Villámgyors svéd vevő szerzi meg a Saabot
A világ egyik leggyorsabb, közúti közlekedésre is alkalmas sportkocsikat gyártó cége, a svéd Koenigsegg Automotive AB és a norvég multimilliomos formatervező, Bard Eker szándéknyilatkozatban is megerősítette vásárlási szándékát, így a General Motors (GM) nekik adja el a Saabot. A Saab négyezer, a Bard Eker Design 250, a Koenigsegg negyven embert foglalkoztat.
Az Opel Vectrával sok közös szerkezeti elemet és technológiát felhasználó Saab még sokáig rászorul a GM-re, hiszen a padlóváz mellett a motorok is közösek, a benzinesek többsége a GM-től, a dízelek a FIAT-tól származnak. A GM 500 millió dollár értékben ad a továbbiakban is eszközöket és készpénzt, valamint gyártástechnológiát a következő svéd modellhez, 150 millió dollárt már át is utalt a Saab számlájára.
A Koenigsegg tavaly 19 autót készített kézi munkával, a V8 hengeres, 806 lóerős teljesítményű CCX és CCXR kétüléses sportkocsi álló helyzetből 3 másodperc alatt gyorsul százra, és 400 km/órás sebességre képes.
Márciusban még öt, májusban már csak három kérője volt a Saabnak, és a mezőny összetétele alapján még a kínaiak is esélyesnek látszottak, nyilatkozta akkor lapunknak a Saab vezérigazgatója, Jan-Ake Jonsson. A GM konszern svéd autógyára is szenved a válságtól, és anyacégétől nem remélhetett segítséget.
Tavaly Trolhattenben 75 ezer Saab márkájú és háromezer Cadillac jelvényes autó készült, Opel- és FIAT-motorokkal, ez 34 százalékkal kevesebb, mint 2007-ben. A svéd cég vesztesége 340 millió dollár volt. A GM 1990-ben 700 millió dollárért vette meg a Saab 50 százalékát, majd 2000-ben 125 millió dollárt fizetett a másik feléért.
A korábbi hírek szerint a legnagyobb önálló kínai autógyártó, a Chery Automobile mellett a Geely Automobile, a Dongfeng Motor, a Beijing Automotive és a Shanghai Automotive konszern is érdeklődött a Saab iránt, ám ők továbbra is versenyben vannak a svéd Volvóért. A jelenleg még Ford-tulajdonú vezető svéd márka megszerzése mellett európai gyártóbázishoz és értékesítési hálózathoz is juthatnának a kínaiak.
Nagyot álmodott, és megcsinálta
Minden idők legszebb és leggyorsabb autójának címe után a Saabot is megszerzi a svéd Christian Koenigsegg. Ahogy sok kis srác, Christian von Koenigsegg is arról álmodozott, hogy megépíti a világ legjobb sportkocsiját. Ötéves volt, amikor norvég rajzfilmben látott egy biciklijavító mestert, aki autót épített, de neki ennél többet sikerült megvalósítania. A 18 éves Koenigsegg ráérzett a jövő üzletére, és 1990-ben megalkotta a Chip Playert, mellyel zenéket lehetett számítógépen tárolni. Az ügyvéd papa gyorsan levédette az ötleteket, melyekből három évtized alatt milliárdos üzlet lett.
A szabadalmi díjaknak köszönhetően huszonkét évesen megalapította a Koenigsegg Automotive AB-t, a svéd részvénytársaság hat évvel később, 2000-ben már sorozatban gyártotta a CC 8S modellt.
A cég központja, fejlesztési részlege és autógyára a dél-svédországi Angelholm közelében van, s az egykori katonai repülőtér hangárjait, valamint szélcsatornáját is használja, ami nagy előny más kis szériás cégekkel szemben, mivel a Koenigsegg alapos aerodinamikai vizsgálatok és töréstesztek után helyezi forgalomba autóit.
Hamar bekerült a legek táborába: a 2008-as Koenigsegg CCXR modellt a Forbes magazin beválasztotta minden idők tíz legszebb autója közé, több már megszűnt márka mellett a társaság tagja még egy Alfa Romeo, egy Bugatti és egy Porsche. Évekig a Koenigsegg tartotta a közúti közlekedésre is alkalmas, vagyis rendszámmal ellátott sorozatgyártású autók sebességi világrekordját: a CCR modell 2004-ben 372 km/óráról 388 km/órára javította az ovális Nardo pályán a McLaren BMW 1993-as csúcsát.
A jelenlegi csúcstartóhoz, a 400 km/óránál gyorsabb Bugatti Veyronhoz hasonlóan a svéd szuperkocsi sem tömegmodell, de teljesítménye, sok érdekes műszaki megoldása és persze ára is kimagasló, hiszen egymillió euróba kerül, a legolcsóbb modell megrendeléséhez 650 ezer eurót kell átutalni. Kilenc év alatt összesen hatvan Koenigsegg készült. (B. J.)