal nőtt a Wizz Air forgalma az év első öt hónapjában, az egy évvel korábbihoz képest: január elseje és május 31-e között 2,8 millió utast szállítottak, szemben az egy évvel korábbi 2,15 millióval - közölte a diszkont-légitársaság. A látványos növekedés a cég szerint azt is jelzi, hogy a válság miatt az utasoknak a korábbinál is fontosabb szempont az ár, ezért tovább nőtt a költséghatékony diszkont-légitársaságok vonzereje. A vállalatok közül is egyre több választja a diszkontjáratokat.
A Wizz Air a nyári akciók idejére nem emelte tavalyi árait, és új árgarancia-szolgáltatást vezetett be: ha az utas egy hasonló időben közlekedő konkurens légitársaságnál olcsóbb jegyárat talál, az árkülönbség dupláját térítik meg.
A Wizz Air az idén új járatokat közlekedtet Madridba, Nápolyba, és újraindította népszerű nyári járatait: Ferihegyről Burgaszba, Korfura, Krétára, Rodoszra és Palma de Mallorcára közlekednek repülőgépeik.
A légitársaságnak tavaly 5,9 millió utasa volt, idén több mint 7,5 millióra számítanak. A cég gépei tíz bázisról több mint 130 útvonalon repülnek, június végén nyílik meg 11. bázisa Prágában. A flotta a múlt héten bővült egy új Airbus A320-as géppel, ezzel 24-re emelkedett
a Wizz Air-gépek száma.