Kijev tud fizetni a gázért, tehát fizessen

Ukrajna képes fizetni az orosz gázért, és fizetnie is kell, továbbá biztosítania, hogy a területén át szállított orosz gáz eljusson az európai vásárlókhoz - nyilatkozta lapunknak Alekszej Miller, aki szerint a tervezett időpontra elkészül a Déli áramlat vezeték.

- Valamennyi kelet-közép-európai állam, Magyarország is küszködik a piaci viszonyokra való átállás, a globális gazdasági krízis terhével. Nézze meg szegény Moldovát. Ennek ellenére pontosan fizet a megvásárolt gázért. Ukrajnának is ezt kell tennie - jelentette ki Alekszej Miller, aki egy az olaszországi Porto Cervóban tartott nemzetközi energiatanácskozás keretében találkozott újságírókkal és válaszolt lapunk kérdéseire is.

Miller a kerti programján bizakodóan nyilatkozott az új gázvezeték építéséről
Miller a kerti programján bizakodóan nyilatkozott az új gázvezeték építéséről

Vajon ha Ukrajnának ismét fizetési gondjai lesznek, nem fordulhat-e elő a januári helyzet, amikor elzárták a gázcsapokat, és ez Magyarországot mint az Ukrajnán áthaladó orosz tranzitgáz vásárlóját is érintette - kérdeztük a Gazprom-vezetőt. - Kijev kifizette a májusi gáztartozást. Ha nem tud júniusban fizetni (utólag az abban a hónapban felhasznált importált gázért), akkor a Gazprom azonnal áttér a szászázalékos előrefizetés rendszerére. Ez azt jelentené, hogy Ukrajna annyi gázt kap, amennyi pénzt átutalt a Gazpromnak - mondta Miller, aki hozzátette: Kijev aláírta az európai energiachartát, ezért tartania kell magát az ebben vállalt kötelezettségeihez, tehát biztosítania kell a nem neki szánt gáztranzitszállítmányok zavartalan áthaladását az országon.

Miller nagyon fontosnak minősítette Oroszország és Európa egységes fellépését a kérdésben. A Gazprom azt várja, hogy az Európai Unió június 18-19-i csúcstalákozóján megtárgyalják egy olyan Oroszország-Európa konzorcium létrehozását, amely hozzájárulna az EU-tagállamok (és Ukrajna) gázimportjának finanszírozásához.

Hogy a következő téli tranzitszállítások biztonságát megteremtsék, már most hozzá kellene látni az ukrajnai gáztárolók orosz gázzal való feltöltéséhez, fejtette ki. A Naftogaznak mintegy 4,2 milliárd dollárt kellene ehhez előre kifizetnie Ukrajna havi gázfogyasztásán felül. Bonyolítja a helyzetet, hogy nincsenek pontos információink a gáztárolók helyzetéről, nem tudják pontosan mennyi gáz van ott, és bizonytalan Ukrajna felhasználása is. Az ukránok korábban kivettek a tárolókból, mert az ottani gáz olcsóbb volt a vezetéken érkezettnél.

- A múlt héten napi kilencvenmillió köbmétert, a hét elején, kedden pedig csak húszmilliót használtak fel. Mindenképpen rendeznünk kell a helyzetet, a hét elején beszéltem Oleh Dubinával, az ukrán Naftogaz vezetőjével, megegyeztünk, hogy a jövő héten találkozunk - mondta Miller. (A Gazprom-vezető a másik problematikus országot, Türkmenisztánt is felkeresi a napokban.)

A Déli áramlatról Miller kijelentette: a válság a projektet nem érinti, százszázalékosan tartják magukat a menetrendhez, és a vezeték 2015 végére teljes hosszában működőképes lesz 63 milliárd köbméteres évi szállítási kapacitással (az eredeti kétszeresével), és a költségek a vártnál alacsonyabbak lesznek. Az Északi áramlat sem késik, 2011-re átadják. Ez lesz a legolcsóbb gázszállítási útvonal - mondta a Gazprom-elnök (ami áttételesen Magyarországot is érintheti, mert elvben van lehetőségünk ebből a vezetékből is gázhoz jutni).

Az olaszországi kongresszuson részt vevő egyik Gazprom-vezető lapunknak elmondta: az orosz vállalatot akár beruházóként is érdekelheti a Magyarországot Ausztrián, Németországon át az Északi áramlattal összekötő gázvezeték megépítése. Az Északi áramlat nagyjából a Nabucco kapacitásával, évi harmincmilliárd köbméteres teljesítménnyel lesz az orosz tervek szerint az első működésbe lépő olyan vezeték, amely elkerülné a megbízhatatlannak tartott tranzitországokat, elsősorban Ukrajnát és Fehéroroszországot. Ez növelné Magyarország energiabiztonságát, új, a kelet-európai tranzitországoktól független csatornát nyitva. Lapunk értesülései szerint magyar vállalatok már foglalkoznak a gondolattal, hiszen néhány tíz kilométernyi vezetéket kellene csak megépíteni az ausztriai Baumgartenig, Európa egyik legfontosabb gázvezeték-csomópontjáig. Az építési költségeket 200-350 millió euróra becsülik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.